Tomáš Večeřa
8. srpna 2010 • 23:00

Pilot Šonka: A teď chci řídit raketoplán

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

ROZHOVOR - Zaťatou pěstí mával kolem sebe, jako když americký herec Tom Cruise ve filmu Top Gun sestřelil jednoho z nepřátel. V německém Lausitzu se tak dnes odpoledne český akrobatický pilot Martin Šonka (32) radoval ze svého druhého a současně posledního bodu v letošním seriálu Red Bull Air Race.



Pomohlo mu to, že se kvůli sobotnímu dešti opakovala kvalifikace, jinak by o finálový závod přišel. „Byl to můj nejlepší výkon, létalo se mi opravdu dobře. A zvládl jsem to bez penalizace,“ pochvaloval si Šonka.

Hned z několika důvodů to pro něj byla zlomová sezona. Poprvé se dostal do nejprestižnějšího seriálu akrobatických pilotů, jako nováček v něm získal i svoje první body.

Po nedělním závodě na německém okruhu v Lausitzu se však musí začít Martin Šonka vyrovnávat s velkou komplikací. Letecká formule 1 si dává z organizačních a bezpečnostních důvodů na rok pauzu.


Šonka se tak vrátí zpět do role armádního pilota. „Ale ničeho nelituji, šel bych do toho znovu,“ tvrdí.

Poslední dva podniky byly zrušeny, takže závody v Německu jsou minimálně na rok posledními. Je vám z toho smutno?
„Určitě, vadí mi to. Jako nováček potřebuji odlétat co nejvíce závodů. Zrovna jsem se do toho začal dostávat, takže rok pauza je pro mě špatně. Tohle je naprosto specifický druh létání, takže zkušenosti potřebuji získávat v závodech. Jenže teď si musím rok počkat. Využijeme to k vylepšení letadla. Pokusíme se ho zrychlit, protože víc už to opravdu neletí.“
Čech Šonka na trati v německém Lauztisu
Čech Šonka na trati v německém Lauztisu

Z patnácti letců jste celkově skončil předposlední, ale za vaše výkony jste se dočkal pochvaly. Druhý nováček Brazilec Kindelmann se předvedl hlavně tím, že s letadlem spadl do vody.
„Proto je ten výběr pilotů tak náročný. Rok nás sledují, jak reagujeme ve složitých situacích, pod stresem a podobně. Protože pak se to může promítnou v závodě. Jde o to si vytvořit nějaký styl, létat co nejrychleji a bez nějakých velkých chyb a oprav. Začít pořádně závodit jsem měl právě příští rok. Škoda, že teď nemáme jak navázat.“

Co se může v závodech napřesrok změnit?
„Uvažuje se o změně strategie závodu. Že by neměl každý pilot svůj motor, ale všichni by měli stejný, který by si vylosovali na začátku sezony. Pak by to bylo víc o létání. Zase by se tedy víc investovalo do aerodynamiky, ale aspoň by se to víc vyrovnalo.“

Podívejte se na Red Bull Air Race z Šonkova pohledu:
Martin Šonka při tréninku v Německu
Video se připravuje ...


Jak moc vám návratem do armády klesne měsíční příjem?
„Mnohonásobně, ale zase nebudu mít tak velké výdaje. Sice jsem teď bral více peněz, ale musel jsem investovat do letadla (dohromady téměř 10 milionů korun). Za vojenské peníze bych si ho nepořídil. Další výdaje byly, když se nám rozbil motor. Na to nebyli sponozoři, platil jsem to ze svého. Takže co jsem si závoděním vydělal, to jsem do toho zase vrazil. Takže teď musíme hledat sponzory, protože tak jako já, to nikdo z ostatních pilotů nedělá.“

Jak bude vypadat váš den po návratu do armády?
„Letové dny jsou úterý, středa a čtvrtek. Pátek jen někdy. Měl jsem teď půl roku pauzu, takže mě nejdřív čekají simulátory a pak lety s instruktorem. Postupně se musím zase rozlétat do bojové použitelnosti.“

Takže můžete jít i někam do války?
„Mohlo by se to teoreticky stát. Kvůli tomu v armádě jsme.“

Jaký máte další sen, co se týká letadel? Zkusit si stihačky Gripen?
„Určitě. U nás je to nejvíc, co se dá. Nejvíc z typů letadel, které létám. Měl jsem štěstí se svézt v Belgii na cvičení v F-16 (Belgie je Česku nabízela místo Gripenů), bylo to nádherné. Ale snů, těch mám… Třeba proletět se v raketoplánu, chci se dostat do vesmíru.“

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud