Patřil k největším talentům. K těm, kteří měli porážet Sébastiena Loeba. Jenže Jari-Matti Latvala ho celkově nikdy neporazil. A když z MS WRC legendární pilot odešel, nahradil ho další Francouz – Sébastien Ogier, úřadující šampion. „Je velmi silným jezdcem. Já ale nesmím mít strach, chci se už stát mistrem světa,“ tvrdí v rozhovoru pro Sport finský pilot týmu Volkswagen.
Poslední Fin, který ovládl mistrovství světa automobilových soutěží, byl Marcus Grönholm v roce 2002. „Už je to nějaký čas. Každých dvacet let se stal nějaký Fin mistrem světa v rallye. Přiznávám, že mě to dostává pod tlak,“ tvrdí Latvala, který se soutěžním vozem Polo R WRC zvítězil v poslední Švédské rallye a v současné době je ve vedení šampionátu.
Na prvenství bude útočit také v Mexické rallye, která se jede o víkendu (Dnes – pátek, 23.30 PP ČT sport).
Musel jste se střetávat s devítinásobným šampionem Sébastienem Loebem. A když odešel, vládne suverénně jeho krajan Sébastien Ogier. Jak náročné je soutěžit v mistrovství světa v rallye?
„Ano, Sébastien je velmi silným jezdcem. I po mentální stránce. Cítí se dobře na jakémkoli povrchu. Člověk ale nikdy nesmí mít strach, když ho má, vůbec ničeho nedosáhne. Můžete mít respekt před ostatními soupeři, ale rozhodně ne žádný strach.“
Dobře, ale jak ale chcete svého týmového kolegu z Volkswagenu porážet a narušit tím hegemonii úspěšných francouzských pilotů?
„Je to jednoduché – podávat konstantní výkony na všech površích. Rychle se přizpůsobit a nedělat chyby. Chtěl bych ale ještě zdůraznit, že Volkswagen dává všem svým jezdcům stejné šance. Každý z nás má možnost bojovat o vítězství, bez jakýchkoli příkazů ze strany týmu. Přesto je velmi složité Sébastiena porážet. A když si vzpomeneme na uplynulou sezonu, získáme dojem, že Ogier nedělá žádné chyby.“ (vyhrál devět soutěží)
V minulé soutěži ve Švédsku však jednu propadl a vy jste vyhrál…
„Jsem však přesvědčen o tom, že každý jezdec udělá občas v nějaké rallye chybu. Všichni jsme jen lidé. Vítězství ve Švédsku bylo pro mě mimořádným okamžikem. Je to jediná soutěž v mistrovství světa, kterou jsem vyhrál třikrát.“
Byl jste považovaný za velký talent světové rallye. První soutěž jste vyhrál ve 22 letech (Švédská rallye), čímž jste se stal nejmladším vítězem. Titul však nemáte. Mohly za to časté chyby?
„V minulosti jsem chtěl některé soutěže bezpodmínečně vyhrát. Často se to nepovedlo – chtěl jsem příliš mnoho. V takových momentech klesne sebedůvěra na nulu. Nyní se ale snažím více poslouchat svou intuici. To mě naučil můj mentální trenér.“
Odkdy spolupracuje s takovým expertem?
„Od Rallye Velká Británie. Naučil mě, že člověk musí poslouchat svoji intuici. Pokud nemám optimální pocit, trošku zvolním. Dalším bodem je to, že se svým spolujezdcem Miikkou Anttilou podstatně více komunikuji. Nyní máme strategii, plán. Tato spolupráce už nemůže být lepší. Miikka zakročí, jakmile někdy zase začnu chtít příliš mnoho. Na začátku naší společné kariéry tomu tak ještě nebylo.“
Byl to váš nápad začít spolupracovat s mentálním trenérem?
„Byl to nápad týmu. Řekli, že bych se v této oblasti mohl ještě zlepšit. Býval jsem před mnoha soutěžemi příliš nervózní. Naučil mě, jak k rallye přistupovat s větším klidem. Nechci zacházet do příliš velkých detailů, ale dokázal jsem to především díky uvolňovacím a koncentračním cvičením. A pokud svou koncentraci ztratím, vím, jak ji obnovit.“
Pomůže vám tato spolupráce k titulu, nebo hned k dalšímu vítězství v Mexické rallye?
„Je to můj opravdu velký sen. K tomu je zapotřebí, aby všechno do sebe dokonale zapadalo, a na tom právě pracuji. Na Rallye Mexiko jsme se připravovali dva dny ve Španělsku. Jeden den jsem seděl za volantem já, druhý Ogier. Séb se dokáže neuvěřitelně rychle přizpůsobit novým podmínkám. Rychleji než já. Já potřebuji na šotolině trochu rozběhu. Není to moje nejsilnější rallye, ale samozřejmě: vítězství v Mexiku je možné, ale není to můj hlavní cíl. Jakékoli umístění na stupních vítězů by bylo skvělé.“
Poslední rallye dominoval Volkswagen. Myslíte si, že tato dominance bude pokračovat i na šotolině?
„V mistrovství světa v rallye jsou čtyři značky. Když se podívám na Hyundai, pak musím říci, že jsou už na dobré cestě, ale na vrchol budou asi potřebovat ještě trochu času. Volkswagen měl před svým debutem mnohem více zkušeností. Jsem však přesvědčen o tom, že každý tým se může v této sezóně ještě blýsknout.“
VIDEO ze Švédské rallye
Váš krajan Marcus Grönholm se stal mistrem světa v rallye v roce 2002. Neuzrál pomalu už čas na dalšího finského mistra světa?
„Pro mě to znamená docela tlak, že už dvanáct let se nestal mistrem světa žádný finský jezdec. Každých 20 let byl vždy nějaký Fin mistrem světa v rallye. Ve Finsku do mě lidé vkládají velká očekávání, i když automobilové soutěže ztratily trochu na popularitě. Pokud bych získal titul, pak by obliba tohoto sportu ve Finsku zcela jistě opět vzrostla.“
Jste velkým fanouškem Henriho Toivonena. Chtěl byste se stát mistrem světa i pro něj?
„Existuje několik paralel mezi Henriho a mojí kariérou. Svou první rallye vyhrál jako mladý jezdec a následně získával stále více zkušeností. V roce 1986, kdy zemřel, vyhrál Rallye Monte Carlo a dlouho vedl v Rallye Švédsko. Měl skvělý začátek sezóny. I když je mým idolem, není to tak, že se chci stát mistrem světa pro něj. Pro mě byl nejstatečnějším jezdcem své doby. Nikdo nedokázal řídit vůz skupiny B tak jako on. Někdy chtěl jednoduše příliš mnoho.“