Ivo Pospíšil
14. července 2014 • 12:57

Pořadatelé získali respekt, těší ředitele Bohemia Rallye

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
SESTŘIH: Boston - Toronto 2:3. Pastrňák dal první gól v play off, rozhodl ale Matthews
Zima dohnal(a) Slavii, Trpišovského díl viny. Sparta má víc herní nadstavby
VŠECHNA VIDEA ZDE

Zpomalovací retardéry, na každém rohu cedule s nápisem Zakázaný prostor a v terénu až dva tisíce pořadatelů. I letos se tradiční Rallye Bohemia nesla pod vlnou zvýšených bezpečnostních opatření. A měly efekt! „Informovanost diváků a respekt pořadatelů se zvyšuje,“ těší ředitele soutěže Adama Eliáše. A vypráví, co všechno zabezpečení soutěže, kterou vyhrál Jan Kopecký, obnáší.



Jak tedy v praxi vypadalo zabezpečení Rallye Bohemia?
„Obecně se vše odvíjí od bezpečnostního plánu, který odešel na Autoklub a byl schválený i Asociací jezdců rallye. Už od úterý se začala trať na rychlostních zkouškách budovat, od středy probíhala příprava rychlostních zkoušek a tahání velkých bezpečnostních zón, v pátek, těsně před začátkem soutěže se to už jen ladilo na míru, aby to bylo hotové před startem.“

Jak tudíž musí trať vypadat?
„Fyzicky úplně přesně jako na obrázku v bezpečnostním plánu. To tam kontroluje bezpečnostní delegát Autoklubu, hlavní činovník pro bezpečnost a inspekční vozy. Nejposlednější kontrola, to jsou právě tyhle vozy, které absolvují jízdu od hodiny po půl hodiny před startem a je to zakončené předjezdci. Ředitel soutěže pak dostává výstup, zda jsou diváci na svých místech, nejsou tam nejasnosti, a ten rozhoduje o zahájení rychlostní zkoušky. I samotný traťový komisař má v případě problémového diváka páku, kdy tuto situaci odreportuje na dispečink a zkouška se může pozastavit nebo zrušit. To se může stát rychle a diváci na to reflektují a uvědomují.“

Stoupl tedy respekt pořadatelů?
„Ano, Autoklub po těch neštěstích přistoupil ke změnám, vychováváním a školením vedoucích činitelům rychlostní zkoušky. Je znát, že ta kvalita jde nahoru. Naším cílem je dostat se tak, aby divák respektoval pořadatele jako ve Finsku. Nejde to ale dělat jinak, než na ty místa dávat zkušené pořadatele.“

Jak se vybírají pořadatelé?
„Jsou to vesměs dobrovolníci, většina těch soutěží ale má základnu, z níž může čerpat. Na soutěžích jako Bohemia Rallye nebo Barum rallye potřebujete tisíce lidí a to není lehké sehnat. Musí se s nimi pracovat. Zásadním předpokladem je, že tomu člověku musí být minimálně 18 let a základní organizační schopnosti. Každý klub by si je měl vychovávat, aby je v dalších letech mohl využívat i na jiné odpovědnější posty jako radiobod nebo pozice u retardérů či vedoucí rychlostní zkoušky.“

Startuje Rally Bohemia: Máme spoustu bezpečnostních opatření
Video se připravuje ...

Kolik pořadatelů tedy bylo na Bohemia Rallye?
„Neumím říct konkrétně, ale číslo Bohemia Rallye 2000 lidí nebude daleko od pravdy. Jen městská zkouška obnáší hrozně moc lidí, máte tam množství vjezdů, uliček, tam těch lidí může být stovky.“

Vloni byli na Bohemia Rallye i zástupci dopravní policie, jak to bylo letos?
„Letos také. Je to instituce, s níž musíme úzce spolupracovat. Názor dopravních expertů je velmi cenný a na vybraných soutěžích s nimi absolvujeme, jak funguje dispečink a takovým vrcholkem je manuál pro obce, který Svaz rallye s ministerstvem vnitra připravil obcím návod, jak vycházet z rallye, jak ji povolovat a co obnáší konání soutěže. Spolupráce je úzká a musíme v tom vydržet.“

Jakými prvky se pak tedy rallye může zabezpečit?
„Pokud pominu pásky, nebo zakázané zóny, tak chceme hlavně divákovi říct, že všechna místa jsou nebezpečná, ale divácká zóna to nebezpečí eliminuje. Hlavním nástrojem je divácká informovanost a k tomu slouží bezpečnostní leták, který má každý pořadatel povinnost ho distribuovat. Snažíme se i vymýšlet způsoby, aby to diváka zajímalo, takže pracujeme s možnostmi, že na druhé straně bezpečnostního letáku budou podpisové karty jezdců nebo v Bohemia rallye je na druhé straně startovní listina. Divák pak nemá nutnost vyhazovat to po škarpách, nechá si to u sebe a funguje to.“

Jak pak vypadá i spolupráce s Asociací jezdců rallye?
„Ten vliv jezdců je znát už v tom, že mají své místo ve Svazu rallye. Tam je vždy přítomný Pavel Kohout a před schválením jakékoliv tratě rallye, musí prývě dát souhlas Asociace jezdců rallye. Takže když má organizátor rallye jasno, kudy tu trať povede, absolvuje s nimi Pavel Kohout jízdu a baví se s ním, kde je to moc rychlé, kde naopak moc pomalé, kam dát retardér...Musím říct, že za poslední období, kdy se to nastavilo, to funguje parádně a všichni si vychází vstříc.“

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud