Enge na rally: Hlavně klid!

Mitsubishi poháněné zemním plynem Tomáše Engeho
Mitsubishi poháněné zemním plynem Tomáše EngehoZdroj: Barbora Reichová (Sport)
Motorismus
Začít diskusi (0)

Hlavně v klidu, v klidu. Slýchával Tomáš Enge od svého navigátora Michala Ernsta. Okruhový specialista totiž přesedlal do automobilových soutěží. A návrat po pěti letech si prožil na rallysprintu Kopná.

Tam tovární pilot Astonu Martin skončil po technických komplikacích se svým Mitsubishi Lancer EVO IX CNG na 52. místě.

Enge se vrací do rally, bude propagovat plyn >>>

„Před startem jsem byl opravdu nervózní. Vždyť se mi noc před závodem zdály sny o hrozivých situacích," přiznal Enge, který jel s vozem poháněným stlačeným zemním plynem z CNG Seznam.cz Rally Teamu.

A kdo vás pak před startem uklidnil?
„Tatínek a hlavně Štěpán Vojtěch, rally jezdec a můj kamarád z Liberce. Přijel se na mě podívat. On ví, že se rychlosti nebojím. Když odstartuji do erzety, dokážu do toho fakt nastoupit. Ale Štěpán mi naznačil, že to není vhodná strategie. Zpočátku nejsou rozehřáté pneumatiky."

Takže jste začal po pěti letech opatrněji?
„Přesně tak. Potom jsem se snažil zrychlovat, jenže technika byla proti. Čtyři rychlostní zkoušky jsme jeli bez problémů. Pak byl však problém s turbem a s převodovkou. A to nás trápilo poměrně dost. Jinak jsem si návrat hodně moc užil."

A jak se oživovaly návyky z rally?
„Na to, že jsem se rally učil po dlouhé době, tak to nebylo špatné. Zvykal jsem si hlavně na hlas spolujezdce. Nesměl mluvit moc rychle ani pomalu."

Stal se nějaký krizový moment?
„Každý si prožil své krizové situace a okamžiky. A Kopná je hodně složitá. Začít na této rally je těžkým oříškem. Já se však postupně dostával do tempa."

Kolik hodin byste potřeboval, abyste se propracoval k jistotě na rychlostních zkouškách?
„Abych jel s celou špičkou vpředu, tak bych musel odjet pár sezon. Jenže soutěže v Česku se jedou na stejných místech. Zkušený jezdec si pamatuje nástrahy tratě. To by bylo mojí nevýhodou."

Jaká je podle vás úroveň české rally scény?
„Jsou tu hodně rychlí jezdci. A hlavně vyježdění, znají podmínky. Myslím si, že se jede hodně rychle a Roman Kresta to potvrzuje."

Díváte se občas na on-boardy domácích pilotů na internetu?
„Sleduju rally, hodně. Ale kolikrát není poznat, zda se jede rychle, nebo na hraně. Je to těžký, ta kamera to nerozezná."

Zbytek rallysprintového šampionátu odjezdíte s vozem poháněným stlačeným zemním plynem. Jak se s ním závodně jezdí?
„Je potřeba zvolit trochu jiný styl. Hlavně je důležité přidávat plyn dřív než později. A najíždět do zatáček klidnější rychlostí a potom je projíždět s plynem. To je velmi složité. Ale další soutěž je za týden v Třebíči. Do té doby budeme testovat. Máme vymyšlená vylepšení, hlavně v nastavení podvozku a elektroniky motoru."

 

Začít diskuzi