Jako správný seveřan neplýtvá pilot F1 Valtteri Bottas emocemi, a to jak na dráze, tak mimo ni. Ačkoliv je považován za jezdce, který je velmi spolehlivý, nebojí se přitvrdit, což ukázal například vloni v Mexiku, kdy se nebál na cestě za třetím místem odstrčit svého slavnějšího krajana Kimiho Räikkönena. „Vždycky je třeba vyhodnotit správnou míru risku,“ říká 26letý jezdec týmu Williams v rozhovoru pro deník Sport.
Valtteri Bottas sice zatím nemá jistotu, ve kterém týmu bude působit v další sezoně, ale vzhledem k jeho výkonům se nemusí bát, že by angažmá nenašel. Média ho v posledních měsících spojovala i s přestupem do Ferrari či Mercedesu, je ovšem možné, že ještě nějaký čas stráví ve Williamsu. „Příští rok se budou měnit pravidla, a to by mohlo hrát Williamsu do karet,“ myslí si finský závodník, jenž při nedávné Velké ceně Evropy stanovil nový rychlostní rekord F1.
Před VC Rakouska na Red Bull Ringu vám v šampionátu patří sedmá příčka. Jak hodnotíte probíhající sezonu, ve které jste zatím získal jedno pódiové umístění?
„Zatím je taková nevypočitatelná a docela vyrovnaná. Trošku nás trápí red bully, především pak na některých okruzích. Na druhou stranu ale máme taky své silné stránky, takže na okruzích jako je třeba Red Bull Ring máme dobré šance. Tento okruh by nám měl sedět, takže se na závod tady opravdu těším. Pokud uděláme maximum, můžeme Red Bull porazit.“
F1 má za sebou premiéru v ulicích ázerbajdžánského Baku. Co na nový okruh říkáte?
„Ta trať se mi opravdu líbí. Je tedy hodně jiná než ostatní tratě, ale to je na ní právě zajímavé. Závod v Baku jsem si hodně užil. Sice jsem doufal v alespoň v jeden Safety Car, který by pomohl mé strategii, ale jinak to tam bylo fajn.“
V kvalifikaci na VC Evropy v Baku jste vytvořil nový rychlostní rekord v historii F1, když jste dosáhl rychlosti 378 km/h. Jaké to je prohánět se takovou rychlostí ve městě?
„Bylo to docela rychlé, ale stále je to pouze jízda po rovince, takže ne o moc více vzrušující než jet třeba 350. Je to ale stále městský okruh, kde máte blízko kolem sebe zdi, takže tu rychlost cítíte víc než třeba v Monze.“
Za poslední rok jste byl spojován s přestupem do většího týmu a to včetně Ferrari. Jak tyto spekulace vnímáte?
„Myslím, že to letos bude podobné. F1 je plná spekulací, ale hlavní je to, že vy jako jezdec víte, kde je skutečně pravda a jak se věci opravdu vyvíjí. Až čas ukáže, jak to se mnou nakonec bude. Určitě bych chtěl vyhrávat závody, ale příští rok přijde změna pravidel, která by mohla Wiliamsu vyhovovat, takže by to mohla být dobrá příležitost. Každopádně ale ještě nevím, v jakém týmu budu v sezoně 2017 závodit.“
Ve F1 závodíte již čtvrtým rokem a jste považován za jezdce s velkým potenciálem. Nemyslíte, že již nastal čas na to, abyste dostal příležitost v týmu, se kterým můžete bojovat o vítězství?
„Určitě se cítím připraven na vítězné auto a doufám, že se mi brzy taková možnost naskytne. A pokud by to bylo tady s Williamsem, bylo by to skvělé. Jediné, co však můžu teď dělat, je to, abych podával výkony na dráze. To je ta nejlepší věc, kterou mohu pro svou budoucnost udělat.“
Vaše kariéra je spojena s dvojnásobným šampionem F1 Mikou Häkinnenem. Jak významná je pro vás jeho podpora?
„Je pro mě důležitý stejně jako zbytek mého managementu. Mluvíme spolu téměř každý týden. Zajímají ho všechny detaily – ať už se to týká auta, nebo mého závodění.“
Jedním z témat, které ve F1 rezonuje, je i omezení rádiové komunikace během závodů. Vadí vám nové restrikce, jako některým jezdcům, nebo vás to nechává chladným?
„Pokud nemusíte řešit nějaké potíže, tak je to v pohodě. Doposud jsme nemuseli řešit nic, v čem by nás omezení komunikace přes vysílačku limitovalo. Je to ale také o zvyku, takže si myslím, že to bude dobré.“
Vašim týmovým kolegou je Felipe Massa, bývalý vicemistr světa a jeden z nejzkušenějších pilotů F1 současnosti. Spolupracuje se vám s ním dobře?
„Je to velmi dobré. Je to příjemný člověk a stále hodně rychlý jezdec. Rozhodně si na něj nemůžu stěžovat.“
Jste vnímám jako konzervativní a spolehlivý jezdec, což potvrzují i statistiky. Ke konci loňské sezony jste byl ale o něco agresivnější, měl jste i nějaké kolize, například s Kimim Räikkonenem. Bývá náročné zvolit správnou míru rizika?
„Je to velmi složité na vysvětlení. Pokaždé záleží na situaci. Někteří jezdci jsou více agresivní, jiní zase méně. Pokaždé je to o kalkulaci risku. Pokud je příležitost získat pozici a má to smyl, tak se risk vyplatí. Každý moment je však jiný.“
FIA se chystá zavést nové prvky na ochranu hlavy jezdců. Jaký máte názor na tzv. uzavřené monoposty?
„Moc hezky to nevypadá, to je fakt. Pro bezpečnost to ale asi bude dobré, takže to beru. Nemám s tím žádný zásadní problém.“
Pomalu se blíží letní přestávka. Chystáte se v srpnu do Ria, abyste podpořil vaší přítelkyni Emilii Pikkarainenovou, která bude na olympiádě reprezentovat Finsko v plavání?
„Ano, chystám se tam. Byl jsem už v na hrách v Londýně a bylo to tam dobré. Jsem obecně velký fanoušek sportu a olympijských her, takže se tam těším.“
Narozen: | 28.8. 1989 (26 let) |
Tým: | Williams F1 |
Debut ve F1: | GP Austrálie 2013 |
Týmy ve F1: | Williams (2013 - ?) |
Počet GP: | 378 bodů, 9 pódií, 1. nejrychlejší kolo |
Nejlepší umístění v MS F1 | 4. místo 2014 (Williams) |