19. října 2011 • 08:22

Testy potvrdily, že za pád letadla Jaroslavle může pilot, který brzdil

Autor: ČTK, spo
Vstoupit do diskuse
7
TOP VIDEA
Je nedotknutelnost Třince pryč? Dynamo a Spartu táhnou schovaní lídři. Překvapí Litvínov?
Spor o Kováče: kouč budoucnosti a opravdová trefa, nebo jen bublina?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Testy s letounem Jak-42 v Žukovském u Moskvy potvrdily, že zářijovou katastrofu obdobného stroje s hokejisty u Jaroslavle způsobila chyba pilotů. Uvedl to dnes list Kommersant s odvoláním na specialisty účastnící se zkoušek.

Testy s letounem Jak-42 v Žukovském u Moskvy potvrdily, že zářijovou katastrofu obdobného stroje s hokejisty u Jaroslavle způsobila chyba pilotů. Uvedl to dnes list Kommersant s odvoláním na specialisty účastnící se zkoušVÝSLEDKY TESTŮ - Testy s letounem Jak-42 v Žukovském u Moskvy potvrdily, že zářijovou katastrofu obdobného stroje s hokejisty u Jaroslavle způsobila chyba pilotů. Uvedl to dnes list Kommersant s odvoláním na specialisty účastnící se zkoušek.

 

 



"Během letových zkoušek byla experimentálně prokázána verze o tom, že Jak-42 a lidi na jeho palubě zahubily nikoliv technické závady či problémy s kvalitou paliva, ale právě brzdění jeho kol. Způsobila je nikoliv technika, ale pilot u řízení, který z nějakého důvodu nechal při vzletu nohy na pedálech," napsal deník.
Letounu Jak-42 se 7. září zřítil u Jaroslavle při nepovedeném startu. V troskách zahynulo 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv Jaroslavl. Mezi mrtvými byli i čeští reprezentanti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Neštěstí přežil jedině palubní inženýr Alexandr Sizov.
Ruský Mezistátní letecký výbor (MAK), který nehodu vyšetřuje, již dříve dospěl k poznatku, že havárii mohla způsobit "dodatečná brzdící síla". K ověření této hypotézy podnikl na letišti v Žukovském u Moskvy sérii letových zkoušek s letadlem stejného typu.
Ty podle Kommersantu skončily teprve v úterý dvěma posledními vzlety. Nejprve zkušební pilot, napodobující počínání svého kolegy z osudového letu, během startu držel nohy na brzdách a současně přitahoval k sobě knipl. K němu byl tentokráte připevněn přístroj, měřící sílu vyvíjenou rukama pilota. Ukázalo se, že k přitažení kniplu do úhlu 13 stupňů bylo zapotřebí již síly odpovídající 64 kilogramům - a tu zkušební pilot nemohl vyvinout bez toho, že by se vší silou opřel i do pedálů brzd.
Následoval pak poslední vzlet, kdy po nastavení klapky výškového kormidla do normálního úhlu pěti stupňů piloti sundali ruce a nohy z řízení stroje "a Jak-42 přesvědčivě vzlétl".
Výsledky testů poslouží jako základ zprávy technické komise MAK o příčinách katastrofy, kterou experti podle deníku už začali připravovat.

"Během letových zkoušek byla experimentálně prokázána verze o tom, že Jak-42 a lidi na jeho palubě zahubily nikoliv technické závady či problémy s kvalitou paliva, ale právě brzdění jeho kol. Způsobila je nikoliv technika, ale pilot u řízení, který z nějakého důvodu nechal při vzletu nohy na pedálech," napsal deník.

Letounu Jak-42 se 7. září zřítil u Jaroslavle při nepovedeném startu. V troskách zahynulo 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv Jaroslavl. Mezi mrtvými byli i čeští reprezentanti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Neštěstí přežil jedině palubní inženýr Alexandr Sizov.

Ruský Mezistátní letecký výbor (MAK), který nehodu vyšetřuje, již dříve dospěl k poznatku, že havárii mohla způsobit "dodatečná brzdící síla". K ověření této hypotézy podnikl na letišti v Žukovském u Moskvy sérii letových zkoušek s letadlem stejného typu.

Ty podle Kommersantu skončily teprve v úterý dvěma posledními vzlety. Nejprve zkušební pilot, napodobující počínání svého kolegy z osudového letu, během startu držel nohy na brzdách a současně přitahoval k sobě knipl. K němu byl tentokráte připevněn přístroj, měřící sílu vyvíjenou rukama pilota.

Ukázalo se, že k přitažení kniplu do úhlu 13 stupňů bylo zapotřebí již síly odpovídající 64 kilogramům - a tu zkušební pilot nemohl vyvinout bez toho, že by se vší silou opřel i do pedálů brzd.

Následoval pak poslední vzlet, kdy po nastavení klapky výškového kormidla do normálního úhlu pěti stupňů piloti sundali ruce a nohy z řízení stroje "a Jak-42 přesvědčivě vzlétl".

Výsledky testů poslouží jako základ zprávy technické komise MAK o příčinách katastrofy, kterou experti podle deníku už začali připravovat.

Vrak letadla se podrobil mnohým zkoumáním, poslední zjištění je ale věru šokující.
Vrak letadla se podrobil mnohým zkoumáním, poslední zjištění je ale věru šokující.

Vstoupit do diskuse
7
Aktuální zápasy
Články odjinud


Články odjinud