Pořádně proháněl absolutní špičku, stal se skokanem dne. Martina Šonku trápily v dusném počasí v Malajsii technické potíže, v kvalifikaci skončil poslední. Zabojoval, mezi pylony převedl rychlý čistý let. A dvě desetiny sekundy ho nakonec dělily od finále, kam smějí jen čtyři nejlepší letci Red Bullu Air Race. Šestým místem Šonka vyrovnal své maximum.
Letadlo mu ztrácelo výkon, problémy nastaly s motorem. I před startem třetí závodu Red Bullu Air Race nebylo jisté, jak na tom technika bude… Dobře! První let Šonkovi vyšel, dostal se mezi nejlepších osm.
„Ranní bouřka mě nastartovala. Přitom to byla velká nejistota, celý kvalifikační den jsme zpomalovali a nemohli jsme přijít na to, proč,“ tvrdil český pilot.
Na rychlé trati však Šonka útočil výš! I ve druhém letu předvedl skvělý výkon, zrychlil téměř o dvě vteřiny. A chvíli to dokonce vypadalo na historický průnik do elitní čtyřky, tedy do finále. K postupu nakonec chybělo 0,22 sekundy.
„Tohle jsme rozhodně nečekali. Změnili jsme nastavení a bylo to vidět. Pracovalo daleko lépe. I když to bereme s pokorou, ten maličký kousek nás samozřejmě mrzí. Chybělo fakt maličko,“ hodnotil Šonka, který tak vyrovnal v letecké F1 své maximum.
Šestý skončil rovněž v předchozím závodě v Chorvatsku. Dramatický závod překvapivě ovládl Angličan Nigel Lamb, který porazil svého rakouského soka Hannese Archa. Třetí skončil Australan Matt Hall.
Úspěch si připsal další český pilot. V kategorii nováčků zvané Challenger Cup vybojoval své první umístění na stupních vítězů Petr Kopfstein. V Malajsii skončil druhý. Po vítězné kvalifikaci v závodě nestačil pouze na Francouze Le Vota.
„No je to paráda. Úžasný pocit. A to jsem v prvním letu ještě dostal penalizaci. Ale povedlo se mi hodit to za hlavu a soustředit se na druhý pokus. Je to sice jen jeden závod, ale vidím, že to jde. I přes velkou konkurenci,” usmíval se Kopfstein, celkově třetí muž Challenger Cupu.
Red Bull Air Race se přesouvá zpátky do Evropy. 26. a 27. července se létá v polské Gdyni.