Dojít si na toaletu na závodní lodi? Operace na deset minut

1150 námořních mil z Francie na Azorské ostrovy. Taková byla trasa oceánského závodu lodní třídy Figaro – Lorient Horta Solo, na který se vydalo dvacet vyrovnaných závodníků včetně nejlepšího českého sólového jachtaře Milana Koláčka. Na oceánu strávil téměř devět dní. Pral se s nepříznivou meteorologickou situací, chladem a únavou. Nakonec skončil na třináctém místě.
Koláčkův výsledek znamená nadějný příslib do budoucna. Na své lodi Bohemia Praha se potýkal s technickými problémy. V tvrdých podmínkách mu netěsnily lukny na palubě a do lodi mu zatékalo. Vodotěsná okna nevydržela nápor vln. Koláček tak musel v podpalubí vybírat do kbelíku vodu a vynášet ji ven.
Nesnáze způsoboval také spánkový deficit. První noc spal Kolářek jen něco kolem jedné hodiny, druhou zase 2 hodiny. Méně spánku znamená vyšší rychlost, ale také na druhou stranu kumulující se únavu. Závodníci musí tohle vyvážit.
Komplikovanou věcí je na závodní lodi také přirozená věc – dojít si na toaletu. Potřebu závodníci vykonávají přes palubu, což není vždy možné. A nebo do kbelíku v podpalubí, do kterého se dávají ekologické sáčky. Triviální lidská potřeba je na oceánu náročnou operací. Než se podaří vysvléknout se z nepromokavého oblečení, zabere vše téměř 10 minut. Ani sezení na kbelíku ve chvíli, kdy jachta skáče po vlnách, není jednoduchou záležitostí.
Do Lorientu, cíle závodu, dorazil v sobotu večer na lodi Figaro Beneteau francouzský jezdec Adrien Hardy, který dokázal udržet těsné vedení a o pouhé 4 minuty porazil Charlie Dalina.