Slyšeli jste o tom v minulých letech: osud tradiční Grand Prix v Brně je nejistý. Chybí peníze a příspěvky od státu nejsou dostatečné… Letos, tedy konkrétně koncem června, padne definitivní rozhodnutí – uskuteční se ještě někdy závod MotoGP na Masarykově okruhu? To není vůbec jisté. I proto momentálně vzniká iniciativa motorkářů, která plánuje 20. června protestní jízdu do Prahy.
Rozpočet Grand Prix silničních motocyklů v Brně vychází na 140 milionů korun. Zhruba polovina jde na zalistovací poplatek, který se posílá promotérské společnosti Dorna, jež MotoGP pořádá. Letos je částka opět vyšší – činí 72 milionů korun.
Přesto má GP České republiky jeden z nejnižších poplatků v šampionátu, například v Barceloně nebo ve Valencii se platí 200 milionů korun. Kromě dvou okruhů pomáhá s placením zalistovacího poplatku vždy stát, region, nebo státem dotované firmy.
Automotodrom Brno ale oznámil promotérovi šampionátu – společnosti Dorna, že v tuto chvíli nemá zajištěno financování závodu v roce 2014 ani v letech následujících. A pokud nedojde ke změně, bude nucen požádat promotéra, aby vyjmul závod v Česku od příštího roku z kalendáře šampionátu.
VIDEO | Parodie ze známé filmové scény
Proč? Prestižní závod v Brně nebyl zahrnut do dotačního programu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy. A tak reálně hrozí, že Brno o závod MS silničních motocyklů přijde. Co je nutné pro udržení? Přístup a ochota politiků. Ze své rezervy vyčlenilo 20 milionů korun Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Podpora je slíbená i od Statutárního města Brno (5 milionů korun) a Jihomoravského kraje (10 milionů korun). Více peněz se ale čekat zatím nedá.
Řešením je požádat o pomoc další ministerstva, konkrétně Ministerstvo pro místní rozvoj, nebo přímo ministra financí Andreje Babiše, který se podle informací Sportu začal o celou situaci zajímat. „Hledá se dlouhodobé řešení a legislativní uchopení toho, aby Grand Prix a podobné akce měly automatickou podporu,“ vysvětloval Petr Adam, místopředseda poslaneckého klubu Úsvit. „Není to podpora soukromého podnikatele, jedná se o ekonomicky velmi přínosnou záležitost.“
Podle odhadů promotéra Dorna SPORTS generuje závod v Brně pro českou ekonomiku přínos ve výši až 1,5 miliard korun. Podobnou sumu odhadují i další nezávislé studie. Jen bezprostřední výnos z DPH od návštěvníků akce se pohybuje v závislosti na metodice výpočtu od 100 do 233 milionů korun. Tím převyšuje hodnotu zalistovacího poplatku (72 milionů korun).
„Doufám, že si politici uvědomují přesah této akce. Osvětovou kampaň vedu již půlroku a zdá se, že začínají chápat politiku tohoto myšlení. Jedná se o čistě hospodářskou záležitost – stát sice pošle miliony španělskému promotérovi, ale vrátí se mu to mnohonásobně,“ tvrdí Adam, jež jako řešení vidí v tom, aby dotace pro závodní podnik přicházely spíše z Ministerstva pro místní rozvoj. „My musíme udělat razantní změnu, aby lidé, kteří sedí v Národní radě pro sport, sami sobě nepřihrávali peníze.“
A věří, že pro to najde pochopení. „Kolegové ze Sociální demokracie a z ANO jsou k takovému řešení nakloněni, ekonomicky to dává smysl. Je nutné zprůhlednit financování sportu v České republice,“ dodal Adam. Automotodrom Brno již Ministerstvo pro místní rozvoj oslovil. „Pokouším se také setkat s ministrem financí, čekáme na schůzku s premiérem. V tuto chvíli hlavně čekáme,“ tvrdila Ivana Ulmanová, předsedkyně představenstva společnosti.
Více informací o možném zrušení GP Brna čtěte v pondělním Sportu!