Vítejte ve Vettelandu. Rakousko po 11 letech konečně hostí F1

Formule 1 se po dlouhých jedenácti letech vrátila do Rakouska
Formule 1 se po dlouhých jedenácti letech vrátila do RakouskaZdroj: EPA
Jakub Knoll
Formule 1
Začít diskusi (0)

Čekání rakouských příznivců královny motorsportu konečně skončilo. Formule 1 se po dlouhých jedenácti letech vrátila k našim jižním sousedům a co víc - rovnou na půdu domácího Red Bullu, který je nejúspěšnějším týmem posledních sezon. Od roku 2003 se toho v F1 hodně změnilo a stejně totéž platí i o zrekonstruované spielbergské dráze, která se za ta léta proměnila v hypermoderní arénu rudých býků.

Píše se konec roku 2003, ve Formuli 1 kraluje již čtvrtým Ferrari s neporazitelným Michaelem Schumacherem, Rakousko ztrácí svojí velkou cenu a projekt miliardáře Dietricha Mateschitze o vlastním týmu je ještě v plenkách. O jednu dekádu později je všechno jinak - Ferrari čeká sedmým rokem na mistrovský titul, zatímco Red Bull již počtvrté obhajuje oba tituly a navíc se může pyšnit tím, že v kalendáři objevila trať, která nese jeho jméno.

Tento fakt je na Red Bull Ringu cítit i na tribunách, kterým dnes vládne tmavě modrá. Hlavní hvězdou místních, kterou hlasitě podporují při každém průjezdu, je sice stále Němec, ale tentokrát se nejedná o Schumachera, nýbrž o jeho mladší verzi v podání Sebastiana Vettela. Štýrský okruh má nevýhodu v tom, že v jeho okolí není příliš hotelů, fanouškům to však nevadí a tak rádi obsadili přilehlé kempy kolem tratě. Přitom jim vůbec nevadila několikahodinová kolona, která ve čtvrtek blokovala příjezd kempů. "Čekali jsme jedenáct let, tak už nás pár hodin čekání nezabije," hlásí fanoušek úřadujícího šampióna s plyšovým rudým býkem na hlavě.

Kempování u dráhy není vůbec levnou záležitostí a místo pro dvě osoby na tři noci zde vyjde klidně i na 180 euro. Fanoušci to však příliš neřeší, protože jsou zde především za zábavou. O tu se starají i pořadatelé GP Rakouska, kteří pro své návštěvníky připravili ve fanouškovské zóně výstavu historických monopostů, kde si milovníci starých monopostů mohli prohlédnout bývalé ferrari Nikiho Laudy či Lotus 49 z roku 1970, se kterým další Rakušan Jochen Rindt získal posmrtně titul mistra světa. Chybět pochopitelně nesmí ani vůbec první vůz Red Bullu ze sezony 2005.

Součástí každé velké ceny je rovněž nakupování suvenýrů a týmového oblečení. A ani v případě Velké ceny Rakouska tomu není jinak. Prim v odbytu zboží pochopitelně hraje domácí Red Bull, u jehož stánků jsou neporovnatelně delší fronty než je tomu u konkurence. Fanoušci jsou přitom ochotni utrácet tisíce korun - pro příklad kšiltovku Sebastiana Vettela seženete za 35 euro, tričko s nápisem odkazujícím na jeho čtyři mistrovské primáty za 30 euro či oficiální bundu Red Bullu za 190.

Oproti letům, kdy nesl rakouský okruh jméno A1 Ring, se rovněž vylepšil komfort a to jak pro fanoušky, tak pro novináře a VIP hosty. V posledních měsících vyrostla podél cílové rovinky nová hlavní tribuna, ze které je vidět většina čtyřkilometrové závodní dráhy. Obří komplex byl sice dokončen až na poslední chvíli, když ještě před necelým měsícem v blízkosti hlavní tribuny vládly buldozery, ale výsledek je takový, že snese porovnání i s okruhy jako je například ten v Abu Zabí. Stěžovat si nemohou ani novináři, kteří mají z prostorného tiskového střediska výhled takřka na celou trať.

Radost z návratu spielbergského okruhu mají i samotní jezdci a nejen ti z F1. "Tento okruh je opravdu vzrušující, trochu mi připomíná horskou dráhu," nechal se slyšet úřadující mistr světa v rallye Sebastien Ogier, který v Rakousku startuje v rámci doprovodného závodu Porsche Supercup. Ze součastných jezdců F1 zde v nejvyšší lize startovali jen tři borci, mezi jimiž je i Fernando Alonso. "Red Bull Ring je hodně krátký a má jen pár zatáček, takže bude rozhodovat každá desetina. Předpokládám, že časy budou hodně vyrovnané. Jelikož jsem tady startoval před více než deseti lety, tak je to pro mě stejné, jako bych zde jel poprvé," prohlásil jezdec Ferrari na tiskové konferenci.

Začít diskuzi