24. srpna 2018 • 13:45

Jiné dimenze. Impreza WRX STI se pomalu loučí, BRZ drží štafetu

Autor: Ondřej Šámal (Auto Tip)
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Lokvenc: Chemie Kuchty a Birmančeviče je úžasná! Chorý není zákeřňák
CESTA ZE DNA: Jsme silnější, než si myslíme, říká zápasník Peňáz
VŠECHNA VIDEA ZDE

Zatímco velmi kompaktní kupé BRZ přichází s atmosférickým motorem a pohonem zadních kol, odcházející WRX STI s foukaným boxerem roztáčí všechny čtyři pneumatiky. Subaru WRX STI se s námi pomalu loučí. Na vině jsou především přísnější emisní normy, kvůli nimž se odporoučí z Evropy. Nástupce se přitom dočkáme asi až za několik let a v trochu jiné podobě. Zato BRZ s námi ještě chvíli pobude. Navzdory tomu, že spoléhá na atmosférické plnění a „plnotučný“ dvoulitrový objem, z něhož vymáčkne slušných 200 koní.



Velkým plusem BRZ je vynikající ovladatelnost s nízkou pozicí za volantem. Inženýři se evidentně inspirovali u Mazdy MX-5, jež podle takřka totožných ingrediencí vaří již téměř třicet let. Zato po přesednutí do WRX STI se cítíte trochu jako na posedu. Aktuální modelový rok se pyšní několika příjemnými doplňky v podobě elektrického nastavování sedadla řidiče či adaptivních diodových světlometů. Pod tím vším ovšem zůstává STI posledním vozem své kategorie, jemuž nechybí poctivá čtyřkolka s trojicí diferenciálů.

Mezinápravový, zvaný DCCD, prošel významnou změnou. Díky elektromechanickému ovládání systém reaguje rychleji, což má za následek menší nedotáčivost. Dalším pozitivem je přepracovaný podvozek, díky němuž je vůz komfortnější a méně nervózní na rozbitých silnicích.

Technické údaje:

Subaru BRZ

Motor: H4, benzin, 1998 cm3
Výkon: 147 kW
Točivý moment: 205 N.m
Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,6 s
Základní cena: 820 000 Kč

V době přeplňovaných motorů je atmosférický plochý agregát v BRZ pohlazením na duši. Kritici mu sice vyčítají nedostatek síly v nižších a středních otáčkách, jeho bezprostřední reakce na sešlápnutí plynového pedálu a chuť po otáčkách jsou ovšem nakažlivé. S dvoudveřovým subaru si tak užijete i v relativně nízkých rychlostech. Bavit se budete totiž hlavně jeho úžasnou agilitou, čitelností i nijak zvlášť zákeřnou nezáludností. Mít na zadních pneumatikách o 150 N.m víc, bylo by to vlastně ke škodě.

U WRX STI s vyšší hmotností a většími odpory je síla naopak žádoucí. Přesto se sedan nezbavil mdlého projevu lehce nad volnoběhem. Rozjíždění tak vyžaduje víc plynu, jinak motor chcípne. Výkonem 300 koní už dnes nikoho neohromíte, důležitější je proto nastavitelný pohon všech kol. Ten standardně posílá dozadu 59 % síly, přičemž poměr si můžete nastavit klidně půl na půl. Případně poslat větší dávku dozadu a užít si táhlé smyky v zatáčkách a uctít památku jednoho z posledních opravdových aut na trhu…

Technické údaje:

Subaru WRX STI

Motor: H4, benzin, 2457 cm3
Výkon: 221 kW
Točivý moment: 407 N.m
Nejvyšší rychlost: 255 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,2 s
Základní cena: 1 130 000 Kč

Sportovní volant s tlustším věncem je naprosto parádní. Stejně tak i preference klasických ovladačů před dotykem.
Sportovní volant s tlustším věncem je naprosto parádní. Stejně tak i preference klasických ovladačů před dotykem.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud