Zlomí Alonso prokletí ve Španělsku?

Cirkus formule jedna dorazil do Evropy a to rovnou na mimořádně horkou půdu Španělska. Fotbal, corrida a formule jedna. To jsou věci, které Španělé milují. A teď všichni hlásí – dotlačíme našeho Fernanda Alonsa k prvnímu letošnímu vítězství!
Kvůli dosavadní mizérii to vypadá, že budou muset tlačit o sto šest.
Fernando Alonso. Jedni ho milují, druzí nenávidí. Nechybí mu rychlost a chuť rvát se o každý centimetr trati. Vášně ale vzbuzuje i kvůli své prostořekosti.
Tu naposledy předvedl, když se přidal ke svému šéfovi, vedoucímu Renaultu Flavio Briatoremu. Partu kolem BrawnGP společně označili za podvodníky.
Dvoupatrové difuzory, díky kterým zejména Jenson Button válcuje konkurenci, jsou Alonsovi a Briatoremu trnem v oku i poté, kdy je FIA označila za technicky legální.
Fernando Alonso stále patří mezi top piloty, jeho tým ale ne. Alespoň ne letos. Kvůli průměrným výsledkům v prvních čtyřech závodech sezony je francouzská stáj v průběžném hodnocení s velkou ztrátou pátá, v tabulce jezdců je Alonso na osmém místě.
Mimochodem jeho kolega, Brazilec Piquet, nemá dokonce na kontě jediný bod. V předsezonních prohlášeních Renaultu přitom padala slova o útoku na titul...
Ano, zimní testy probíhaly skvěle. Zcela nový monopost s typovým označením R29 vykazoval rychlost a spolehlivost. A to i přesto, že žlutobílá raketa s osmiválcem Renaultu se nerodila vůbec lehce. Na vině byly především problémy větrného tunelu v sídle týmu v britském Enstone.
Technikům se dlouho nedařilo jeho správné nastavení a špatně nakalibrovaný počítač vyhazoval zkreslená data. Vývoj auta kvůli tomu nabral zhruba dvouměsíční zpoždění.
Ten největší problém ale přišel letos na jaře, v už rozběhnuté sezoně, kdy FIA posvětila dvoupatrové difuzory. Renault patřil mezi ty, kteří toto aerodynamické řešení neměli a aby dohnal technickou ztrátu na BrawnGP, Toytu a Williams, museli vývojáři za měsíc předělat celou zadní část vozu.
Poprvé ji svěřenci Flavia Briatoreho používají tento víkend ve Španělsku. Výsledek? Zatím nejednoznačný. Při prvním včerejším volném tréninku skončil Alonso sedmnáctý, v tom druhém zajel třetí nejrychlejší čas.
Renault také patří mezi ty stáje, které musely kvůli světové finanční krizi začít šetřit. Dvě stovky zaměstnanců dostaly výpověď a dodatečný vývoj auta nejde tak rychle.
Už v Šanghaji ale Alonso závodil s přechodnou verzí dvojitého difuzoru a zrychlil díky tomu o dvě desetiny na kolo. Problém je, že aerodynamické úpravy nedělá jenom Renault a postupně zrychlují i ostatní, takže stáj zůstává stále na svém místě.
Na jednu věc se ale Renault na rozdíl od konkurence bude moci ve Španělsku spolehnout. A žádná aerodynamika nebo síla motoru v tom roli nehraje. Tribuny katalánského okruhu kousek od Barcelony jsou během GP každoročně nacpané k prasknutí.
Domácí megastar Alonso je jediný Španěl ve startovním poli a v hledišti je to znát. Vždyť k bouřlivým ovacím včera stačila krátká vycházka ven z boxů a Fernandovo zamávání směrem k hlavní tribuně. Rachot!
Co by se stalo, kdyby v neděli dojel na pódiu? To by způsobilo podobné zemětřesení, jako kdyby Barcelona vyhrála Ligu mistrů.