ANALÝZA: Žádná nuda! Vettel se stal legendou v remízovém dramatu

Fernando Alonso byl po tragickém začátku nakonec nečekaně blízko titulu... V Brazílii tak chvíli smutnil
Dokázal jsem to! Německý jezdec je potřetí mistrem světa
Michael Schumacher má svého nástupce
Alonso slaví druhé místo, spokojen však být nemohl
Alonso byl tittulu velmi blízko
Alonso byl tittulu velmi blízko
 Závod přinesl spousty dramatických momentů
47
Fotogalerie
Jakub Knoll
Formule 1
Začít diskusi (0)

Mnoho lidí současnou F1 kritizuje za to, že je příliš nudná. Fakta ovšem hovoří úplně o něčem jiném, když se z posledních sedmi sezon celkem pětkrát rozhodovalo o mistrovi světa až v posledních metrech finální Velké ceny. A nemalá dramata se odehrávala v poslední době i během jednotlivých závodů. Hlavními protagonisty právě skončené sezony byli Sebastian Vettel a Fernando Alonso. Z titulu se nakonec radoval ten prvně jmenovaný. Znamená to však, že byl tím nejlepším?

Přestože od prvních letošních předsezonních testů v Jerezu uplynulo již deset měsíců, připadá mi jako by to bylo teprve před týdnem.

Kde udělali soudruzi z Ferrari chybu?

Ještě nyní si dost dobře vybavuji zkoprnělé výrazy členů týmu Ferrari, kteří tehdy dost nechápavě hledali odpověď na otázku: „V čem jsme proboha při vývoji našeho auta udělali chybu!?“

Hodně výmluvně proběhlo i setkání novinářů s Felipem Massou po premiérovém dnu testů. Celá akce se odehrála asi následovně - do stísněných prostor zázemí týmu Ferrari se během 10 minut nahrnuly desítky novinářů jen kvůli tomu, aby Brazilec odpověděl na sotva dva dotazy v angličtině a aby byla posléze tisková konference po necelých třech minutách ukončena.

Informační embargo Ferrari však mělo opodstatnění - rudí se zkrátka nechtěli na veřejnosti pitvat ve svých problémech. Těmi problémy mám na mysli ztrátu zhruba dvou sekund na nejlepší týmy. Už v tuto chvíli bylo jasné, že rok 2012 nebude pro Ferrari nejrůžovější...

Nadějný McLaren

To Sebastianu Vettelovi a jeho Red Bullu sice vyšly předsezonní testy lépe, ale na druhou stranu se v nejlepším světle předvedly jiné stáje. Mezi nimi nechyběl například McLaren, ale dokonce i Force India.

Ovšem výsledky testování bývají často velmi ošidné, takže jsme si na definitivní rozluštění tajenky, kdo že na tom bude opravdu nejlépe, museli počkat až do Melbourne.

Výsledky kvalifikace v Austrálii však jasně naznačily, že sezona 2012 přece jen proběhne v jiném duchu než ty předešlé. Prim hrály mclareny, zatímco red bully ztrácely tři čtvrtě sekundy na kolo a obě ferrari dokonce více než jednu sekundu!

Sedm závodů, sedm vítězů

Když se ohlédneme za první třetinou sezony 2012, je jasné, že letošním lídrům hodně nahrály proměnlivé výsledky v prvních sedmi závodech, kdy se z triumfu radoval pokaždé někdo jiný. Vítězstvím v domácí Velké ceně se vyšvihl Fernando Alonso do čela mistrovství světaVítězstvím v domácí Velké ceně se vyšvihl Fernando Alonso do čela mistrovství světa • EPA

To eliminovalo možnost toho, aby si některý z jezdců vytvořil větší náskok v šampionátu a po Velké ceně Kanady, kterou vyhrál Lewis Hamilton, se šampionát rozjel nanovo.

Toho využil zejména Fernando Alonso, jenž sice nebyl schopný konkurovat v kvalifikacích, ale v závodech podával se svým ferrari famózní výkony. Jedním z nich byl například ten ve Valencii, kde mu ovšem hodně pomohly potíže jeho úhlavních rivalů – Vettelovi odešel alternátor, zatímco Hamilton skončil po srážce s Pastorem Maldonadem ve zdi.

Výsledky GP Evropy tak byly z pohledu Alonsa naprosto dokonalé a Španěl se mohl z ničeho nic radovat nejen z převzetí první pozice v šampionátu, ale také ze slušného náskoku dvaceti bodů.

Vettel byl v půlce sezony na odpis

Počínaje závodem ve Valencii se dostal Alonso do nejlepší formy a jeho ferrari na tom také nebylo zdaleka tak špatně jako v úvodu. Stále však platilo, že k převaze na dráze potřeboval jeho červený monopost i trochu pomoci shora.

A přesně ta přišla jak na Silverstonu, tak posléze o čtrnáct dnů později na Hockenheimu.

Španěl získal ve dvou kvalifikacích ovlivněných deštivými podmínkami dvě pole position, která proměnil ve 43 mistrovských bodů a navýšení náskoku v tabulce na luxusních 34 bodů na druhého Marka Webbera.

Vettel přitom ztrácel ještě o deset bodů víc a v polovině sezony se mu obhajoba titulů z předchozích let začala hodně vzdalovat. Čerstvě pětadvacetiletý Němec se však rozhodně nehodlal vzdávat!

Grosjeanův atentát zlomil sezonu

Ačkoli to v tu chvíli tušil asi jen málokdo, velký zvrat nastal v Belgii. První zatáčka po startu na okruhu Spa-Francorchamps, jež nese jméno La Source, bývá často hodně zrádná.

Z jezdců na startu to byl však Michael Schumacher, slavící 300. závod v kariéře, kdo si živě pamatoval masakr z roku 1998. Tehdy se po startu na ardenském okruhu strhla taková mela, že kvůli ní odstoupilo hned 13 vozů.

A diváci byli svědky podobného masakru i letos, když Romain Grosjean nezvládl postartovní manévry, narazil zezadu do Hamiltona a následně tím rozpoutal doslova peklo na dráze, které vyústilo v odstoupení čtyř vozů, včetně toho v němž seděl Alonso.

Celý incident se naštěstí odehrál bez zranění, ale velké šrámy utrpěl Alonsův náskok v čele seriálu, který se smrskl skoro na polovinu.

Grosjean si sypal popel na hlavu, ale za svůj "atentát" si vysloužil zákaz startu v následujícím závodě v Monze, a to mimo jiné i proto, že šlo v jeho případě o recidivu.

„Je jasné, že mě nedojeté závody hodně mrzí. Jsem přeci jenom nováček, takže i z toho část mých incidentů vyplývá. Občas jsem měl i trochu smůly, ale takové už jsou závody,“ říkal francouzsko-švýcarský jezdec v rozhovoru pro Sport pár hodin před samotným průšvihem ve Spa. Za takové vysvětlení si toho Alonso ale moc nekoupil...

Z Alonsova náskoku manko

Týden nato v Itálii se však karta opět obrátila. Alonso dojel i přes potíže v kvalifikaci na třetím místě, zatímco Vettela opět potkaly problémy s alternátorem, které jej připravily o další porci bodů.

Tímto však Němcovy nesnáze na dlouho skončily a úřadující šampion zahájil sérii čtyř závodů, jež připomínaly one-man show!

Vettel a jeho red bull se po roce opět proměnili v neporazitelnou dvojku a Alonso mohl s nedostatečně konkurenceschopným vozem jen nečinně přihlížet tomu, jak se jeho náskok tenčí a tenčí, až se postupně změnil v třináctibodové manko.

Největší ztrátu jezdec Ferrari zaznamenal v Japonsku, kde se dostal po startu do klinče, ze kterého vzešla proražená pneumatika po kontaktu s Kimim Räikkonenem. Na tuto kolizi byla řada názorů, podle mě se však jednalo o jasný závodní incident bez jakéhokoliv viníka.

Vettela v Abu Zabí spasil safety car

Vrchol letošní sezony nemohl být z pohledu nestranného fanouška napínavější. Celý příběh závěrečných třech Velkých cen začal již v kvalifikaci na GP Abu Zabí, ze které byl Vettel podle pravidel vyloučen kvůli tomu, že v jeho monopostu nezůstalo požadované minimální množství paliva.

Němce však ani tato nepříjemnost nezastavila, a ten si nakonec dojel i s přispěním výjezdů safety caru pro třetí místo, čímž zabránil Alonsovi v návratu do průběžného vedení.

Na pravděpodobnost se nehraje

V americkém Austinu už byl zase Vettel tím, kdo bojoval o triumf. O něj ho ale nakonec připravil superrychlý Hamilton, který si výhrou v Texasu připsal své poslední prvenství v barvách McLarenu před svým odchodem k Mercedesu.

Před finále v Sao Paulu byly počty jasné – k zisku světového primátu stačilo Vettelovi dojet do čtvrtého místa v případě Alonsova triumfu. V situaci, kdy by dojel Španěl druhý nebo třetí, by musel Němec získat body minimálně za sedmé, respektive desáté místo.

Podívejte se na poslední kolo Velké ceny Brazílie:

Z pravděpodobnostního hlediska byly šance jezdce Ferrari asi tak jedna ku pěti,  protože přibližně ve 20 procentech závodů letošní sezony tento scénář skutečně nastal.

Na pravděpodobnost se ovšem v F1 nehraje a své o tom ví nejen Alonso s Vettelem, ale například i Hamilton či Räikkonen. To, že se na propočty nedá spoléhat, se v Brazílii potvrdilo na sto procent.

V nevlídných podmínkách se Alonso s Vettelem několikrát prohodili v čele virtuálního pořadí MS a nakonec byl tím šťastnějším německý pilot, jenž dojel šestý a tento výsledek mu v kombinaci s druhým místem rodáka z Ovieda zajistil třetí světový primát v řadě.

Remíza pro Vettela

Show Vettela a Alonsa v Brazílii přesně ukázala velikost těchto dvou vícenásobných šampionů. Oba dva podali v příšerných podmínkách výborné výkony, ale zároveň se oba dva dopustili malých chyb, mezi které můžeme počítat Němcův úvod a Španělův krátký výlet mimo dráhu.

Jak Alonsovi, tak Vettelovi pomohli v posledních metrech jejich týmoví kolegové a jejich strategie také vyzněly podobně. F

otbalovou terminologií by se dalo říct, že jejich společnému zápasu by za celý rok slušela remíza.

Jenže ta v F1 neexistuje a jedničkou může být jen jeden. A tento privilegovaný pocit si nyní může užít pouze Sebastian Vettel, který se tak vyrovnal legendám jako jsou Ayrton Senna, Jackie Stewart či Niki Lauda.

Začít diskuzi