Prokop: Zatáčky už nečuchám

AKTUALIZOVÁNO - Drží v závodních rukách historický primát. Český jezdec Martin Prokop dokázal zvítězit ve dvou nejtěžších podnicích z celého cyklu světového šampionátu automobilových soutěží.
Navíc jako jediný závodník vyhrál ve zcela jiných kategoriích – před měsícem náročné Finsko v juniorské JWRC a o víkendu Nový Zéland na produkčním voze.
Slovní projev v telefonu působil trochu zmoženě. „Hned po závodních oficialitách jsme oslavovali do rána. Ale velmi kulturním způsobem,“ dodal Martin Prokop, který v novozélandské rallye ovládl s Mitsubishi Lancer EVO IX produkční kategorii jako vůbec první český jezdec.
Co myslíte tím kulturním způsobem?
„Vyhlídli jsme si podnik s živou muzikou. Mezi sebe jsme asimilovali český fandy, kterých tu bylo opravdu moc a slavili. Ale ne systémem picí akce do zruinování, ale celou noc jsme protančili.“
S exotickými kráskami?
„Ne. Mám tu přítelkyni. Živá muzika pak hrála jen pro nás. Tým už tohle opravdu potřeboval.“
Na Novém Zélandu jste byl vůbec poprvé, jak se vám zamlouval?
„Je to tu krásné, panenská příroda. Ale překvapilo mě, že je tu nyní zimní období. Fakt pěkná zima. Dnes si půjdeme zalyžovat do hor.“
Vzali jste si s sebou také lyže?
„Ne. Tady nám vše na pohodičku půjčí. Škoda, že je Nový Zéland z ruky. Jezdil bych sem pořád. Ale zdržíme se tu do pátku a uděláme si dovolenou. Celé prázdniny jsme makali. S přítelkyní procestujeme celou jižní pasáž ostrova.“
Připadá mi, že zatím ve světové rallye jezdíte systémem, buď všechno, nebo nic. Je to tak?
„Letos to tak trošku vypadá. Ale museli jsme prostě ukázat rychlost a jet naplno. Možná ostatní tvrdí, že náš výkon není stabilní, ale není to úplně pravda. Většinou nás krutě zradila technika. Jako jedinou jezdeckou chybu beru Řecko, kde jsem chyboval hned na první složce. Zatím je to dobrá sezona.
Výsledky Martina Prokopa |
Švédská rallye (PWRC) 4. místo Mexická rallye (JWRC) 7. místo Argentinská rallye (PWRC) 7. místo Italská rallye (JWRC) 10. místo Řecká rallye (PWRC) 15. místo Turecká rallye (PWRC) nedojel - vyloučen Finské rallye (JWRC) 1. místo Německá rallye (JWRC) nedojel - porucha alternátoru Rallye Nový Zéland (PWRC) 1. místo JWRC = juniorský šampionát se speciály s náhonem na jednu nápravu PWRC = šampionát produkčních vozů, které vycházejí ze sériové výroby |
A vztyčné výsledky jsou v ní dvě prvenství ve Finsku a Novém Zélandě. Co je pro vás cennější?
„Obě dvě. Jsou to vlastně nejtěžší soutěže v celém kalendáři. Když jsme přijeli na Zéland, všichni tvrdili, že tu není šance zajet dobrý výsledek napoprvé. A my jsme to dokázali. Jen tu výhru z Finska jsem si neužil. Za pár týdnů nás čekala příprava na Německou rallye.“
To je právě ono. Ve Finsku jste závodil s Citročnem C2 a v další soutěži se zas musíte přeorientovat na produkčním Mitsubishi. Nevadí vám už neustálé střídání aut?
„Ani ne. Mám rád, když jsou věci variabilní. Kdybych se nedostal k rallye, klidně bych se věnoval třeba fl orbalu nebo lezení po horách. To mě v Alpách moc bavilo.“
Jaké byly reakce od soupeřů, když jako jediný ze závodního pole jedete dva šampionáty a v obou se vám všechny zaměřené specialisty podařilo porazit?
„Byl jsem překvapený, jaký to zanechalo dojem. Všichni vědí, že je těžké uspět v těchto šotolinových podnicích. Naznačili mi, že patřím do špičky. A pozornost na nás padla trochu více.“
Existuje vůbec nějaká cena pro nejvíce komplexního jezdce?
(smích) „Bohužel ne. Ale jsme zatím jediní, kterým se povedlo uspět na dvou frontách.“
Začínal jste na asfaltu. Šotolina vám už vyhovuje víc?
„K úplnému ovládnutí mám ještě daleko. Vždyť po čtyřech letech jsme vyhráli konečně na šotolině. Ale cítil jsem to dlouho, že na tento povrch mám.“
Čím je vůbec novozélandský podnik tak specifický?
„Zatáček je jak v Monte Carlu, navíc s velmi zrádným povrchem. Buď do zatáčky vjedeš rychle, nebo před ní se strachem čucháš a pak zpomalíš.“
A vy jste jel tím prvním způsobem?
„Rychle, ano. Možná víc, než je zdrávo na první zkušenost. Ale s mým navigátorem Janem Tománkem jsme se narozdíl od ostatních nemýlili s rozpisem. Hodně závodníků chybovalo už na první vložce. Když mě pak podržela konečně technika, nakoplo mě to a první místo jsem si držel jak predátor svoji kořist. Dlouho jsem tak krásný závod nejel.“
Dá se říct, že jste se v tomhle nejvíce změnil? Věříte si a nebojíte se na světových soutěžích do zatáček jet totálně naplno?
„Určitě je to asi tou vyježděností. Zatáčky už nečuchám.“
Na Novém Zélandu vám nemohl pomoci váš technický poradce Roman Kresta, novodobý domácí rallye šampion, který po havárii na Barum rallye neodcestoval. Spolupracovali jste na dálku?
„Hlavně v pondělí při testech na místě. Vůz jsme však měli od Romana perfektně připravený. Nic zásadního jsme vlastně neměnili. Ale radši bych ho měl tady s sebou.“
Jak je na tom, bavili jste se o jeho mírným zranění?
„Ani jednou větou. Řešili jsme jen profesionální věci. Promluvíme si, až přijedu.“
Co si nyní myslíte o vyšší a královské kategorii WRC, kde hlavně Francouz Sébastien Loeb společně s finskými jezdci na Fordech Hirvonenem a Latvalou všemožně taktizují, aby v dalším dni nevyjeli na trať jako první?
„Nevím, proč ti jezdci schválně na tratích zpomalují a pouštějí před sebe soupeře. Spíš mě zaráží, proč zrušili to staré pravidlo. Dřív se ve druhém dni první patnáctka jezdců před startem otočila a bylo to spravedlivější. Teď mají závodníci prostor pro vymýšlení lumpáren.“