Snad každý návštěvník hokejového MS v Praze a Ostravě zatoužil pořídit si maskoty turnaje, králíky Boba a Bobka. Nápad českého svazu vybrat v tuzemsku oblíbené večerníčkové figurky byl ternem. O to větší radost musí mít švédská společnost NeH, k níž výnos jednoho z hitů šampionátu putuje. K ní a k firmě Infront, český hokej z hitu turnaje nemá ani korunu.
Česká strana vymyslela strategii, zajistila práva na sněhobílé králíky, ale z výtěžku prodeje nemá nic. Jeden maskot přitom přišel na šest stovek korun. „Všechno jsme vymysleli, zařídili, ale nemáme z toho ani desetník,“ líčí Tomáš Král, předseda ČSLH.
Taková jsou ovšem pravidla Faselovy IIHF. Kdo s nimi nesouhlasí, turnaj nepořádá. „Musíte vydělat na vstupném, jinak končíte v těžkém minusu. Švédové před třemi roky prodělali kolem osmi milionů eur, to by pro nás byla smrtelná rána,“ připomíná nevydařený švédský podnik z roku 2012.
Ač se to nezdá, hokejový šampionát je velký byznys, zlatý jackpot ovšem končí v okruhu společností, navázaných na lidi z Mezinárodní federace.
Nepřichází rovněž do úvahy, aby pořadatelské země měly v budoucnu větší prostor pro vizibilitu svých partnerů. „Nemyslím si, že se to změní. Roli hraje síla všech těch zemí a politika v prostředí IIHF,“ tuší Král.