Ředitel: Byla to chyba jezdce

Po tragické nehodě na Valašské rally na konci března, při které zemřeli tři diváci, přišla letos další smrt v automobilových soutěžích. Na amatérské Rally Posázaví zahynul v sobotu u Suché pětačtyřicetiletý pilot a jeho navigátor byl těžce zraněn.
„Řidiče jsem znal. Byl to můj kamarád,“ říkal ZDENĚK SECKÝ, ředitel soutěže.
Co bylo příčinou tragické události?
„Byla to nešťastná situace. Podle věcí, které jsem doposud viděl, se jedná opravdu o chybu jezdce. Bohužel. Samozřejmě, mohlo k tomu přispět i deštivé počasí. Už od pátku tady pršelo. Ale nehoda se stala přímo na delším rovinatém úseku, který byl navíc zpomalen retardérem. Vozidla zde dosahují velké rychlosti, proto jsme to zde chtěli zpomalit. Jenže on byl asi tak rychlý, že nezvládl vozidlo. Prý skoro vůbec nezpomalil. Nikdo nechápe proč, vždyť se jednalo o velmi zkušeného jezdce. Auto pak dostalo smyk a skončilo podvozkem v kmeni stromu.“
Jaký je zdravotní stav navigátora?
„Hovořil jsem přímo na místě s lékařem, který ho vyšetřoval. Je těžce zraněn, ale ohrožení života vyloučil. Jezdec byl na místě mrtev.“
Může tato událost úplně zrušit šampionát Volného poháru, jehož Rally Posázaví byla druhým letošním podnikem? Situace v české rally po několika smrtelných nehodách by v to vyústit mohla...
„Je to tragédie. Více na tuto otázku nedokážu odpovědět.“
Už v loňském ročníku byl tento podnik velice náročný. Hodně posádek zde havarovalo. Nebyla také chyba v tom, že jste neslevili z náročnosti tratě?
„Děláme všechno pro to, aby v nebezpečných úsecích byla vozidla zpomalena. Letos bylo vydáno nové nařízení. Hlavně s ohledem na diváky, kteří jsou neukáznění. Proto posádky musely po dojezdu zastavovat a upozorňovat, co se děje na trati. A vedoucí rychlostních zkoušek mají pravomoc zrušit erzetu. Tohle prostě byla nešťastná situace.“
Kdo všechno se na vaše soutěže může přihlásit?
„Účastníci musí splňovat všechny podmínky pro silniční provoz. A potom se soutěží na uzavřených rychlostních zkouškách. A prochází se technickou přejímkou. Všechno bylo v pořádku. Auto musí mít i bezpečnostní rám.“
A nehrozí také, že někteří jezdci nemají na těchto amatérských podnicích vhodnou a profesionální techniku?
„Tak tohle byl vůz Mitsubishi Lancer Evolution IX. Navíc špičkově vybavený. Proto nikdo nechápe, proč se to stalo.“