První závod šampionátu formule 1 demonstroval černé prognózy. GP Bahrajnu byla nudná. Co na tom, že se vrátil Michael Schumacher a přibyly tři nové stáje. Všechna lákadla zapadla do sterilní šedi. A důvodem jsou nová pravidla, která neusnadňují závodníkům předjíždět. Problém budou řešit vrchní představitelé týmů.
Shrňme si to. Mezinárodní automobilová federace vydala před startem nové sezony F1 revoluční regule. Od prvního závodu se nesmí tankovat palivo a povinná je jedna zastávka v boxech na výměnu pneumatik.
Ideální scénář: konečně se začne rozhodovat více na trati. Realita: Pozice na trati se skoro vůbec nezměnily. Až na technické problémy Sebastiana Vettela, který třetinu GP Bahrajnu vedl, se nedělo nic. Od prvního kola bylo vše jasně dané, piloti se s plnou nádrží báli manévrovat a v předjíždění bránily i specifické aerodynamické prvky formulí.
„Závodníci jsou navyklí na sprintové tempo v tréninku, v kvalifikaci a v loňských závodech, kdy jezdili s šedesátikilovou nádrží. Ta nyní váží o stovku více. Nejsou na to zvyklí, musí prostě myslet jinak,“ vysvětloval absenci rušných okamžiků v Bahrajnu Alain Prost, čtyřnásobný mistr světa F1. „Jsem si jistý, že se po několika závodech formule 1 zatraktivní a bude se líbit.“
„Kvalifikace je v tomto roce klíčová a po první zatáčce bude vlastně všechno vyřešené,“ tvrdil první letošní vítěz Fernando Alonso z Ferrari.
Novinky se nezamlouvaly ani pilotům z McLarenu. „Začnete s plnou nádrží, uděláte jednu zastávku v boxech a pak už se vlastně jede jako vláček,“ prohlásil Lewis Hamilton, který využil Vettelových problémů a dojel třetí.
„Největší šanci na předjetí máte v prvním kole. Závod byl až příliš konzervativní, jenže nová pravidla se teprve učíme,“ dodal jeho kolega Jenson Button.
A pak je tu další handicap. Součastná aerodynamika vozu ničí předjíždění. Mnoho závodníků si stěžovalo na situace, ve kterých jezdili těšně za soupeřem. Dvojitý difuzor totiž zvětšuje turbulence za vozem a tím narušuje aerodynamiku pronásledujícího.
„Dohnal jsem Schumachera, ale nemohl jsem se mu přiblížit. Ztrácíte totiž přítlak, nemáte trakci a v podstatě nemůžete rychle vyjet ze zatáčky. To dříve jste mohli závodníka předjet vnitřkem, teď je to náročné,“ svěřil se Button.
Podle Whitmarshe musí vedení F1 okamžitě reagovat. Šéf McLarenu si přeje, aby místo jedné povinné zastávky byly během závodu dvě. „Musíme reagovat, nemůžeme přijít o diváky,“ přál si Whitmarsh. To jeho protějšek z Ferrari je obezřetnější. „Svůj názor řeknu až po několika závodech. Myslím, že bychom měli ještě počkat,“ pravil Stefano Domenicali.
Podle časopisu Autosport je na čtvrtek naplánována konference FOTA, které se zúčastní šéfové týmů. V ní budou nedostatek vzrušení v Bahrajnu projednávat.
Dva povinné pit-stopy. V součastné době je přikázáno do boxů vjet pouze jednou pro výměnu pneumatik. Zastávky trvají většinou tři vteřiny. Na samotném výsledku se tato změna razantně neprojeví. Dva povinné pit-stopy by strategii a průběh GP zpestřily.
„Myslím, že je třeba se tím zabývat a v pravidlech něco změnit. Nechceme přijít o diváky.“ |