Yetti se potuloval na švédské rally! Oklepat sníh, doplnit na tři promile a pak WRC
Led, sníh, rampouchy zavěšené kolem zamrzlých domů, teploměr pod nulou. Jediné, kde to na Rally Švédsko o víkendu tálo, bylo pod koly našlapaných závodních speciálů WRC. Fantastická podívaná rozehřála i desetitisíce nadšených fanoušků kolem tratí, které skvělá atmosféra naprosto pohltila. I když se z nich na prodloužený víkend stali sněhuláci…
Tohle prožít, to pak člověk teprve pozná, o jaký zážitek přichází, pokud nikdy neměl možnost odcestovat na sever Evropy, kde se po zledovatělých silnicích prohání »blázni« za volantem.
Estonec Ott Tänak v sedle vesmírného vozu Toyota Gazoo Racing, Belgičan Thierry Neuville krotící celkem poslušnou Huyndai i20 či Kris Meeke v roli defibrilátoru snažící se zachránit vzdychající citroën.
Nejlepší řidiči na této planetě obuli speciály, které dostali před sezonou tetanovku v podobě dalších 100 koní navíc. Dnes jich vozy specifikace WRC mají až 390! „Kluci s nimi létají i 200 km/h, průměrná rychlost na sněhu a ledu může vyrůst až na 120 km/h,“ kroutil hlavou sám mechanik Toyoty, jenž dal zvídavým novinářům nahlédnout »pod kapotu« továrního týmu.

Zázemí jako v F1
Fantastické zázemí! S přehledem srovnatelné s věhlasným, avšak do rokle se propadajícím podnikem formule 1. I ceny odpovídají a je otázkou, co tak drahý vývoj v budoucnu zastaví. No, posuďte sami: takový Yaris WRC (stejně jako další auta této specifikace) vyjde zhruba na 19 milionů korun, ale to ještě ani nevyjelo z garáže! Nová homologovaná helma určená pro rallyové piloty stojí 150 tisíc korun. Náklady na sezonu se snad ani nedají vyčíslit! Ale stačí otevřít pomyslné dveře do servisní zóny, a je to všem hned jasné.
Ve stáji Toyoty pracuje asi 130 lidí. Od krásných hostesek, přes inženýry hlídající každé otočení speciálního kola s 348 ocelovými hřeby až po piloty a jejich šéfy. V japonské stáji je tím nejvyšším Tommi Mäkinen. Že ho neznáte? Děláte si legraci? Legenda nejlepších let rally, která čtyřikrát ovládla celý šampionát (1996, 1997, 1998, 1999). Určitě jste se s ním svezli aspoň ve hře Colin McRae Rally.
„Snažíme se našim lidem vytvořit takové podmínky, které nás dovedou k titulu. Stále jsme ve WRC novou značkou, zlepšujeme se ve všech směrech a myslíme si, že jdeme dobrou cestou. Přesto úspěch tady ve Švédsku, stát na bedně, je pro nás hodně daleko,“ vyprávěl smířeně finský sympaťák už během sobotního dne. A to závod končil až v neděli.
Pozor, nehoda!
Povrch rychlostních zkoušek se podobal zledovatělému šmirglpapíru, silnice lemovaly metrové závěje, které závodníci používají jako trampolínu. Běžně se od nich odráží, fakt zážitek! A když ho sledujete z oltáře Švédské rally – tedy věhlasného skoku Colin crest – musíte se modlit při každém průjezdu letícího auta.
Vrtulník ho najde hned. Z lesa se totiž valí hustý dým. O nehodu nejde, to Švédi, Fini, Norové (většina s trojkou promile v krvi) i hrstka českých fandů pečou buřty a v mrazu se ohřívají. Smrtelníci jdoucí po svých místo skoku poznají podle vůně pálících se klobás. Ještě teď mi bunda smrdí kouřem!
Funguje to tak, že si ve sněhu vykopou jámu, založí oheň a paří. Někteří vůbec nevědí, kde jsou, a řvoucí auta snad ani neslyší. Mají svůj bod, nesmí se hýbat, aby se nepo… Ale nevyvolávají konflikty a neperou se, jen se nepřítomně usmívají. Jedno svědectví od Švédů o místním yettim dokonce bylo: „Jeden chlap se tady ráno vzbudil, oklepal ze sebe sníh a pokračoval dál. Přes noc spal v lese! Proto, aby měl dobrý výhled, udělal maximum,“ smál se Elias.
Vítězný rampouch
Poslední »erzertu« organizátoři určili jako Power Stage, kde piloti bojují o body navíc. Kdo ji vyhraje, zapíše si do šampionátu 5 bodů, druhý čtyři… a pátý jeden. Všem tady natrhnul pr*el Esapekka Lappi. Donedávna řidič škodovky, teď už plnohodnotný soutěžák za volantem Toyoty WRC.
Skvělou jízdou v 19. zkoušce poskočil na celkové 4. místo, nestačil jen na třetího Mikkelsena (Huyndai), druhého Breena (Citroën) a vítězného Neuvilla (Huyndai). Borci na bedně si pak dali co proto. Neváhali stříkat šampaňským, z něhož se za letu dělaly rampouchy. Důvod měli všichni stejný – byli rádi, že dojeli do cíle. Tahle rally dala ochutnat všem, jak je náročná…

