27. listopadu 2012 • 11:00

ANALÝZA: Žádná nuda! Vettel se stal legendou v remízovém dramatu

Autor: Jakub Knoll
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Mnoho lidí současnou F1 kritizuje za to, že je příliš nudná. Fakta ovšem hovoří úplně o něčem jiném, když se z posledních sedmi sezon celkem pětkrát rozhodovalo o mistrovi světa až v posledních metrech finální Velké ceny. A nemalá dramata se odehrávala v poslední době i během jednotlivých závodů. Hlavními protagonisty právě skončené sezony byli Sebastian Vettel a Fernando Alonso. Z titulu se nakonec radoval ten prvně jmenovaný. Znamená to však, že byl tím nejlepším?



Přestože od prvních letošních předsezonních testů v Jerezu uplynulo již deset měsíců, připadá mi jako by to bylo teprve před týdnem.

Kde udělali soudruzi z Ferrari chybu?

Ještě nyní si dost dobře vybavuji zkoprnělé výrazy členů týmu Ferrari, kteří tehdy dost nechápavě hledali odpověď na otázku: „V čem jsme proboha při vývoji našeho auta udělali chybu!?“

Hodně výmluvně proběhlo i setkání novinářů s Felipem Massou po premiérovém dnu testů. Celá akce se odehrála asi následovně - do stísněných prostor zázemí týmu Ferrari se během 10 minut nahrnuly desítky novinářů jen kvůli tomu, aby Brazilec odpověděl na sotva dva dotazy v angličtině a aby byla posléze tisková konference po necelých třech minutách ukončena.

Informační embargo Ferrari však mělo opodstatnění - rudí se zkrátka nechtěli na veřejnosti pitvat ve svých problémech. Těmi problémy mám na mysli ztrátu zhruba dvou sekund na nejlepší týmy. Už v tuto chvíli bylo jasné, že rok 2012 nebude pro Ferrari nejrůžovější...

Fernando Alonso byl po tragickém začátku nakonec nečekaně blízko titulu... V Brazílii tak chvíli smutnil
Fernando Alonso byl po tragickém začátku nakonec nečekaně blízko titulu... V Brazílii tak chvíli smutnil

Nadějný McLaren

To Sebastianu Vettelovi a jeho Red Bullu sice vyšly předsezonní testy lépe, ale na druhou stranu se v nejlepším světle předvedly jiné stáje. Mezi nimi nechyběl například McLaren, ale dokonce i Force India.

Ovšem výsledky testování bývají často velmi ošidné, takže jsme si na definitivní rozluštění tajenky, kdo že na tom bude opravdu nejlépe, museli počkat až do Melbourne.

Výsledky kvalifikace v Austrálii však jasně naznačily, že sezona 2012 přece jen proběhne v jiném duchu než ty předešlé. Prim hrály mclareny, zatímco red bully ztrácely tři čtvrtě sekundy na kolo a obě ferrari dokonce více než jednu sekundu!

Sedm závodů, sedm vítězů

Když se ohlédneme za první třetinou sezony 2012, je jasné, že letošním lídrům hodně nahrály proměnlivé výsledky v prvních sedmi závodech, kdy se z triumfu radoval pokaždé někdo jiný.

Vítězstvím v domácí Velké ceně se vyšvihl Fernando Alonso do čela mistrovství světaFoto EPA

To eliminovalo možnost toho, aby si některý z jezdců vytvořil větší náskok v šampionátu a po Velké ceně Kanady, kterou vyhrál Lewis Hamilton, se šampionát rozjel nanovo.

Toho využil zejména Fernando Alonso, jenž sice nebyl schopný konkurovat v kvalifikacích, ale v závodech podával se svým ferrari famózní výkony. Jedním z nich byl například ten ve Valencii, kde mu ovšem hodně pomohly potíže jeho úhlavních rivalů – Vettelovi odešel alternátor, zatímco Hamilton skončil po srážce s Pastorem Maldonadem ve zdi.

Výsledky GP Evropy tak byly z pohledu Alonsa naprosto dokonalé a Španěl se mohl z ničeho nic radovat nejen z převzetí první pozice v šampionátu, ale také ze slušného náskoku dvaceti bodů.

Vettel byl v půlce sezony na odpis

Počínaje závodem ve Valencii se dostal Alonso do nejlepší formy a jeho ferrari na tom také nebylo zdaleka tak špatně jako v úvodu. Stále však platilo, že k převaze na dráze potřeboval jeho červený monopost i trochu pomoci shora.

A přesně ta přišla jak na Silverstonu, tak posléze o čtrnáct dnů později na Hockenheimu.

Španěl získal ve dvou kvalifikacích ovlivněných deštivými podmínkami dvě pole position, která proměnil ve 43 mistrovských bodů a navýšení náskoku v tabulce na luxusních 34 bodů na druhého Marka Webbera.

Vettel přitom ztrácel ještě o deset bodů víc a v polovině sezony se mu obhajoba titulů z předchozích let začala hodně vzdalovat. Čerstvě pětadvacetiletý Němec se však rozhodně nehodlal vzdávat!

Grosjeanův atentát zlomil sezonu

Ačkoli to v tu chvíli tušil asi jen málokdo, velký zvrat nastal v Belgii. První zatáčka po startu na okruhu Spa-Francorchamps, jež nese jméno La Source, bývá často hodně zrádná.

Z jezdců na startu to byl však Michael Schumacher, slavící 300. závod v kariéře, kdo si živě pamatoval masakr z roku 1998. Tehdy se po startu na ardenském okruhu strhla taková mela, že kvůli ní odstoupilo hned 13 vozů.

A diváci byli svědky podobného masakru i letos, když Romain Grosjean nezvládl postartovní manévry, narazil zezadu do Hamiltona a následně tím rozpoutal doslova peklo na dráze, které vyústilo v odstoupení čtyř vozů, včetně toho v němž seděl Alonso.

Celý incident se naštěstí odehrál bez zranění, ale velké šrámy utrpěl Alonsův náskok v čele seriálu, který se smrskl skoro na polovinu.

Grosjean si sypal popel na hlavu, ale za svůj "atentát" si vysloužil zákaz startu v následujícím závodě v Monze, a to mimo jiné i proto, že šlo v jeho případě o recidivu.

„Je jasné, že mě nedojeté závody hodně mrzí. Jsem přeci jenom nováček, takže i z toho část mých incidentů vyplývá. Občas jsem měl i trochu smůly, ale takové už jsou závody,“ říkal francouzsko-švýcarský jezdec v rozhovoru pro Sport pár hodin před samotným průšvihem ve Spa. Za takové vysvětlení si toho Alonso ale moc nekoupil...

Z Alonsova náskoku manko

Týden nato v Itálii se však karta opět obrátila. Alonso dojel i přes potíže v kvalifikaci na třetím místě, zatímco Vettela opět potkaly problémy s alternátorem, které jej připravily o další porci bodů.

Tímto však Němcovy nesnáze na dlouho skončily a úřadující šampion zahájil sérii čtyř závodů, jež připomínaly one-man show!

Vettel a jeho red bull se po roce opět proměnili v neporazitelnou dvojku a Alonso mohl s nedostatečně konkurenceschopným vozem jen nečinně přihlížet tomu, jak se jeho náskok tenčí a tenčí, až se postupně změnil v třináctibodové manko.

Největší ztrátu jezdec Ferrari zaznamenal v Japonsku, kde se dostal po startu do klinče, ze kterého vzešla proražená pneumatika po kontaktu s Kimim Räikkonenem. Na tuto kolizi byla řada názorů, podle mě se však jednalo o jasný závodní incident bez jakéhokoliv viníka.

Vettela v Abu Zabí spasil safety car

Vrchol letošní sezony nemohl být z pohledu nestranného fanouška napínavější. Celý příběh závěrečných třech Velkých cen začal již v kvalifikaci na GP Abu Zabí, ze které byl Vettel podle pravidel vyloučen kvůli tomu, že v jeho monopostu nezůstalo požadované minimální množství paliva.

Němce však ani tato nepříjemnost nezastavila, a ten si nakonec dojel i s přispěním výjezdů safety caru pro třetí místo, čímž zabránil Alonsovi v návratu do průběžného vedení.

Na pravděpodobnost se nehraje

V americkém Austinu už byl zase Vettel tím, kdo bojoval o triumf. O něj ho ale nakonec připravil superrychlý Hamilton, který si výhrou v Texasu připsal své poslední prvenství v barvách McLarenu před svým odchodem k Mercedesu.

Před finále v Sao Paulu byly počty jasné – k zisku světového primátu stačilo Vettelovi dojet do čtvrtého místa v případě Alonsova triumfu. V situaci, kdy by dojel Španěl druhý nebo třetí, by musel Němec získat body minimálně za sedmé, respektive desáté místo.

Podívejte se na poslední kolo Velké ceny Brazílie:

Z pravděpodobnostního hlediska byly šance jezdce Ferrari asi tak jedna ku pěti,  protože přibližně ve 20 procentech závodů letošní sezony tento scénář skutečně nastal.

Na pravděpodobnost se ovšem v F1 nehraje a své o tom ví nejen Alonso s Vettelem, ale například i Hamilton či Räikkonen. To, že se na propočty nedá spoléhat, se v Brazílii potvrdilo na sto procent.

V nevlídných podmínkách se Alonso s Vettelem několikrát prohodili v čele virtuálního pořadí MS a nakonec byl tím šťastnějším německý pilot, jenž dojel šestý a tento výsledek mu v kombinaci s druhým místem rodáka z Ovieda zajistil třetí světový primát v řadě.

Remíza pro Vettela

Show Vettela a Alonsa v Brazílii přesně ukázala velikost těchto dvou vícenásobných šampionů. Oba dva podali v příšerných podmínkách výborné výkony, ale zároveň se oba dva dopustili malých chyb, mezi které můžeme počítat Němcův úvod a Španělův krátký výlet mimo dráhu.

Jak Alonsovi, tak Vettelovi pomohli v posledních metrech jejich týmoví kolegové a jejich strategie také vyzněly podobně. F

otbalovou terminologií by se dalo říct, že jejich společnému zápasu by za celý rok slušela remíza.

Jenže ta v F1 neexistuje a jedničkou může být jen jeden. A tento privilegovaný pocit si nyní může užít pouze Sebastian Vettel, který se tak vyrovnal legendám jako jsou Ayrton Senna, Jackie Stewart či Niki Lauda.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud