Formule 1 v Česku! Adamczyková dovezla volant, žasl i Fuksa: Masakr

Video placeholder
F1 v Česku! Sledujte jízdu formule. Žasli Adamczyková i Fuksa: Masakr
Karlínem projíždí legendární pilot formule 1 David Coulthard
Fanoušci v Karlíně se nestačí divit kouskům kaskadéra Arase Gibieži
V rámci exhibiční akce Red Bull Showrun se představilo také duo Driftbrothers
Eva Adamczyková předává volant Davidu Coulthardovi před startem Red Bull Showrun
Legendární jezdec FC David Coulthard zdraví fanoušky v Praze
Fanoušci v Karlíně si zblízka mohli prohlédnout vůz formule 1 stáje Red Bull
Prahou se během akce Red Bull Showrun proháněl vůz formule 1
9
Fotogalerie
Formule 1
Začít diskusi (0)

Nezaměnitelný zvuk motorů, vůně spálených pneumatik a viditelné šmouhy na silnici. Do pražského Karlína v sobotu dorazila formule. Konkrétně mistrovský monopost RB7, s podobným bývalý závodník Red Bullu Sebastian Vettel ovládl v F1 ročník 2011. O víkendu vůz pilotoval někdejší jezdec David Coulthard. „Je to privilegium. Vždycky si v takových momentech říkám, aby mě někdo štípnul,“ zasnil se třiapadesátiletý Skot.

Obava z bouřkových mraků vytyčenou trať na Rohanském nábřeží naštěstí minula. Spadlo na ni jen několik kapek, diváci si tak v tropických teplotách mohli s vějíři v ruce užít výjimečnou motosportovou atmosféru v maximálním možném kvapíku.

Zblízka vše sledovali i významní čeští sportovci Eva Adamczyková, Markéta Vondroušová, Vavřinec Hradilek, Maxim Habanec nebo čerstvý olympijský vítěz v rychlostní kanoistice Martin Fuksa. Ani je nenechal Red Bull Showrun v klidu.

Reprezentanti stáli namačkaní k provizorní bariéře. Mapovali těsné průjezdy koridorem v rychlosti silně přesahující hranici 200 kilometrů v hodině. Procestovali svět, byli na řadě míst. Tohle byl přesto svátek i pro ně.

„Když jsme viděli, jak formule nastartovala a jaký brutální řev to byl… Fakt masakr! Nečekal jsem to. Těšil jsem se, až se bude monopost prohánět po pražských ulicích,“ vyjádřil Fuksa své nadšení.

Coulthard se za volantem překonával, byť právě ten mu málem chyběl. K předváděcímu monopostu, který doznal jistých úprav oproti tomu závodnímu, mu důležité náčiní musela přivézt Adamczyková. Majitelku zlata z Her v Soči vítalo obecenstvo hlučným aplausem.

Svou silou však nemohl ani zdaleka překonat zvuk rozburáceného osmiválcového motoru. Také proto organizátoři doporučovali pořízení špuntů do uší. Když se vůz roztočil na místě do takzvaných hodin či donutů, dostávaly bubínky přítomných pořádně zabrat.

„Nikdy jsem nezažila nic takového,“ žasla Adamczyková. „Poprvé jsem u formule stála tak blízko. Do toho ji nastartovali. Opravdu mě překvapilo, jak velký vydává randál.“

O nejsledovanější vůz pečovalo přibližně 30 pracovníků stáje. Hlídali optimální teplotu pneumatik, ale také motoru, který se při jízdě mohl přehřát a poškodit. Největší strach mechaniků nicméně vyvolávaly poklopy kanálů, které by nemusely nápor vydržet, čímž by zničily spodek monopostu.

Praha hlavním městem motorsportu

Právě kvůli nim vyrazila skupinka zvědů na trať s předstihem. Kontrovali pevnost svaření. Coulthard se na rozpálený asfalt vydal na kole, vybíral ideální stopu pro svůj ostrý průjezd.

„Vypadá to dobře, už jsme rozhodně byli na horších tratích. Tato je rovná, hladká. Jen ty kanály, monoposty na ně působí jako vysavače. Přesto věřím, že půjde o kvalitní ukázku,“ zhodnotil ještě před akcí manažer Red Bull Racing Tony Burrows.

S týmem se připravoval na všemožné scénáře. Do Prahy přivezli dokonce náhradní vůz, k tomu tři směsi pneumatik, včetně těch do hustého deště. Slib vynikající přehlídky následně doručili.

K exhibičnímu zážitku ještě dopomohl kaskadér a motorkář Aras Gibieža nebo duo Driftbrothers, které svými synchronizovanými smyky doslova „zakouřilo“ Karlín. Studenti Vysokého učení technického z Brna vyslali na trať svou vlastní formuli, české příznivce potěšil též bývalý závodník Josef Král se sportovním vozem Praga Bohema. Vytáhl z něj rovných 220 kilometrů v hodině.

„Nevím, jestli si to všichni uvědomujeme, ale Praha byla pro tuto sobotu hlavním městem motorsportu. Když to celé procítíte, naskočí vám husí kůže, zacpáváte si uši. Měl jsem dva dny předem motýly v břichu, patnáct tisíc fanoušků kolem trati, splněný sen,“ uvedl moderátor akce a komentátor F1 na stanici Nova Sport Štefan Eisele.

Pro ty, kteří nejprestižnější motoristický seriál sledovali hlavně na počátku tisíciletí, byl velkým lákadlem samotný Coulthard. Vládce 13 Velkých cen, který 62krát vystoupal na stupně vítězů, ukončil právě v Red Bullu svou bohatou kariéru.

„Ano, v roce 2008, nicméně vztah s týmem jsem si udržel až doposud. Vždycky jsem rád, když mě na podobnou událost přizvou. Pracuji v televizi, takže mi to pomáhá udržet se v závodním módu a vědět, jaké je nasednout do monopostu,“ popsal muž, který je v posledních letech v Praze častěji než v rodném Skotsku.

„Skvělý pilot,“ smekl Eisele. „Jeden z těch nejvíc charismatických. Přirovnávám ho k Messimu nebo Federerovi, protože u něj také máte pocit, že se ani nezapotí. Přitom jsou to všichni velcí borci.“

Trpěl bulimií

David Coulthard, který v sobotu v Karlíně rozburácel monopost RB7, není jen mužem, který by inspiroval svým závodním stylem. V dospívání trpěl bulimií, z problému se ovšem dokázal vylízat. Paradoxní je, že jak za vznikem nemoci, tak jejím následným vyřešením, stálo v Coulthardově případě pokaždé závodění.

„Měl jsem to tak, protože jsem vyšší, musel jsem si udržovat váhu kvůli jízdám (na motokárách). Něco jako žokej na koních. Pak jsem přesedlal na větší vozy a tlak v tomto směru naštěstí zmizel. Mohl jsem se vrátit k zdravému stravování,“ svěřil se Coulthard deníku Sport.

Každému, kdo s bulimií bojuje, přeje brzké uzdravení. „Je to o síle mysli. Mozek ovládá tělo, a aby dělal dobrá rozhodnutí, musíte pít hodně vody, jíst aspoň třikrát denně nutričně bohaté pokrmy. Když se toho nedržíte, nepomůžete ani své psychice.“

Začít diskuzi

Doporučujeme

Články z jiných titulů