Šmicer: Na "repre" musí být vždy vyprodáno

Vladimír Šmicer
Vladimír ŠmicerZdroj: Pavel Mazáč Sport
EURO 2012 - kvalifikace
Vstoupit do diskuse (2)

Dostat diváky zpět na zápasy reprezentace. To je jeden z úkolů, který si stanovil svaz před novým kvalifikačním cyklem. Není to jednoduché, český fanoušek je zvláštní druh. „Dá se daleko více ovlivnit negativními vlivy okolo než fanoušci dejme tomu v Anglii nebo Německu,“ říká Vladimír Šmicer, manažer reprezentace.

Když se povede vstup do kvalifikace, budou i následující zápasy vyprodány. V to věří někdejší úspěšný reprezentant Vladimír Šmicer, jenž zažije první kvalifikaci v roli funkcionáře.

V pořadí podle průměru domácích návštěv v poslední kvalifikaci patří Česku až 35. příčka. Co na to říkáte?
„Není to pozitivní číslo, chtěli bychom být daleko výš. Z našeho pohledu je důležité, abychom dokázali zaplnit stadiony, protože atmosféra je daleko lepší a tým cítí větší podporu. Minulá skupina nebyla až tak atraktivní, ale bohužel to ovlivnily i výsledky, mužstvu se nedařilo a fandové se nechytli. Na druhou stranu se trochu podceňovala nabídka ze strany svazu, co se týká prodeje, fungování fan klubu i celkové práce s fanoušky. Snažíme se to zlepšit, aby příznivci cítili, že o ně stojíme. Bez nich je to prostě divné. Když není vyprodáno na zápasy reprezentačního týmu, tak je někde chyba. To by se stávat nemělo.“

Zmínil jste méně atraktivní skupinu i špatné výsledky. Ale třeba v Nizozemsku přijde 40 tisíc i na Arménii a Belgie byla v minulé kvalifikaci dopředu vyřazená a na závěrečný zápas s Tureckem přijde 27 tisíc. Vyjadřuje to něco o samotné povaze fanoušků?
„Určitě, znám to z Anglie nebo Francie, které mohly hrát proti komukoliv, třeba Faerským ostrovům, a stadion byl vyprodaný. Fanoušci se těší na národní tým a jsou rádi, když ho vidí. My Češi jsme v tomhle jiní. Proto hledáme, jak příznivce nalákat na stadion. Snažíme se měnit pořadatelská místa, aby zápasy reprezentace vidělo více lidí. Když hrajeme jednou za čas v Olomouci, Teplicích nebo Liberci, věříme, že tam lidi přijdou.“

Byli čeští fanoušci zmlsaní po úspěšných letech?
„Vesměs ano. Menší zájem byl ovlivněný rozčarováním z výsledků i děním v našem fotbale. Byly tady kauzy, které ovlivnily vnímání nároďáku. A samozřejmě zklamání z výsledků bylo veliké. Fanoušci to vnímali, a já doufám, že stále vnímají, že začíná něco nového. Máme nové vedení, trenéra, hráči vypadají, že budou fit a budeme hrát v nejsilnějších sestavách. Proto věřím, že se to projeví i na hře. Přál bych si, abychom předváděli lepší fotbal.“

Zůstaňme ještě u charakterových rysů českých fanoušků. Jsou kritičtější nebo méně věrní než třeba ti angličtí?
„Je těžké to srovnávat s Anglií, která má takovou tradici. To nejde. Máme dost fandů, ale projevují přízeň trochu jiným způsobem. Když se dostaneme na jakékoliv mistrovství, je podpora výborná. Neperou se, patří mezi úplně nejlepší, vždy na ně bylo dost chvály. Akorát se dají daleko více ovlivnit negativními vlivy okolo než fanoušci dejme tomu v Anglii nebo Německu. Tam, i když se nedaří, je návštěvnost vysoká. Česká věrnost není na takové úrovni. Hodně se musíme zabývat věcmi okolo, být opatrní třeba při určování ceny vstupenek.“

Vedení svazu obnovilo činnost fan klubu reprezentace. Kolik členů zatím evidujete?
„Běží to nějaké dva tři měsíce a máme okolo dvou a půl tisíce členů. Projekt jsme připravovali tři čtvrtě roku, vyjeli jsme s tím před zápasy na turnaji v USA. Za ten počet jsme rádi. Fanouškům máme co nabídnout, mají přednostní právo na zakoupení vstupenky na zápas, pak jsou to různé projekty. Připravujeme fan zóny, kam budou mít vstup na členskou kartu. Snažíme se udělat servis pro fandy, aby cítili důvěru. Momentálně o ní bojujeme. Já doufám, že se časem ukáže, že to má smysl. V Německu a v dalších zemích jsou v podobných klubech desetitisíce lidí a funguje to velmi dobře. Je to velká síla. Kopírujeme to, co už jinde funguje, a snažíme se převést do našich podmínek.“

Kolik chcete mít v budoucnu členů?
„Fan klub jsme nezakládali od nuly, už tady byl, ale měl podepsánu spolupráci s ČMFS, která prakticky vůbec nefungovala. My jsme podepsali novou smlouvu, udělali jsme ho oficiálně. Navíc jsme členství zpoplatnili (dvě stě korun). Do teď to bylo bezplatné a evidovali tam asi dvacet tisíc členů. Řekli jsme si, že to uděláme s poplatkem, abychom zjistili, kolik z nich jsou aktivní členové. Znáte to, když je někde registrace jen na mail, přihlásí se spousta lidí a řada z nich stejně nebyla aktivní. Kdybychom se dostali k nějakým deseti tisícům během jednoho roku, bral bych to jako velký úspěch.“

V minulém kvalifikačním cyklu nebyl ani jeden duel hraný v Praze vyprodaný. Hrálo to nějakou roli, když jste volili dějiště střetnutí pro boj o EURO 2012?
„Bavili jsme se o tom, ale pořád platí, že proti nejatraktivnějším soupeřům musíme hrát na stadionech, kde je kapacita nejvyšší. To je určující faktor. Kdyby byl v Teplicích, Brně nebo Ostravě stadion pro třicet tisíc, zápasy bychom hráli tam. Cílem je prodat co nejvíce vstupenek a mít co největší podporu diváků. Věříme, že kvalifikaci začneme dobře a Skotsko, které je v říjnu na Slavii a Španělsko za rok na Spartě, bude vyprodané. Jsou to atraktivnější soupeři než Severní Irsko. Ovšem musím uznat, že pro mě bylo překvapením, když se nepodařil vyprodat domácí zápas se Slovenskem.“

Vstoupit do diskuze (2)

Doporučujeme

Články z jiných titulů