19. října 2018 • 13:05

Symbol nových zítřků. Leaf už je plnohodnotným autem do města a okolí

Autor: Ondřej Šámal (Auto Tip)
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Hvězdy vyvedly partnerky: kdo dorazil na vyhlášení Fotbalisty roku?
PRVNÍ DOJEM ze čtvrtfinále: Motor se zlepšuje, ale dostává lekci, co Třinec umí
VŠECHNA VIDEA ZDE

První generace japonského elektromobilu Nissan Leaf se vedle produktů značky Tesla stala nejznámějším představitelem elektromobility, jejíž drtivý nástup nás teprve čeká. Až 389 kilometrů dokáže totiž nový Leaf ujet výhradně po městě, díky čemuž už je plnohodnotným autem do města a okolí.



Předchozí provedení Nissanu Leaf zástupce japonské automobilky potěšilo výraznými prodejními úspěchy, ale z uživatelského hlediska nešlo o žádný zázrak. Design byl trochu rozporuplný, interiér nijak zvlášť moderní ani hodnotný, ani dojezd až 200 kilometrů zatím nesliboval praktičtější využití kdysi nejprodávanějšího elektrického auta světa. To nástupce je už trochu jiná káva. Už na pohled vypadá lépe a uvnitř potěší hodnotnějším zpracováním. Největší změnu ovšem představuje silnější pohon a především akumulátor s vyšší kapacitou.

Zatímco výkon se mezigeneračně zvýšil z 80 na 110 kW, baterie nyní pojmou až 40 kWh energie (+10). To v praxi znamená nejen svižnější odpich ze semaforů, ale také větší akční rádius, jenž dosahuje přes 300 kilometrů. V běžném životě už tedy leaf nemusíte dobíjet každou noc, stačí jednou za dva dny. Po městě a okolí vám totiž reálných zhruba 250 km bohatě stačí. Problém představuje až délka dobíjení z běžné zásuvky, jež klidně zabere skoro celý den. Řešením jsou rychlonabíječky s násobně vyšším výkonem, těch je ovšem po Česku skoro jako šafránu. To je ale chyba infrastruktury, nikoliv samotného vozu.

Konektory pro dobíjení jsou opět vpředu. Z 50kW nabíječky se z nuly na 80 % kapacity baterie dostanete do hodiny.Foto Petr Homolka

Ten je naopak díky velmi nízko položenému těžišti (baterie jsou v podlaze) opravdu stabilní a svým způsobem zábavný společník.

Opojná je hlavně dynamika, jež je na rozdíl od spalovacích motorů dostupná už hned po rozjezdu. Po sešlápnutí akcelerátoru se Nissan Leaf s mírnou nadsázkou rozjede skoro stejně svižně jako ferrari s osmiválcem.

V městském provozu rozhodně budete patřit k nejrychlejším. Ovšem pozor, čím více rychlosti, tím kratší dojezd, který ve vyšším tempu padá jako akcie na Černý pátek v roce 1929.

Na druhou stranu se můžete bavit snahou o co nejefektivnější rekuperaci elektřiny z brzdění. K té vám dopomůže také funkce e-Pedal, jež z akcelerátoru udělá i brzdu. Stačí z něj jednoduše sundat nohu a leaf začne v mžiku zpomalovat a dobíjet li-ion baterie.

A právě neustálý boj mezi mizejícími a přibývajícími kilometry se vám po chvíli dostane pod kůži, díky čemuž výrazně upravíte svůj jízdní styl ve prospěch plynulosti. Ta je ostatně základem i jízdy s klasickými motory.

Technické údaje:

Pohon: elektromotor
Výkon: 110 kW
Točivý moment: 320 N.m
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s
Maximální rychlost: 144 km/h
Pohotovostní hmotnost:
1545 kg
Základní cena: 926 000 Kč

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud