INT, ČTK, ljš
Tragédie
Vstoupit do diskuse (2)

Nekvalitní palivo mělo být jednou z nejpravděpodobnějších příčin tragické havárie letadla Jak-42 u ruské Jaroslavle. Analýzy černých skříněk i kontrola paliva přímo na letišti však tuto hypotézu vyloučily. Co tedy stojí za katastrofou? Zbývá už jen chyba pilota.

"Výsledky prvních analýz parametrických záznamů svědčí o tom, že neexistují důvody se domnívat, že kvalita leteckého kerosinu neodpovídala normám," řekl agentuře RIA Novosti mluvčí ruské agentury civilního letectví. Dostatečnou kvalitu paliva podle něj potvrdil i rozbor vzorků kerosinu odebraných na letišti Tunošna v Jaroslavli. Na letišti Tunošna  přesto ale stále až do odvolání platí zákaz tankování leteckého paliva, které letišti dodává místní jaroslavlská rafinérie.

Jedinou jistotou vzhledem k příčinám tragédie je fakt, že motory letadla neměly dostatečný tah. Ten mohl být zapříčiněn technickou vadou motoru, což už ale mnohé ruské servery vylučují, nebo chybou pilota.

Alkohol, špatné tlačítko nebo nezkušennost

Podle expertů mohl pilot omylem při startu nastavit stabilizátor do polohy klesání místo stoupání. Navíc se ukázalo, že kopilot neměl s tímto typem letadla žádné zkušennosti a během tohoto letu se měl zacvičovat. Podle letištních záznamů posádka letadla neprošla před letem zdravotní prohlídkou, takže nelze vyloučit ani možnost, že byl pilot pod vlivem alkoholu.

Ruská federální agentura civilního letectví Rosaviacija zakázala dva dny po tragédii lety osmi letadlům Jak-42 a pozastavila činnost letecké společnosti Jak-Servis.

Vstoupit do diskuze (2)

Doporučujeme

Články z jiných titulů