Motorismus

S japonským jezdcem se znal, během závodních víkendů s ním vždycky prohodil pár slov. Tragický moment během GP San Marina, kdy do Šoji Tomizawy najel Alex de Angelis, neviděl.

Lukáš Pešek se o jeho smrti dozvěděl, až když byl po závodě ve svém motorhomu. „V tuhle chvíli je to tady špatný a ještě nějakou dobu bude,“ řekl deníku Sport český jezdec. Karlu Abrahamovi start v závodě zatrhli lékaři.

Smutek neskrýval. „Je to strašné. Tomizawa byl jedním z nás. Všichni jsme šokovaní,“ těžko hledal slova Lukáš Pešek, který v GP San Marina obsadil patnácté místo.

Znal jste Šoju Tomizawu dobře?
„Tolik ne. On byl ale jeden z těch sympatičtějších soupeřů. V depu vždycky pozdravil. Pokaždé se zeptal, jak se máš. Byl to hodný kluk.“

Japoncův pád jste nemohl vidět, protože jste startoval ze zadních pozic. Popište to místo na trati v Misanu, na kterém se tragická událost staly?
„Je to jedna z nejrychlejších pasáží, která tady je. Mohli jsme tam jet kolem dvě stě padesáti kilometrů v hodině... Nikoho bych ale z toho neštěstí nevinil. Když jste vzadu, tak v té houšti jezdců není skoro nic vidět. Navíc v té rychlosti se s tím nedá nic dělat. V naší kategorii nás jezdí opravdu mnoho.“

Video placeholder
GP San Marina a nehoda, kterou nepřežil japonský jezdec Tomizawa • /YouTube/

V Moto2 je na trati během závodu i čtyřicet jezdců. Mohla se tato skutečnost také na nehodě podepsat?
„To nedokážu říct. Úmrtí jezdců na okruhu se děje po celém světě i během ne moc známých závodů. Akorát se o tom nemluví. Jenže tohle byl hlavní program motocyklů v televizi. Bude se to probírat.“

Před týdnem v jednom z rámcových závodů na okruhu v Indianapolisu zemřel teprve čtrnáctiletý Američan Peter Lenz, teď Japonec Tomizawa. Změní se něco ohledně bezpečnosti v mistrovství světa silničních motocyklů?
„Nevím, co by se pro bezpečnost mohlo změnit. Únikové zóny jsou obrovské, nevím... Japoncův pád je spíše neskutečně smutná náhoda, která se stala.“

V poslední době se spekulovalo, že by se počet jezdců ve třídě Moto2 měl zredukovat. Byl byste pro?
„Není to špatný nápad. I tak zde jezdí nejlepší jezdci, pole je obrovsky vyrovnané. Pokud jeden spadne, je za ním obrovský chumel závodníků, kteří jedou skoro stejně rychle. V Indianapolisu jsem také spadl, hromadný pád jsem zavinil. Riziko tam je pokaždé. Nikdo však nepřemýšlí nad tím, že může umřít.“

Kolikrát jste se vlastně letos dostal do hromadné havárie?
„Minimálně dvakrát. V Indianapolisu jsem byl bohužel vpředu, takže mě trefi la spousta lidí. Naštěstí to však bylo v zatáčce. Ne na rovince. Tomizawovu havárii si dokážu představit. Když do vás najede závodník ve dvě stě šedesáti... Hrozný.“

Snad všichni jezdci se před havárií vyjadřovali o nové kategorii Moto2 jako o obrovsky vyrovnané třídě. Na druhou stranu, nešla atraktivita na úkor bezpečnosti?
„Nebezpečné jsou motorky odjakživa. Proto se na to lidi koukaj, pády hrozí v každé zatáčce.“

Patří Moto2 k nejdrsnější kategorii, se kterou jste se ve své závodní kariéře setkal?
„Určitě. Sešlo se zde neskutečné množství dobrých a vyrovnaných jezdců. A v uvozovkách jsme všichni dostali stejný materiál. Tyhle obrovské souboje se už předpovídaly, všichni jsme tu namáčknutí. Úmrtí člověka ale k tomu nepatří.“