Nevládl od začátku do konce – vládl hlavně na konci. Ovšem způsobem, že si i tak německý pilot Sebastian Vettel připsal svůj třetí mistrovský titul v řadě. V roce, kdy v F1 poznal porážky a kdy mu i nejednou ujely nervy. Přesto znovu prokázal svou výjimečnost, stejně jako jeho monopost Red Bull. Nabízíme pět důvodů, proč je Vettel opět světovým šampionem.
ROZHODUJÍCÍ ZÁVĚR
Sedm posledních závodů, šest stupňů vítězů. A 141 bodů ze 175 možných. Jestli Sebastian Vettel vloni rozhodl o svém titulu už v úvodu, letos všechny porazil závěrem.
A nic na tom nezměnila ani dramatická GP Brazílie, kdy dojel šestý. „Čím vším jsme si tam prošli, bylo toto místo maximem,“ přiznal už jako trojnásobný mistr světa. To Fernando Alonso získal ze závěrečných sedmi závodů „jen“ 99 bodů.
GENIUS ZA ZÁDY
Souvisí to s jeho rychlostí. Po zákazu foukaných difuzorů sice ztratil Red Bull a Vettel v úvodu sezony tempo, o osm měsíců později byl ale opět dominantní. A za rychlostí stojí hlavně jeden muž – geniální konstruktér Adrian Newey.
„Nebojuji jen proti Vettelovi, ale i proti němu,“ posteskl si třeba Alonso. „I šéf McLarenu mi řekl, že Red Bull má ve vývoji nějaký X-faktor,“ přiznal expert Pavel Turek. Vše se ideálně načasovalo na konec roku.
NEZDOLNÁ PSYCHIKA
Když zprvu vyhrával, všichni mu to přáli. Letos už byl ale Vettel lovenou zvěří. Ten, jehož éra měla skončit. I v rámci atraktivity celé F1. „Přeji to Alonsovi,“ vzkázal Lewis Hamilton. „Vettel? To je děcko. Fandím Alonsovi,“ říkal i Jacques Villeneuve.
S negativními ohlasy, včetně spekulací o odchodu do Ferrari se musel německý pilot vyrovnat. A byla tu i očekávání či pozice favorita. Přes drobná zakolísání to Vettel zvládl. „Má morálku šampiona,“ chválil ho šéf Christian Horner.
VELKÁ SPOLEHLIVOST
Nejrychlejší vůz? Jistě, jenže to měl v úvodu sezony také McLaren. A jak tým, tak ani jeho jezdci z toho nevytěžili maximum. Zatímco Vettel v této roli umí. Jen třikrát skončil mimo bodované příčky a to hned dvakrát (GP Evropy a GP Itálie) kvůli porouchanému alternátoru.
Ovšem strategie? Zastávky v boxech? Práce s pneumatikami? Ve všem byl Vettel a jeho tým bezchybný. Navíc mu sedí vůz, který je stavěn na něj, což z něj také dělá jasnou jedničku týmu před Markem Webberem.
VŮLE I TEMPERAMENT
Příkladový profesionál. Sláva mu nestoupla do hlavy, přesto je pro něj více než večírky a výstřelky, které by ho mohly v jeho věku (25) pohltit. Dříve kliďas sice letos ukázal i druhou tvář cholerika, Narainu Karthikeyanovi nadával do idiotů a okurek, nebo si stěžoval do vysílaček, přesto dokázal svou agresivitu stimulovat na trať.
„Nesnáším porážky. Kdybych takový nebyl, nezávodil bych v F1,“ vysvětloval. Lepší stránku ukázal v GP Abú Zabí, kde startoval z boxů a dojel třetí nebo naposledy v Brazílii, kdy po kolizi v prvním kole s Brunem Sennou doháněl vše z posledního místa – v hektickém dramatu titul nakonec vybojoval.