Jiří Uhlíř
13. května 2011 • 16:41

Zázemí Karla Abrahama: Pekelně žhavé pneumatiky

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zimák k play off NHL. Lener i analytik tipují postup Bostonu. V čem se Nečas blíží Pastovi?
Mám rád, když Ostrava žije Baníkem, říká Buchta. Je rychlejší než Tanko?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Luxus v podobně většího prostoru či spolupráce s továrním týmem Ducati. Takové bonusy těší tým Cardion AB Motoracing po přechodu do MotoGP. Během závodů sousedí Karel Abraham s Valentinem Rossim, jeho mechanici mohou rovněž nahlédnout do dílny několikanásobného šampiona.



Dřív se těsnili v malých prostorech, nyní mají zcela jiná privilegia. Český tým má na každém okruhu samostatný box, jenž sídlí vedle italské stáje Ducati. „Často s nimi spolupracujeme. Pokud se e stane nějaký problém, přijde člověk - od Ducati a řekne, co je třeba a zkontrolovat,“ vykresluje Martin n Havlíček, mechanik Cardion AB B Motoracing.

A další velká výhoda pro Karla a Abrahama – pět minut po tréninku dostanou jeho mechanici k dispozici závodní data od všech motorek k ducati. Český závodník tak může zkontrolovat svůj výkon s Valentinem Rossim!

Zázemí Karla Abrahama se skládá ze tří místností: 1) Předsíně, kde se odkládá nepotřebný materiál. 2) Místnosti pro uskladňování náhradních h dílů, pneumatik a paliva. 3) A konečně hlavního boxu, kde se nachází veškerý materiál a motorky.

Karel Abraham (vlevo) za Jorge Lorenzem v kvalifikaci na GP Portugalska
Karel Abraham (vlevo) za Jorge Lorenzem v kvalifikaci na GP Portugalska


Český jezdec může vybírat ze dvou motocyklů značky ducati. „Mezi nimi je jen drobný rozdíl. Obě začínají na identickém nastavení, pak se různě zkouší a liší. Karel zatím nebyl schopný říci, jaká motorka mu více vyhovuje,“ tvrdil Havlíček, který se zaměřuje na práci převodovky, spojky a přední části stroje.

Když závodník přijede po trénink do boxů, na motorku se připojí kabel, jenž vede z týmových počítačů. Ve speciálním programu může tým vidět v podstatě cokoliv. „Každá věc má svůj senzor, snímač. Proto hodnotíme zařazené kvalty, pérování, otáčky v motoru... Úplně všechno,“ popsal Havlíček.

V následující místnosti se nachází nahřívač pro pneumatiky. K čemu slouží? Nastavuje gumy na devadesátistupňovou teploty, po zahřátí se nasadí na závodní stroj.

„U toho se občas spálíme. Jenže kdyby Karel vyjel na trať na studených gumách, ihned by spadl,“ věděl Havlíček. Ale nejenom obutí je pekelně rozžhavené. Popáleniny přivádí i samotná motorka a její součásti.

„Když se motocykl vrátí do boxů, tak má sto deset stupňů. Myslím tím motor, spojky a další součástky,“ popisoval Havlíček. Za jeden závodní víkend spotřebuje Abraham kolem patnácti pneumatik. Ve stejné místnosti je chladič paliva, ducati spolyká na pět kilometrů zhruba půl litru benzínu.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud