ČÍSLO: | 10 |
STÁJ: | Mercedes AMG Petronas |
STÁT. PŘÍSL.: | Velká Británie |
NAROZEN: | 07.01.1985, Hertfordshire (Velká Británie) |
VÝŠKA: | 174 |
VÁHA: | 68 |
STAV: | svobodný |
BYDLIŠTĚ: | Ženeva (Švýcarsko) |
POČET GP: | 71 |
VÍTĚZNÉ GP: | 14 |
CELKEM BODŮ: | 256.00 |
POLE POSITION: | 18 |
NEJRYCHL. KOLO: | 8 |
NEJ. UMÍSTĚNÍ: | 1. místo v roce 2008 |
KARIÉRA
1995-2000 Motokáry, v roce 2000 mistr světa
2001 Britská formule Renault - zimní série, 5. místo
2002 Britská formule Renault, 3. místo
2002 Formule Renault – Eurocup, 5. místo
2003 Britská formule Renault, 1. místo (šampión)
2004 Formule 3 - Euroserie, 5. místo
2004 Vítěz GP Bahrajnu formule 3
2005 Formule 3 - Euroserie, 1. místo (šampión)
2006 Série GP2, 1. místo (šampión)
2007 Vodafone McLaren Mercedes, premiéra v F1, 4 vítězství, celkem 109 bodů, a 2. místo v šampionátu
2008 Vodafone McLaren Mercedes, 5 vítězství, celkem 98 bodů a zisk prvního titulu mistra světa
2009 Vodafone McLaren Mercedes, 2 vítězství, celkem 49 bodů a 5. místo v šampionátu
2010 Vodafone McLaren Mercedes, 3 vítězství, celkem 240 bodů a 4. místo v šampionátu
2011 Vodafone McLaren Mercedes (smlouva do 2012)
Lewis Hamilton má za sebou neuvěřitelný vstup do formule 1. Hned od počátku sezóny 2007 se i díky velmi rychlému monopostu McLaren-Mercedes zařadil okamžitě mezi jezdeckou špičku. Jako debutant dokázal v úvodní australské Grand Prix nejen bodovat, ale hned vystoupal na bednu a vydržel na ní nepřetržitě devět závodů. V šesté velké ceně sezóny dokonce poprvé zvítězil a po kanadském triumfu si stejně slastný okamžik vychutnal o týden později v Indianapolisu. To už i dvojnásobný šampión Fernando Alonso pochopil, že má v týmu víc než zdatného soupeře a že není vůbec zřejmé, kdo z nich je vlastně jezdcem číslo 1. Jejich hašteření a vzájemný psychický nátlak byly tím nejtvrdším vojenským arsenálem, jaký na sebe mohli vytáhnout. To už situaci v týmu zdaleka neovládal ani Ron Dennis. Někde tady je třeba hledat příčinu, proč se Lewis Hamilton nestal v premiérové sezóně nejmladším mistrem světa historie formule 1.
Lewis Hamilton je prototypem laboratorně vypěstovaného závodníka, po celou dobu přípravy těsně spjatého se svým budoucím zaměstnavatelem, vychovávaného k tomu, aby se stal mistrem světa. Je to jedna z cest k absolutnímu úspěchu a Lewis Hamilton se po skvělé první sezóně ve formuli 1, zakončené ovšem zmařením jedinečné šance, za do něj vložené naděje skutečně v roce 2008 Ronu Dennisovi a celému týmu odměnil svým prvním mistrovským titulem.
Jako desetiletý se Lewis Hamilton dostal při jedné motoristické gala přehlídce k Ronu Dennisovi a řekl mu: "Jednou bych chtěl jezdit za váš tým a být mistrem světa." První část svého snu si Hamilotn splnil v roce 2007, kdy se stal závodním jezdcem týmu McLaren-Mercedes. Skutečně na sebe upoutal pozornost Rona Dennise a ten ho sledoval od prvních pokusů v motokárovém sportu přes skvělé výsledky ve formuli Renault a formuli 3 až po raketový vstup do série GP2, jejímž šampiónem se stal hned ve své premiérové sezóně 2006.
V roce 2007 pokračoval ve svém strmém postupu vzhůru. Získal smlouvu ve špičkovém týmu F1. McLaren si ho vytáhl jako nováčka po bok dvojnásobného mistra světa Fernanda Alonso, ale nikdo v týmu nečekal, že španělskému jezdci bude víc než rovnocenným soupeřem. Ve své první sezóně v F1 zvítězil ve čtyřech velkých cenách, šestkrát si vyjel pole-position a byl velmi blízko titulu mistra světa, který mu unikl o jediný bod až v závěrečné GP Brazílie 2007.
V roce 2008 si vše vynahradil. Uklidnění v týmu napomohl odchod Fernanda Alonsa zpět k Renaultu a angažování loajálního a méně ambiciózního týmového kolegy Heikkiho Kovalainena. Hamilton v sezóně pětkrát zvítězil a v napínavém finále se až do posledních metrů závěrečného závodu přetahoval o titul s Felipem Massou (Ferrari), kterého nakonec v jeho domácí velké ceně sice neporazil, ale umístění v cíli mu stačilo na zisk prvního titulu mistra světa. V roce 2009, kdy obhajoval mistrovský titul, doplatil na technický propad McLarenu a přestože se nakonec technikům podařilo najít řešení, finiš ve druhé polovině sezóny už mu stačil jen na celkově páté místo, ovšem s dalšími dvěma vítězstvími na kontě.
Z pozice Lewise Hamiltona se přesto dal rok 2009 označit jako vydařený. Ne snad z pohledu umístění ve výsledkových listinách, ale z pohledu jeho osobnostního růstu. Na začátku sezóny ještě nezvládal složité situce a ne vždy správně odhadoval situaci při komunikaci s médii. V dosavadní kariéře mu prakticky vše vycházelo a měl k dispozici tu nejlepší techniku. Ať už to bylo u ASM v době působení ve formuli 3, stejně jako u ART v GP2, nebo u McLarenu v sezónách 2007 a 2008. V následující sezóně to bylo najednou jiné. Lewis Hamilton ve složité pozici leadra týmu, kterému se delší dobu nedařilo, náhle dozrál.
V roli leadera týmu mohl pokračovat i v sezóně 2010, kdyby po rošádách v obsazení kokpitů předních týmů nepřišel k McLarenu úřadující nistr světa Jenson Button. V tomto pžípadě mělo bedení britské stáje šťastnou ruku. Button je známý jako bezkonfliktní pilot a Hamilton už měl za sebou také dost zkušeností na tom, aby si komplikoval život konflikty ve vlastním týmu. Navíc měl nadále svou pozici víc než pevnou a Button se ve Wokingu teprve zabydloval. Rok 2010 sice Lewisu Hamiltonovi druhý titul nepřinesl, ale až téměř do posledního závodu 19dílného vyrovnaného šampionátu byl o něj stále ve hře.
Silné stránky: rychlost, odvaha v soubojích na trati, sebevědomí, profesionalita
Slabé stránky: pod tlakem někdy chybuje, v soubojích až příliš agresivní