1. března 2013 • 09:38

Scuderia Ferrari

Autor:
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Tomášek o fiasku s Färjestadem: Byli jsme jako Boston. Jak zvládá tlak?
SESTŘIH: Arsenal - Chelsea 5:0. Kanonáda v derby, dvakrát se trefil Havertz
VŠECHNA VIDEA ZDE


ZALOŽEN: 1939
PRVNÍ GP: GP Monaka 1950
PRVNÍ VÍTĚZSTVÍ: GP Velké Británie 1951
NEJLEPŠÍ UMÍSTĚNÍ: 1. místo 16x (1961, 1964, 1975, 1976, 1977, 1979, 1982, 1983, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007, 2008)
POČET GP: 811
VÍTĚZNÝCH GP: 214
POČET BODŮ: 5356.00
ŠÉF: Stefano Domenicali
TECHNICKÝ ŘEDITEL: Pat Fry
ŠÉFKONSTRUKTÉR: Nikolas Tombazis
JEZDCI: Felipe Massa, Fernando Alonso
TESTOVACÍ JEZDEC: Jules Bianchi
VŮZ: F138
MOTOR: Ferrari
ADRESA: Ferrari SpA
Via Ascari 55/57
I-41053 Maranello
Italy

 

Italská stáj Ferrari má za sebou několik historických milníků, které jasně definují její působení ve formuli 1. Poslední ukončenou etapou je období, kdy se od sezóny 1996 stal její absolutní jedničkou tehdy již dvojnásobný mistr světa Michael Schumacher. Po jedenácti letech spolupráce doputovalo do Maranella šest vítězství v poháru konstruktérů a díky německému jezdci v letech 2000 až 2004 také pět jezdeckých titulů mistra světa v řadě. Tak dlouhé úspěšné období nezažil žádný z jiných týmů a nic na tom nemění ani skutečnost, že v posledních dvou letech před odchodem Michaela Schumachera se ze zisku titulů v obou hodnocených pořadích radoval Fernando Alonso a s ním francouzský tým Renault.

V současnosti se Ferrari nachází v etapě, kterou zahájil příchod Kimiho Räikkönena k týmu jako nástupce Michaela Schumachera. Psal se rok 2007, vedení stáje prošlo zásadní personální proměnou a s Ferrari se tolik nepočítalo. Situace v šampionátu byla otevřená až do posledního závodu v brazilském Sao Paulu. Přestože měli k celkovému vítězství nejblíže Lewis Hamilton a Fernando Alonso z týmu McLaren-Mercedes, ze zisku titulu se nakonec radoval právě finský jezdec. Byl to tak trochu nečekaný úspěch, do sezóny 2008 ale každopádně vstupoval tým Ferrari ověnčený tituly mistra světa jak mezi jednotlivci, tak mezi konstruktéry. Také rok 2008 nakonec přinesl dílčí úspěch italské stáji, když si připsala v pořadí 16. zisk poháru konstruktérů.

Ve světle těchto úspěchů přišlo v sezóně 2009 nečekané vystřízlivění, kdy počáteční nejasnosti kolem výkladu legálnosti dvojitých difuzorů a pravděpodobně i jednosměrná orientace techniků v Maranellu na KERS způsobily propad papírových favoritů Ferrari a obdobně i McLaren-Mercedes, jimž přes veškerou snahu nezbylo nic jiného než sledovat, jak šampionát ovládl tým Brawn GP. Hlavní energii proto nasměrovalo technické oddělení italské stáje k přípravě na další sezónu. Nepřekvapilo tedy, že nový monopost Ferrari F10, který nesl v době vývoje interní označení 281, byl oficiálně představen v maranellském sídle italské stáje již 28. ledna 2010 jako vůbec první z nových vozů pro nadcházející šampionát 2010.

Jezdeckou dvojici v tom roce vytvořili Felipe Massa, který se do závodního kokpitu vrátil po dlouhé rekonvalescenci od zranění hlavy v GP Maďarska 2009, s dvojnásobným mistrem světa z let 2005 a 2006 Fernandem Alonsem. Španěl byl u Ferrari nováčkem. Nastoupil po Finu Räikkönenovi, který sice dovezl do Maranella zatím poslední jezdecký titul, ale poté jakoby ztratil motivaci a na úspěch z premiérové sezóny u Ferrari už nedokázal navázat. Italská stáj vkládala do Fernanda Alonsa velké naděje, vždyť jeho hlavním úkolem bylo dříve či později vrátit do Maranella mistrovský titul. A téměř se mu to v roce 2010, tedy hned napoprvé povedlo. Vítězství mezi jednotlivci uniklo Alonsovi přes mohutný finiš ve druhé polovině sezóny o pověstný vlásek a to až v Abu Dhabi, posledním závodě dlouhé 19dílné sezóny.

Také v roce 2011 si stáj Ferrari pospíšila s představením své novinky a opět byla prvním z týmů, který předvedl, s čím jezdecká dvojice Fernando Alonso / Felipe Massa vyrazí k dalšímu pokusu o zisk mistrovského titulu. Nový vůz nese označení F150th Italia na počest půldruhého století od sjednocení Itálie do jednoho království. Poněkud komplikovaný název měl původně mnohem střídmější podobu F150, jenže to se nelíbilo Fordu, který tak již léta označuje tradiční řadu svých velkých pickupů a hrozila soudní pře s americkou automobilkou. Nové Ferrari doznalo oproti modelu F10 z roku 2010 řadu změn. Zdvojený difuzor a systémy F-průduchů byly pravidly zakázány, což zásadním způsobem promluvilo do konstrukce monopostů obecně. Kromě toho se do formule 1 vrací systém rekuperace kinetické energie, známý jako KERS. Další významnou novinkou je umožnění měnit za jízdy nastavení prvků zadního křídla.

Přestože má tým Ferrari tradičně k dispozici špičkovou techniku, v loňské sezóně příliš často chyboval při volbě strategie a lidský faktor negativně ovlivňoval snahu pilotů v závodě. Proto šéf týmu Stefano Domenicali přistoupil k reorganizaci té části týmu, která se přímo podílí na zajištění závodních činností. Dosavadní hlavní inženýr Chris Dyer musel sbalit kufry. Jeho post zaujal Pat Fry, který přišel k Ferrari před půlrokem od McLarenu. Dyer byl v Abu Dhabi zodpovědný za strategii týmu, tedy i za předčasnou zastávku Fernanda Alonsa v boxech, po níž se španělský pilot propadl do hloubi startovního pole a ztratil tak šanci na zisk titulu mistra světa 2010. Bývalý hlavní inženýr McLarenu Pat Fry nepřebírá pouze Dyerovu funkci, ale současně se stává i asistentem technického ředitele Ferrari Alda Costy. U Ferrari se rozhodli, že musí posílit také oblast strategického plánování a na přání Pata Frye získali ještě jednu posilu. Stává se jí Neil Martin, dosavadní vedoucí úseku operativního řízení u Red Bullu. Tento 38letý Brit se s Fryem zná dobře z doby svého působení u McLarenu.

Tým Ferrari je jednak nejúspěšnějším týmem v historii formule 1, jednak vzhledem k roku svého založení také týmem nejstarším. Stal se ikonou světa královské formule a jen velmi obtížně bychom si dokázali představit velké závody bez rudých vozů z Maranella. Připomeňme si proto v časové posloupnosti alespoň stručně jeho působení v mistrovství světa F1.

1950 Vozy 125F1, 125F1 GP49, 166F2, 275F1, 375F1-375Indy, začátek MS formule 1.

1951 Vůz 212F1, 3 vítězství (první vítězství dosáhl José Froilán González v GP Velké Británie).

1952 Vůz 500F2, 7 vítězství.

1953 Vůz 553F2, 7 vítězství.

1954 Vozy 553F1 a 625F1, 2 vítězství.

1955 Vůz 555F1, 1 vítězství.

1956 Vůz D 50, 6 vítězství.

1957 Vůz 801 F1.

1958 Vůz 246 F1, začátek hodnocení poháru konstruktérů, celkem 40 bodů, 2 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1959 Vůz 256 F1, celkem 32 bodů, 2 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1960 Vůz 246P F1, celkem 26 bodů, 1 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

1961 Vůz 156 F1, celkem 40 bodů, 5 vítězství a poprvé zisk poháru konstruktérů.

1962 Vůz 156F1, celkem 18 bodů a 6. místo v poháru konstruktérů.

1963 Vůz 156 F1 Iniezione, celkem 26 bodů, 1 vítězství a 4. místo v poháru konstruktérů.

1964 Vozy 158 F1 a 512 F1, celkem 45 bodů, 3 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

1965 Vozy 158F1 a 512 F1, celkem 26 bodů a 4. místo v poháru konstruktérů.

1966 Vozy 246F1-1966 a 312F1-1966, celkem 31 bodů, 2 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1967 Vůz 312F1-1967, celkem 20 bodů a 5. místo v poháru konstruktérů.

1968 Vůz 312F1-1968, celkem 32 bodů, 1 vítězství a 4. místo v poháru konstruktérů.

1969 Vůz 312F1-1969, celkem 7 bodů a 5. místo v poháru konstruktérů.

1970 Vůz 312B, jezdci Jacky Ickx, necelou sezónu Clay Regazzoni a Ignazio Giunti. Celkem 52 bodů, 4 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1971 Vůz 312B2, jezdci Jacky Ickx, Arturo Merzario, v některých GP Mario Andretti. Celkem 33 bodů, 2 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

1972 Vůz 312B2, jezdci Jacky Ickx, Clay Regazzoni - nejel 2 GP, v některých GP Mario Andretti (5 GP), Nanni Galli (1 GP) a Arturo Merzario(2 GP). Celkem 33 bodů, 1 vítězství a 4. místo v poháru konstruktérů.

1973 Vůz 312B3-1973, jezdci Jacky Ickx a Arturo Merzario. Celkem 12 bodů a 6.místo v poháru konstruktérů.

1974 Vůz 312B3-1974, jezdci Niki Lauda a Clay Regazzoni. Celkem 65 bodů, 3 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1975 Vůz 312T, jezdci Niki Lauda a Clay Regazzoni. Lauda se stal mistrem světa. Celkem 72,5 bodů, 6 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

1976 Vůz 312T2, jezdci Niki Lauda a Clay Regazzoni, po Laudově nehodě 2 GP Carlos Reutemann. Celkem 83 bodů, 6 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

1977 Vůz 312T2, jezdci Niki Lauda a Carlos Reutemann, v posledních dvou GP za Laudu Gilles Villeneuve. Lauda se stal mistrem světa. Celkem 95 bodů, 4 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

1978 Vůz 312T3, jezdci Carlos Reutemann a Gilles Villeneuve. Celkem 58 bodů, 2 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1979 Vůz 312T4, jezdci Jody Scheckter a Gilles Villeneuve. Scheckter se stal mistrem světa. Celkem 113 bodů, 6 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

1980 Vůz 312T5, jezdci Jody Scheckter a Gilles Villeneuve. Celkem 8 bodů a 10. místo v poháru konstruktérů.

1981 Vůz 126CK, jezdci Didier Pironi a Gilles Villeneuve. Celkem 34 bodů, 2 vítězství a 5. místo v poháru konstruktérů.

1982 Vůz 126C2, jezdci Didier Pironi a Gilles Villeneuve. Tento rok byl pro Ferrari nešťastný, v kvalifikaci na GP Belgie se zabil Villeneuve, kterého poté nahradil Patrick Tambay. V Německu těžce havaroval Pironi, měl mnohočetné zlomeniny nohou a kariéra pro něj skončila, přesto skončil v šampionátu druhý za vítězným Rosbergem, v posledních dvou závodech místo něj jel Mario Andretti. Celkem 74 bodů, 3 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

1983 Vůz 126C3, jezdci Patrick Tambay a René Arnoux. Celkem 89 bodů, 4 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

1984 Vůz 126C4, jezdci Michele Alboreto a René Arnoux. Celkem 57,5 bodů, 1 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

1985 Vůz 156-85, jezdci Michele Alboreto a René Arnoux, Arnouxe po první GP nahradil Stefan Johansson na zbytek sezóny. Celkem 82 bodů, 2 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1986 Vůz F1-86, jezdci Michele Alboreto a Stefan Johansson. Celkem 37 bodů a 4. místo v poháru konstruktérů.

1987 Vůz F1-87, jezdci Michele Alboreto a Gerhard Berger. Celkem 53 bodů, 2 vítězství a 4. místo v poháru konstruktérů.

1988 Vůz F1-87/88, jezdci Michele Alboreto a Gerhard Berger. Celkem 65 bodů, 1 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1989 Vůz F1-89, jezdci Nigel Mansell a Gerhard Berger. Celkem 59 bodů, 3 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

1990 Vůz F1-90, jezdci Nigel Mansell a Alain Prost. Celkem 110 bodů, 6 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1991 Vůz F1-91, jezdci Jean Alesi a Alain Prost, místo Prosta v 1 GP Gianni Morbidelli. Celkem 55,5 bodů a 3. místo v poháru konstruktérů.

1992 Vůz F92A-AT, jezdci Jean Alesi a Ivan Capelli, místo Capelliho ve 2 GP Nicola Larini. Celkem 21 bodů a 4. místo v poháru konstruktérů.

1993 Vůz F93A, jezdci Jean Alesi a Gerhard Berger. Celkem 28 bodů a 4. místo v poháru konstruktérů.

1994 Vůz 412T1, jezdci Jean Alesi a Gerhard Berger, místo Alesiho ve 2 GP Nicola Larini. Celkem 71 bodů, 1 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

1995 Vůz 412T2, jezdci Jean Alesi a Gerhard Berger. Celkem 73 bodů, 1 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

1996 Vůz F310, jezdci Michael Schumacher a Eddie Irvine. Celkem 70 bodů, 3 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1997 Vůz F310B, jezdci Michael Schumacher a Eddie Irvine. Celkem 102 bodů, 5 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů

1998 Vůz F300, jezdci Michael Schumacher a Eddie Irvine. Celkem 133 bodů, 6 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1999 Vůz F399, jezdci Michael Schumacher a Eddie Irvine. Celkem 128 bodů, 6 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

2000 Vůz F1-2000, jezdci Michael Schumacher a Rubens Barrichello, Schumacher se stal mistrem světa. Celkem 170 bodů, 10 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

2001 Vůz F2001, jezdci Michael Schumacher a Rubens Barrichello, Schumacher se stal mistrem světa. Celkem 179 bodů, 9 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

2002 Vozy F2001 (první tři závody) a F2002, jezdci Michael Schumacher a Rubens Barrichello, Schumacher se stal mistrem světa. Celkem 221 bodů, 15 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

2003 Vozy F2002 (první čtyři závody) a F2003-GA, jezdci Michael Schumacher a Rubens Barrichello, Schumacher se stal mistrem světa. Celkem 158 bodů, 8 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

2004 Vůz F2004, jezdci Michael Schumacher a Rubens Barrichello, Schumacher se stal mistrem světa. Celkem 262 bodů, 15 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

2005 Vůz F2005, jezdci Michael Schumacher a Rubens Barrichello. Celkem 100 bodů, 1 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

2006 Vůz 248 F1, jezdci Michael Schumacher a Felipe Massa. Celkem 201 bodů, 9 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

2007 Vůz F2007, jezdci Kimi Räikkönen a Felipe Massa, Räikkönen se stal mistrem světa. Celkem 204 bodů, 9 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

2008 Vůz F2008, jezdci Kimi Räikkönen a Felipe Massa. Celkem 172 bodů, 8 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

2009 Vůz F60, jezdci Kimi Räikkönen, Felipe Massa, kterého v kvalifikaci na GP Maďarska těžce zranila pružina odpadlá z monopostu Rubense Barrichella, ve zbylých 7 závodech sezóny ho nahradili Luca Badoer a Giancarlo Fisichella. Celkem 70 bodů, 1 vítězství a 4. místo v poháru konstruktérů.

2010 Vůz F10, jezdci Felipe Massa a Fernando Alonso. Celkem 396 bodů, 5 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

2011 Vůz F150th Italia, jezdci Fernando Alonso a Felipe Massa

Témata: 
Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud