Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C

Válka o Taxis! Spory kvůli úpravě nejtěžší překážky Velké pardubické

Autor: Patrik El-Talabáni
  • Minulý rok zemřel na Taxisově příkopu hnědák Sottovento, na němž jel žokej Jan Kratochvíl.

    Jedni tvrdí, že jde především o bezpečnost koní, druzí zase, že Velká pardubická, která se pojede v neděli, přijde o nálepku nejtěžšího dostihu v Evropě. Kvůli změnám Velkého Taxisova příkopu. Minulý rok zemřel po pádu na obávané překážce hnědák Sottovento a byl už 25. koněm, jehož život na taxisu vyhasnul. I proto byla provedena změna, aby se riziko pro zvířata minimalizovalo.

  • Co je jinak na nejnebezpečnější překážce?

    Úpravy mají zastání i mezi těmi nejpovolanějšími. Jedním z nich je legendární žokej a trenér Josef Váňa, který Velkou pardubickou vyhrál osmkrát a celkem ji jel osmadvacetkrát. „Ale pozor, je to Taxis se stejnými rozměry, jak byl. Jen hrana není tak ostrá, a pokud by tam kůň udělal chybu, spadnout může. Ale nemělo by to ohrozit jeho život, pověděl Váňa pro iDnes.cz.

    Na dostihovém poli se ale kvůli tomu rozhořel konflikt. „Jsme přesvědčeni, že úpravy povedou k trvalému znehodnocení a ke ztrátě věhlasu,“ stálo v prohlášení »Tak nám zabili Velkou pardubickou«, které na protest podepsali i trenéři a bývalí žokejové Čestmír Olehla nebo Václav Chaloupka.

    „Bohužel máme ještě jednu loď, na které jedou ti, kteří jezdili Velkou před padesáti lety, a ti holt mají jiný názor. Mám proto spoustu nepřátel od starých žokejů, kteří jezdili pardubickou, když to byla opravdu těžká překážková dráha. V dnešní době jsou časy jinde,“ řekl Váňa. Pomůžou ale úpravy a přestanou koně opravdu umírat?

    Šířka příkopu zůstala pět metrů, ale úhel klesání je mírnější, aby se eliminovala doskoková hrana. Pískové podloží bylo zpevněno prosívkou a na ni byla položena zemina. Ta nebyla oseta, aby kontrast mezi příkopem a pokračující travnatou plochou byl stále viditelný. Tato hranice se ještě zvýraznila pásem pilin. Nejhlubší místo je u hrany živého plotu, který je sestříhán tak, aby byl vysoký 145 centimetrů a široký 150 centimetrů. Délka celého skoku tak činí 6,5 metru.

    Co si o největší novince na pardubickém závodišti myslí odborníci. Blesk se jich zeptal: Je dobře, že se Velký Taxisův příkop změnil?

  • Josef Váňa, trenér a osminásobný vítěz VP

    ANO! V dnešní době jsou časy prostě jinde. Dostih se běhá daleko rychleji, nesmí se padat, takže koně potřebují větší rychlost. Každá úprava je dobrá. Proč by se měli koně ničit tím, že když udělá chybu, že to třeba zaplatí životem.“

    Legendární žokej Josef VáňaFoto Daniel Černovský (Blesk)

  • Josef Bartoš, žokej a trojnásobný vítěz VP

    ANO! S úpravami souhlasím kvůli bezpečnosti. Když koně spadnou, tak mají šanci, že se nezabijí. Taxis to pořád je a je mi celkem jedno, že není jako dřív. Před 20 lety byl taky jiný, pak zase odlišný, a nikomu to nevadilo.“

    Josef Bartoš preferuje bezpečnost.Foto ČTK

  • Jaroslav Myška, trenér a žokej

    ANO! Úpravy by měly vyřešit bezpečnost koní. Pokud se stane nějaký pád, kůň by neměl narazit do hrany, která tam byla, tudíž by nemělo docházet k fatálním úrazům. Že už by to nebyl Taxis, je hovadina. To říkají jen blbci, kteří nevědí, co melou.“

    Jaroslav Myška z bezpečnostních důvodů také vítá změnu.Foto ČTK

  • Václav Vydra, herec a chovatel koní

    ANO! Jsem přesvědčený, že bezpečnost koní by měla být prioritou, ale to nezaručí zrušení těžkých překážek. Mohlo by to však zmírnit, že nebudou záludné. Pokud kůň nevidí, kam skáče, je to vždycky problém.“

    Václav Vydra miluje koněFoto Martin Pekárek

  • Radek Holčák, trenér

    NEVÍM! Mám neutrální postoj. Co se týče bezpečnosti, mám jiný názor. Tam je potřeba změnit kurz, aby se to celé zpomalilo, ale jsem pro každou změnu, která pomůže bezpečnosti. Jeden jediný zásah do Taxisu však nepřinese vůbec žádný efekt.“

    Radek Holčák (vpravo) zaujal neutrální postoj.Foto ČTK

  • Čestmír Olehla, trenér

    NE! Jsem zvědavý, jak se s tím koně vyrovnají. Škodit to ale nebude, hrana je mělčí a pro koně příjemnější. Jsem tradicionalista, pokud jde o překážky. Myslím, že pokud se mění Velký Taxisův příkop, tak se má řešit i spousta jiných věcí. Problémů je vícero.“

    Čestmír Olehla je pro zachování tradic.Foto ČTK

  • Jaroslav Bouček, majitel Sixteen, dvojnásobné vítězky VP

    NE! Taxis upravovali už vícekrát. Jeho kouzlo je v tom, že je to těžký skok, na který nemůže každý. Respektuju, že zdraví koní je prioritou, ale zároveň se bojím, aby tím Velká pardubická nepřišla o nálepku nejtěžšího dostihu, o výjimečnost. Je to tradice a ta by se neměla často měnit.“

  • Fotogalerie

    Legendární žokej Josef Váňa
    Legendární žokej Josef Váňa

  • ###
  • ###
  • ###
  • ###
  • ###
  • ###
  • ###
  • ###
  • ###
  • ###