Ondřej Šámal (Auto Tip)
Auto
Začít diskusi (0)

Jeden z nejprodávanějších fordů historie přijíždí ve čtvrté generaci. Vůči úhlavnímu nepříteli v podobě Volkswagenu Golf má šestiletý náskok. Bude to stačit? Focus je pro Ford minimálně v Evropě naprosto zásadním modelem. O jeho silné pozici hovoří přes 16 milionů prodaných vozů předchozích tří generací, jež vedle designu lákaly i parádním jízdním projevem.

Novinka je úplně prvním fordem postaveným na platformě C2 se skeletem tužším o pětinu. Nové jsou také takřka všechny motory. Od dieselů 1.5 a 2.0 EcoBlue až po tříválec 1.5 EcoBoost s hliníkovým blokem, přičemž ten spolu s litrovým kolegou nabídne odpojování jednoho válce při nižším zatížení.

První zkušenosti nás svedly dohromady s nejsilnější benzinovou patnáctistovkou se 134 kilowatty. Na rozdíl od menšího agregátu je tříválcový projev zvukově lépe potlačen, v kabině tak jadrné zpívání prakticky neuslyšíte. Motor poměrně ochotně stoupá do otáček, subjektivně ovšem působí o pár kilowattů chudší. Plusem ovšem je nízká spotřeba, jež dosáhla zhruba 6,2 l na 100 km.

Volně stojící displej multimédií nepřekáží ve výhledu. Kruhové digitální ovladače teploty ventilace vypadají trochu archaicky.Volně stojící displej multimédií nepřekáží ve výhledu. Kruhové digitální ovladače teploty ventilace vypadají trochu archaicky. • Archiv

Tříválec pod kapotou ubral pár kilogramů na předních kolech, což se pozitivně promítlo do ochoty vrhat se do zatáček. Ani v rychlejších pasážích nebyl problém s nedotáčivostí, focus na silnici držel jako přibitý. Minimálně se zadní víceprvkovou nápravou. Řízení sice chybí špetka citu, přesnost mu ovšem upřít nejde. Největším překvapením je vysoká kultivovanost jízdy daná především komfortním podvozkem.

Od Fordu Focus se sportovními ambicemi jsme očekávali tuhý podvozek a občasné rány od kol, dočkali jsme se ale jen prvního. Šasi totiž dokáže v obloucích držet karoserii na uzdě, nedovolí jí skoro žádné náklony, přitom umí skvěle žehlit nerovnosti a tlumit takřka všechny nerovnosti. Modrý ovál se díky tomu může směle pasovat na jeden z nejpohodlnějších modelů ve třídě.

Zatímco první dvě provedení kompaktního fordu měla koncová světla vertikální, od předchozí generace jsou již vodorovnáZatímco první dvě provedení kompaktního fordu měla koncová světla vertikální, od předchozí generace jsou již vodorovná • Archiv

Chyby se sice u focusu hledají těžce, pár jsme jich ale objevili v interiéru, u něhož bych čekal modernější prvky. Třeba kruhové ovladače s archaickými digitálními ukazateli působí jak z minulého desetiletí. Multimédia by zase mohla mít trochu modernější a atraktivnější prostředí.

V přímém srovnání s Volkswagenem Golf z roku 2012 tak Ford Focus působí jako ten konstrukčně starší.

Začít diskuzi