Sbohem zónám DRS se systémem pro snížení odporu. Tak zní hlavní novinka, kterou v minulém týdnu oznámila pro seriál formule 1 Mezinárodní automobilová federace FIA. Ta si slibuje změnu ve vývoji závodů, monoposty se za dva roky mají celkově zmenšit a odlehčit. Plán musí na konci června schválit Světová rada motorsportu. „Naším cílem bylo společně s vedením šampionátu vytvořit nejlepší možný vůz,“ uvedl prezident FIA Muhamad Sulajím.
Dosud využívali piloti pro zvýšení výkonu při předjížděcích manévrech jasně definované pasáže. Navíc museli splňovat podmínku, kdy auto před nimi nemohlo mít při uplatnění DRS vyšší rozestup než jednu sekundu.
To se teď částečně může změnit. Do osudu závodů nejspíš vstoupí aktivní aerodynamika, kterou obsluhují samotní jezdci. Na trati mohou přepínat režimy Z s vysokým přítlakem a X, který umožní zvýšit maximální rychlost. Ten druhý lze zapnout pouze na rovinkách.
„Bude to však bez ohledu na rozestupy,“ popsal hlavní posun šéf aerodynamického oddělení FIA Jason Somerville. „Systém ovládá jezdec na spouštěči, který mu ukáže možnost aktivovat režim nízkého přítlaku. Když se pak blíží k brzdné zóně, přepne zpět na vysoký přítlak.“
K ještě větší dramatizaci má pak od roku 2026, kdy regule vstoupí v platnost, pomáhat systém zvaný override. Ten je svým způsobem další náhradou za aerodynamické DRS, avšak se zaměřením na výkon motoru, který zvyšuje. Zvýhodněný pilot ruku v ruce s tím vykazuje nižší spotřebu baterie, což je dalším plusem.
„Pokud se před koncem kola dokážete dostat do určité vzdálenosti od vozu před vámi, pro nadcházející kolo máte možnost využít také více elektrické energie,“ vylíčil Jan Monchaux, technický specialista Automobilové federace, jež novinky zavádí.
Oproti současné váze by monoposty ztratily 30 kilogramů, což by mělo přispět také k jejich snadnější ovladatelnosti. I když po předloňské úpravě technologií, která nepřinesla kýžený efekt na tratích, panovala v motoristickém světě skepse, čerstvě oznámené zásahy jsou mezi týmy většinově brané pozitivně.
Třeba boss stáje Aston Martin Mike Krack má jedinou obavu, a sice že série F1 se ještě více vzdálí laickému pohledu. „Bude to o jazyku inženýrů. Trošku mě děsí představa, kdy v roce 2026 piloti na tiskových konferencích a při rozhovorech mluví o všech těch technických vymoženostech, takže jim lidé neporozumí. Měli bychom se více zaměřit na produkt pro fanoušky,“ varoval před novináři.
Částečně s ním souhlasí šéf Haasu Ayao Komatsu. „Koncept, jak funguje DRS, už je velmi etablovaný. Přesto věřím, že se všechno může ještě zjednodušit. Aspoň doufám.“
FIA myslí rovněž na ekologii. Motor bude stejnoměrně pohánět jak spalovací, tak elektrická složka. Do monopostů budou mechanici tankovat plně udržitelné palivo. Tím se poněkud sníží značná zátěž F1 na přírodní prostředí.