Jiří Uhlíř
16. března 2010 • 05:00

Úvodní závod v Bahrajnu? Nic než nuda

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Je nedotknutelnost Třince pryč? Dynamo a Spartu táhnou schovaní lídři. Překvapí Litvínov?
Spor o Kováče: kouč budoucnosti a opravdová trefa, nebo jen bublina?
VŠECHNA VIDEA ZDE

První závod šampionátu formule 1 demonstroval černé prognózy. GP Bahrajnu byla nudná. Co na tom, že se vrátil Michael Schumacher a přibyly tři nové stáje. Všechna lákadla zapadla do sterilní šedi. A důvodem jsou nová pravidla, která neusnadňují závodníkům předjíždět. Problém budou řešit vrchní představitelé týmů.



Shrňme si to. Mezinárodní automobilová federace vydala před startem nové sezony F1 revoluční regule. Od prvního závodu se nesmí tankovat palivo a povinná je jedna zastávka v boxech na výměnu pneumatik.

Ideální scénář: konečně se začne rozhodovat více na trati. Realita: Pozice na trati se skoro vůbec nezměnily. Až na technické problémy Sebastiana Vettela, který třetinu GP Bahrajnu vedl, se nedělo nic. Od prvního kola bylo vše jasně dané, piloti se s plnou nádrží báli manévrovat a v předjíždění bránily i specifické aerodynamické prvky formulí.

„Závodníci jsou navyklí na sprintové tempo v tréninku, v kvalifikaci a v loňských závodech, kdy jezdili s šedesátikilovou nádrží. Ta nyní váží o stovku více. Nejsou na to zvyklí, musí prostě myslet jinak,“ vysvětloval absenci rušných okamžiků v Bahrajnu Alain Prost, čtyřnásobný mistr světa F1. „Jsem si jistý, že se po několika závodech formule 1 zatraktivní a bude se líbit.“

Popere se o titul mistra světa? Schumacher věří, že ano.Foto ČTK/AP
Jenže v paddockem se rozléhají zcela opačné názory. „Pokud někdo neudělá chybu, nedá se předjíždět,“ tvrdil po závodě Michael Schumacher, který v GP Bahrajnu skončil šestý.

„Kvalifikace je v tomto roce klíčová a po první zatáčce bude vlastně všechno vyřešené,“ tvrdil první letošní vítěz Fernando Alonso z Ferrari.

Novinky se nezamlouvaly ani pilotům z McLarenu. „Začnete s plnou nádrží, uděláte jednu zastávku v boxech a pak už se vlastně jede jako vláček,“ prohlásil Lewis Hamilton, který využil Vettelových problémů a dojel třetí.

„Největší šanci na předjetí máte v prvním kole. Závod byl až příliš konzervativní, jenže nová pravidla se teprve učíme,“ dodal jeho kolega Jenson Button.

A pak je tu další handicap. Součastná aerodynamika vozu ničí předjíždění. Mnoho závodníků si stěžovalo na situace, ve kterých jezdili těšně za soupeřem. Dvojitý difuzor totiž zvětšuje turbulence za vozem a tím narušuje aerodynamiku pronásledujícího.

„Dohnal jsem Schumachera, ale nemohl jsem se mu přiblížit. Ztrácíte totiž přítlak, nemáte trakci a v podstatě nemůžete rychle vyjet ze zatáčky. To dříve jste mohli závodníka předjet vnitřkem, teď je to náročné,“ svěřil se Button.

Návrat byl pro něj nejdřív šok, ale pak zavládlo nadšení.Foto ČTK/AP


Podle Whitmarshe musí vedení F1 okamžitě reagovat. Šéf McLarenu si přeje, aby místo jedné povinné zastávky byly během závodu dvě. „Musíme reagovat, nemůžeme přijít o diváky,“ přál si Whitmarsh. To jeho protějšek z Ferrari je obezřetnější. „Svůj názor řeknu až po několika závodech. Myslím, že bychom měli ještě počkat,“ pravil Stefano Domenicali.

Podle časopisu Autosport je na čtvrtek naplánována konference FOTA, které se zúčastní šéfové týmů. V ní budou nedostatek vzrušení v Bahrajnu projednávat.

Co zvýší atraktivitu F1?

Dva povinné pit-stopy. V součastné době je přikázáno do boxů vjet pouze jednou pro výměnu pneumatik. Zastávky trvají většinou tři vteřiny. Na samotném výsledku se tato změna razantně neprojeví. Dva povinné pit-stopy by strategii a průběh GP zpestřily.

Méně odolnější pneumatiky. Měly prověřit jezdecké umění a šetrnost k technice. Nestalo se. Avizované super měkké pneumatiky s menší odolností problémy vůbec nedělaly. Klidně by vydržely i dvacet kol navíc, k chybám na trati tak nedocházelo.

Libovolná volba směsí. Prvních deset jezdců po kvalifikaci musí startovat s pneumatikami, na nichž kvalifikaci odjeli. A většinou se volí měkčí směs, která má větší přilnavost. Během závodu je pak předepsána výměna směsí, tedy z měkčí na tvrdé a naopak. Určitě by prospělo, kdyby se volba přenechala týmům.

Zrušení dvojitého difuzoru. Oficiálně k tomuto kroku dojde až v příští sezoně. Tento aerodynamický prvek totiž přispívá k menšímu počtu předjíždění. Vytváří větší turbulenci za vozem a to zpomaluje pronásledovatele. Ten ztrácí přítlak a zhorší se mu přilnavost vpředu i vzadu.

Zkrácení závodu. Jistě, v GP Bahrajnu patří vůbec k nejdelším v kalendáři. I tak by se příští GP mohly o pár kol zkrátit. Celý program trvá skoro dvě hodiny, tím přibývá hluchých míst. Scénář F1 směřuje k vytrvalostním závodům, kde se jezdí tři hodiny nebo celý den.


 


Reakce na GP Bahrajnu

„Myslím, že je třeba se tím zabývat a v pravidlech něco změnit. Nechceme přijít o diváky.“
MARTIN WHITMARSH, šéf týmu McLaren

„Proč se do toho tvůrci nových pravidel pořád serou?“
MARK WEBBER, pilot stáje Red Bull

„Příště si vezmu s sebou něco na čtení.“
JORGE SUTIL, otec německého pilota Adriana

„Měli bychom ještě počkat a úplný verdikt vznést až po pár závodech.“
STEFANO DOMENICALI,
šéf stáje Ferrari

Popere se o titul mistra světa? Schumacher věří, že ano.
Popere se o titul mistra světa? Schumacher věří, že ano.


Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud