12. října 2018 • 09:24

Pocket rocket. Zábavný Volkswagen Up! GTI zní jako šestiválec

Autor: Ondřej Šámal (Auto Tip)
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Rozměry krabičky od sirek, nízká váha a víc než dostatečně silný přeplňovaný motor pod kapotou jsou zaručeným receptem na zábavu.



Nejmenší volkswagen v Evropě vzniká v Bratislavě společně se sesterskými modely Seat Mii a Škoda Citigo. Na rozdíl od nich ovšem nabídne také zábavnější provedení GTI, jež duchovně navazuje na první generaci golfu se silnějším motorem a vylepšenými jízdními vlastnostmi. Přesně 3,6 metru dlouhý Up! pod kapotou skrývá přeplňovaný tříválec 1.0 TSI o výkonu 85 kilowattů.

Na první pohled toto číslo nijak zvlášť neohromí, hmotnost vozu se ovšem pohybuje okolo tuny. Navíc se GTI pyšní slušným točivým momentem 200 N.m, což je o 60 víc než u prvního Golfu GTI s atmosférickou šestnáctistovkou. Už po nastartování nemusíte mít obavy z jadrného tříválcového klapotu. Díky dobře nastavenému zvukovému generátoru zní motor s nadsázkou skoro jako šestiválec. Vhod přijde také přesný šestistupňový manuál s tak akorát krátkou kulisou, s nímž si budete řazení užívat pokaždé (snad až vyjma delších převodových poměrů), když vyrazíte na svou oblíbenou okresku.

Odhalené plechy a jednoduché linky zůstaly, přibyl ovšem sportovní volant a sedadla s tradičním károvaným vzorem. Bez něj by to nebylo opravdové GTi.Foto Petr Homolka

Tam se malý volkswagen cítí ve svém živlu. Muší váha, velmi kompaktní rozměry a hravá povaha totiž dovolují bavit se za volantem i v rámci rychlostních limitů. Zatímco třeba v současném Golfu GTI si jeho přednosti užijete až na okruhu, v upu se vám adrenalin do těla vyplavuje už okolo 90 km/h. Svižné tempo není všechno, důležitější je hbitost, kterou vůz exceluje.

Díky přiměřené dávce výkonu si volkswagen vystačí i bez elektronických obezliček v podobě přibrzďování kol v zatáčkách. Síly je totiž tak akorát, aby se přední pneumatiky neprotáčely ani pod plným plynem. Inženýři dokonce nechali na zadních kolech trochu archaické bubny, což ale vůbec nevadí. Alespoň se ušetřily peníze na vývoj i výrobu.

Zato u podvozku přišlo na řadu snížení o 15 milimetrů. Dostalo se také na tužší pružiny, díky nimž se Up! GTI v obloucích prakticky nenaklání. Navzdory tomu nedošlo k výraznému přitvrzení a zhoršení cestovního komfortu. Dokonce i na výraznějších výmolech se od kol ozývají jen tlumené rány. To přitom některé dvakrát dražší ostré hatchbacky neumějí.

Technické údaje:

Motor: R3, 999 cm3, turbo
Výkon: 85 kW
Točivý moment: 200 N.m
Zrychlení 0-100 km/h: 8,8 s
Pohotovostní hmotnost: 1070 kg
Základní cena: 374 900 Kč

Díky nízké hmotnosti si s brzděním poradí i bubny na zadních kolech
Díky nízké hmotnosti si s brzděním poradí i bubny na zadních kolech

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud