Jiří Uhlíř
30. září 2008 • 16:32

Dárek pro Rossiho? Jízda ve ferrari

TOP VIDEA
Koubkův majstrštyk: Osm nul a LM pro Česko. Další krok: smlouva a boj o titul?
Rock vs. Cataloni. Liverpool proti Londýnu v Oktagonu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Po dvou letech hladomoru mohl geniální střízlík opět vypláznout jazyk. Valentino Rossi má po víkendovém vítězství na japonském okruhu v Motegi zajištěný titul mistra světa silničních motocyklů.



Fanoušci pějí – vrátil se král! Jisté však není, kam namlsaná italská ikona zamíří dál...

Nevstupoval do sezony jako favorit. Spíš naopak – jako vysloužilý jezdec s cejchem zloděje, co musel uhradit italskému daňovému úřadu ostrou „sekyru“ v podobě 35 milionů eur (900 milionů korun).

„Poslední dva roky byly hrozné, hlavně ten loňský. Nemohl jsem vyhrávat. Kolikrát jsem si říkal, jestli to má vše vůbec smysl,“ svěřil se Rossi při GP v Brně.

Vláda jednoho muže je definitivně u konce, znělo z titulků. Pět triumfů v nejvyšší třídě v řadě a najednou dvouletý půst? Rossi se prostě nevyrovnal s nástupem talentovaného Australana Caseyho Stonera. A s cholerickým temperamentem skřípal zuby nad technikou své yamahy s gumami značky Michelin.

Za velkého humbuku tak před prvním letošním startem v Kataru vyměnil francouzské pneumatiky za Bridgestone. Jeho yamaha dostala lepší pneumatický systém ovládání ventilů i novou elektroniku pro kontrolu trakce.

Z podceňované motorky, která se neměla rovnat Ducati, se narodila zbraň vítězů. Ceny za medailové příčky na ní brali i Rossiho parťáci Lorenzo s Edwardsem.

Jízda na rovinkách už nebyla takovým handicapem, Yamaha YZR M1 2008 měla jednoznačně nejlepší podvozek a zatáčky projížděla bez sebemenších vibrací. To Rossiho zklidnilo, jezdil jistě, celkově byl zatím nejlepší v osmi v Grand Prix.

„Měl velkou sezonu. Udělal pouze jednu chybu v Assenu, jinak byl vždycky na bedně. Je hodný velkého šampiona,“ obdivoval ho jeho největší soupeř a loňský mistr světa Casey Stoner, který za Rossim nenávratně zaostává o dvaadevadesát bodů.

Kdosi se pak rozjařeného Rossiho po vítězství v Grand Prix Japonska zeptal: Tři závody před koncem sezony máte už v kategorii MotoGP titul v kapse. Jaký dárek si nyní přejete? „Chci se svézt ve ferrari, závodním monopostu formule 1,“ zazněla striktní odpověď devětadvacetiletého Itala.

A není to neskromné přání. Fenomenální motocyklista se podílel na zkouškách týmu z malého italského městečko Maranello v roce 2004 a 2006 a dále přemýšlel o závodní spolupráci.

S Ferrari má velmi úzké vztahy a často komunikuje s šéfem Stefanem Domenicalim, který jeho pomoc nevyloučil. „Slyšel jsem jeho prohlášení. Je ale potřeba to brát trochu s rezervou.“

O jeho odchodu ze světa motorek k nejrychlejším vozům se již dlouhou dobu mluví. Rossi však letos prodloužil smlouvu s japonskou továrnou Yamaha do roku 2010.

„Na debut ve formuli by bylo trochu pozdě vzhledem k tomu, že mi bude jedenatřicet,“ zhodnotil slavný závodník a jedenáctý nejbohatší sportovec světa. „Ale několik nabídek od týmů formule 1 jsem měl už dříve. Rozhodl jsem se však, že zůstanu u motorek. Možná v budoucnu...“

V celkovém součtu má už Ital více titulů než bývalý pilot formule 1 Michael Schumacher. Navíc je Rossi marketingový tahák, poutá davy, kamkoli přijde. „Je to charismatická osobnost.

Ideální pro závody ve formuli,“ vyzdvihl ho boss F1 Bernie Ecclestone, který je velkým obdivovatelem rozpustilého Itala.

Své motorové dovednosti však Rossi přenáší nejen na okruhy. Nejvíce adrenalinového potěšení mu dává rallye. Před dvěma lety skončil se Subaru Imprezou WRC v Novém Zélandu jedenáctý. Také s myšlenkou brázdit autem šotolinové a asfaltové „erzety“ si pohrává jako s další činností po skončení motoristické kariéry.

Poslední Velká cena se ještě jede 26. října ve španělské Valencii. Po ní se Rossi zúčastní Monza Rally Show a Rally Wales, závěrečného podniku MS automobilových soutěží. Není jasné, s jakým vozem motocyklista vyrazí. V jednání je ford, který nebude obsazený, případně citroën a subaru.

Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud