30. prosince 2021 • 10:24

Odešla legenda Dakaru. Zemřel závodník Karel Loprais (†72)

Autor: iSport.cz, ČTK
Vstoupit do diskuse
17
Video se připravuje ...
TOP VIDEA
SESTŘIH: Plzeň – Zlín 3:0. Viktoriáni roli favorita zvládli, dva góly Šulce i parádní trefa Mosquery
ZIMÁK SPECIÁL: Mrázek ať je na MS jedničkou. Budeme chtít Ludviga?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Ve věku 72 let zemřel šestinásobný vítěz kategorie kamionů na Rallye Dakar a jeden z nejúspěšnějších závodníků historie slavné soutěže Karel Loprais. Deníku to sdělil jeho syn Leo. Všechny triumfy, poslední v roce 2001, vybojoval za volantem kamionu Tatra, s jinou značkou v legendárním závodě nestartoval. Naposledy se na Dakaru představil v roce 2006, kdy rallye nedokončil.



Smutnější zpráva před začátkem dalšího ročníku legendárního závodu, který startuje na Nový rok v Saúdské Arábii, snad nemohla přijít. „Opustil nás muž, který obecně šetřil slovy a ještě méně mluvil sám o sobě. Přesto si svými činy, úspěchy, chováním, jednáním, vystupováním, přístupem k životu, ale i typickým plaše vypadajícím úsměvem získal úctu, respekt a srdce několika generací svých kolegů, soupeřů, fanoušků motoristického sportu i široké veřejnosti,“ uvedli zástupci rodiny na Facebooku.

„Monsieur Dakar“ si letos připomínal dvacet let od svého posledního, šestého triumfu na slavné rallye. „Lidé mě stále dost poznávají, takže stopa, kterou jsem v Rallye Dakar zanechal, byla asi velká a bude ještě chvíli držet,“ vyprávěl v lednovém rozhovoru pro Sport.

Na start legendární soutěže z francouzské metropole ke břehům senegalského Růžového jezera se Loprais poprvé postavil v roce 1986, tehdy se mu ale do cíle dojet nepodařilo. Pětice českých vozů se pohybovala v první desítce a Loprais se v závěru vyšplhal až na medailové pozice. Jenže v předposlední etapě zapadla řada soupeřů v solisku a zatarasila trať. Jejich vyprošťování trvalo až do rána, Loprais a ostatní nestihli start do poslední etapy a byli diskvalifikováni.

Doplatili tak nejen na nedostatek zkušeností, ale také na velkou ochotu, se kterou pomáhali soupeřům z bažin. „Šlo o minuty, a kdyby svítalo, tak bychom časovou kontrolu stihli,“ vzpomínal na neslavnou premiéru Karel Loprais, který si ale chuť spravil hned následující rok, kdy dojel druhý. V ročníku 1988 jeho nová čtyřkolová Tatra 815 se startovním číslem 607 ukázala všem soupeřům záda a Loprais se mohl radovat z prvního vítězství.

Hvězda z vyučeného zámečníka

Z vyučeného zámečníka, který před začátkem závodní dráhy pracoval v kopřivnické automobilce jako zkušební řidič, se rázem stala hvězda. „Absolvovali jsme stovky besed a výstav. Lidi se zajímali, protože jinak neměli šanci se o Dakaru cokoliv dozvědět,“ vyprávěl Loprais před několika lety.

Začátkem 90. let kralovaly pořadí kamionů italské hasičské speciály Perlini, Loprais s kopřivnickým kamionem přesto skončil dvakrát čtvrtý a v roce 1993 dosáhl dokonce na třetí příčku.

V následujícím ročníku Karel Loprais mezi nákladními vozy podruhé triumfoval, když za sebou nechal nejen soupeře s kamiony Hino či Perlini, ale i většinu osobních vozů. Jeho tatrovka se startovním číslem 401 byla celkově šestá, což je výkon, který už po Lopraisovi žádný „kamionista“ na Dakaru nezopakoval. V následujícím roce Lopraisova tatra vítězství obhájila, v roce 1996 byla stříbrná. Vítězství s pořadovými čísly čtyři, pět a šest přišla v letech 1998, 1999 a 2001.

Dakar jel Loprais celkem devatenáctkrát a v 11 případech stál na stupních vítězů. Jednou chyběl v cíli kvůli nehodě, dvakrát ho zastavila závada a naposledy, v roce 2006, nedokončil kvůli bolestem žeber a zad, což byly následky havárie z ročníku 2003. I dnes zůstává Loprais třetím nejúspěšnějším účastníkem Dakaru - vícekrát vyhráli jen Francouz Stéphane Peterhansel (šestkrát mezi motocykly, osmkrát mezi automobily) a Rus Vladimir Čagin (sedmkrát mezi kamiony).

Před Dakarem měl jen málo zkušeností

K závodění se přitom Loprais dostal víceméně náhodou, před Dakarem měl zkušenosti maximálně z orientačních soutěží. Během práce v Tatře, kde začínal v 18 letech jako montér a postupně se vypracoval na zkušebního řidiče, ale získal pověst schopného šoféra. A znal dokonce poušť. „V Libyi a Angole jsme testovali nákladní tatrovky, nové modely 815. Jezdili jsme po okrajích pouště, dělali srovnávací testy. Ale do vysokých písečných dun nás zahnali až při závodě,“ vzpomínal.

V roce 1985 se dostal mezi řidiče, kteří testovali automobil pro dakarskou rallye a o rok později už seděl za volantem jedné ze dvou závodních šestikolových tatrovek. A na další dvě dekády se účast na Dakaru stala Lopraisovým osudem.

„Jméno Karla Lopraise bude vždy spjato s našimi vozidly a legendárním závodem Rallye Dakar. Čest vaší památce, pane Lopraisi,“ uvedla na Facebooku automobilka Tatra.

Za své výkony si otec dvou synů a milovník veteránů vysloužil řadu ocenění, v roce 2000 byl spolu s Františkem Šťastným vyhlášen vítězem hlasování o českého automobilového a motocyklového závodníka století. V roce 2017 mu prezident udělil medili Za zásluhy.

Poslední rozloučení s Karlem Lopraisem se uskuteční 22. ledna ve Frenštátě pod Radhoštěm po skončení letošního ročníku Rallye Dakar.

Karel Loprais za volantem své tatry
Karel Loprais za volantem své tatry

Největší úspěchy Karla Lopraise

  • šestinásobný vítěz Rallye Dakar v kategorii kamionů (1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001); čtyřikrát druhý (1987, 1996, 2000 a 2002) a jednou třetí (1992); šesté místo v absolutním pořadí Rallye Dakar (1994)

  • druhé místo v závodě Paříž-Moskva-Peking (1992)

  • v roce 2000 se spolu s Františkem Šťastným stal vítězem hlasování o Českého automobilového a motocyklového závodníka století

  • trojnásobný vítěz ankety Zlatý volant v kategorii rallye (1992, 1996 a 1999)

Vstoupit do diskuse
17
Články odjinud


Články odjinud