17. listopadu 2013 • 02:50

GP USA: Rozbor a hlasy po kvalifikaci

Autor: marcel gause
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zábranský? Zbrojovku řídit nebude, fotbal jde mimo něj, Kometa je srdcovka
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
VŠECHNA VIDEA ZDE

„Yes, yes!“ radoval se Sebastian Vettel těsně po posledním průjezdu cílovou rovinkou, jakmile se dozvěděl, že byl v kvalifikaci nejrychlejší. Jeho vítězství však nebylo vůbec snadné. Postaral se o to jeho týmový kolega Mark Webber, který ještě před Vettelovým nájezdem do druhého sektoru v závěrečném kole vedl průběžné pořadí.



Sebastian Vettel pokračuje v honbě za rekordy. V kvalifikaci na GP USA si zajistil osmé pole position v sezóně a je na cestě k osmému vítězství v řadě. Kvalifikační vítězství ale neměl vůbec snadné. Postaral se o to jeho týmový kolega Mark Webber, který ještě před Vettelovým nájezdem do druhého sektoru v závěrečném kole vedl průběžné pořadí. Jenže Vettel v posledním úseku zázračně zrychlil a překlopil vítězství na svou stranu.

„Yes, yes!“ radoval se úřadující mistr světa těsně po posledním průjezdu cílovou rovinkou, jakmile se dozvěděl, že byl v kvalifikaci nejrychlejší. Jeho touha po vítězství byla nepřehlédnutelná. „Zisk pole position je velmi důležitý, protože se mohu postavit na čistou stranu dráhy. Dneska to byla náročné, vítr od dopoledne zesílil. S prvním pokusem v závěrečné části kvalifikace jsem nebyl spokojený, ale na konci už to bylo okay. Jsem rád, že jsem předstihl Marka, protože se mi v průběhu víkendu neustále přibližoval.“

Red Bull byl považován za favorita kvalifikace od pátečních tréninků a svou roli v sobotu odpoledne potvrdil. Navíc si mohl dovolit taktizovat s počtem odjetých kol a s tím spojeným využitím sad pneumatik. Sebastian Vettel absolvoval v první části jediné rychlé kolo, stejně tak tomu bylo i v části druhé. Postup mezi top 10 si zajistili oba piloti rakouské stáje s maximální lehkostí.

V závěrečné desetiminutovce pokračovala show Red Bullu vzájemným duelem jeho jezdců o nejlepší postavení na startu. Jako první nastavil laťku druhým pokusem Mark Webber (1:36,441 min). Sebastian Vettel byl na tahu. „Skloňte mi o dva stupně přední křídlo,“ požádal své mechaniky před tím, než naposledy vyrazil na okruh.

Přestože udělal Sebastian Vettel správné rozhodnutí, současně se postaral zřejmě o nejnapínavější moment celé kvalifikace. V prvním sektoru překvapivě ztratil na Marka Webbera dvě desetiny sekundy. Důvodem byla jezdecká chyba v první zatáčce. Souboj se zdál být ztracený. Pak ale přišel druhý a třetí měřený sektor a tam byl Sebastian Vettel nepřekonatelný. Na konci kola měl navrch o 0,103 sekundy.

„Nebyl jsem dostatečně dobrý, jinak bych stál vpředu,“ otevřeně přiznal Mark Webber. „Za těchto podmínek to nebylo lehké. Snadno se dala udělat chyba a mně se to stalo. Moc mě to netěší.“

PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 1:37.821 0 0 11
2 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:37.959 +0:00.138 +0:00.138 8
3 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 1:38.082 +0:00.261 +0:00.123 10
4 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:38.161 +0:00.340 +0:00.079 5
5 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:38.339 +0:00.518 +0:00.178 11
6 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:38.367 +0:00.546 +0:00.028 9
7 7 Heikki Kovalainen Lotus-Renault E21 1:38.375 +0:00.554 +0:00.008 9
8 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:38.516 +0:00.695 +0:00.141 3
9 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 1:38.588 +0:00.767 +0:00.072 10
10 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:38.676 +0:00.855 +0:00.088 7
11 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 1:38.743 +0:00.922 +0:00.067 10
12 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 1:38.880 +0:01.059 +0:00.137 9
13 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 1:38.882 +0:01.061 +0:00.002 10
14 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 1:38.894 +0:01.073 +0:00.012 11
15 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:38.929 +0:01.108 +0:00.035 10
16 4 Felipe Massa Ferrari F138 1:39.094 +0:01.273 +0:00.165 10
17 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 1:39.250 +0:01.429 +0:00.156 10
18 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 1:39.351 +0:01.530 +0:00.101 11
19 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 1:40.491 +0:02.670 +0:01.140 10
20 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 1:40.528 +0:02.707 +0:00.037 11
21 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 1:40.596 +0:02.775 +0:00.068 10
22 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 1:41.401 +0:03.580 +0:00.805 10
107% hranice 1:44.668 splnili všichni

Za oběma Red Bully se vytvořila velká časová ztráta. S odstupem osmi desetin sekundy se na třetí pozici na poslední chvíli protlačil Romain Grosjean (Lotus). „Vyšlo to. Až do kvalifikace se nám tolik nedařilo. Měli jsme nějaké problémy. Kluci od Red Bullu jsou skutečně rychlí. Nezbývá nám, než čekat na příležitost,“ řekl po kvalifikaci francouzský pilot.

Neztratil se ani debutant v barvách Lotusu, nástupce Kimiho Räikkönena pro zbývající dva závody sezóny, Heikki Kovalainen. Při premiéře v monopostu E21 zajel osmý nejlepší čas. Ve výborných kvalifikačních výkonech z posledního období pokračoval Nico Hülkenberg (Sauber). V každé z částí kvalifikace se držel na předních pozicích a v závěrečné části dostal z auta maximum. „Kdo by dnes nebyl spokojený, tomu už by nebylo pomoci,“ označil čtvrtou startovní pozici za skutečnou výhru a před závodem netajil optimismus: „Auto bylo na dlouhou vzdálenost dobré.“

Zklamání prožívali u Mercedesu. Výsledky z tréninků napovídaly, že jeho piloti budou těmi, kdo nejvíce Red Bullu znepříjemní život. Jenže v sobotu odpoledne to vypadalo jinak. Lewis Hamilton jako pátý ještě zachraňoval situaci, zato Nico Rosberg čtrnáctým místem zůstal daleko za očekáváním. „Vzduch byl studený, pneumatiky tvrdé. Auto se jen smýkalo. Ničeho jsem nedosáhl. Hloupá jízda.“ Rosbergovu mysl ovládla frustrace.

DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:37.065 0 0 3
2 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:37.312 +0:00.247 +0:00.247 3
3 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:37.368 +0:00.303 +0:00.056 6
4 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 1:37.439 +0:00.374 +0:00.071 7
5 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:37.523 +0:00.458 +0:00.084 4
6 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:37.828 +0:00.763 +0:00.305 5
7 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:37.854 +0:00.789 +0:00.026 8
8 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 1:38.031 +0:00.966 +0:00.177 7
9 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:38.040 +0:00.975 +0:00.009 6
10 7 Heikki Kovalainen Lotus-Renault E21 1:38.078 +0:01.013 +0:00.038 6
11 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 1:38.131 +0:01.066 +0:00.053 8
12 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 1:38.139 +0:01.074 +0:00.008 7
13 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 1:38.217 +0:01.152 +0:00.078 6
14 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 1:38.364 +0:01.299 +0:00.147 9
15 4 Felipe Massa Ferrari F138 1:38.592 +0:01.527 +0:00.228 7
16 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 1:38.696 +0:01.631 +0:00.104 6
107% hranice 1:43.859 splnili všichni

Naopak mnohem výše, než sám předpokládal, se ocitl Fernando Alonso (Ferrari). Jako šestý nejrychlejší pilot se podělí o třetí startovní řadu s Lewisem Hamiltonem, vítězem loňského premiérového závodu na Circuit of The Americas. Už postup mezi top 10 byl ve srovnání s výsledky z tréninků úspěchem. Felipemu Massovi se však podobný kousek nepovedl a musel se spokojit s patnáctou pozicí.

Mezi pozitivní překvapení kvalifikace na GP USA je výsledek Valtteriho Bottase (Williams), který nejprve šokoval nejlepším časem první části kvalifikace a poté suverénně postoupil do závěrečné části ze čtvrté pozice. V závěrečných deseti minutách se mu už tolik nedařilo, přesto deváté místo lze považovat při současné výkonnosti monopostu Williams FW35 za velmi solidní výsledek.

Za Finem skončil druhý z pilotů Sauberu Esteban Gutiérrez. Mexičan ale desátou pozici na startu neudrží, protože dostal trest za blokování Pastora Maldonada z úvodní části kvalifikace a bude odsunut o deset míst dozadu. Trestu se nevyhne ani Jenson Button (McLaren), který v tréninku předjížděl pod červenými vlajkami, a klesne o tři místa dozadu z dvanácté pozice. Málo významný dopad pak má trest pro Charlese Pica (Caterham), který odstartuje jako zcela poslední. Předčasná výměna převodovky by ho stála pět míst, protože však zajel druhý nejhorší čas, trest má spíše symbolický význam.

TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:36.338 0 0 6
2 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:36.441 +0:00.103 +0:00.103 6
3 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:37.155 +0:00.817 +0:00.714 6
4 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:37.296 +0:00.958 +0:00.141 4
5 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:37.345 +0:01.007 +0:00.049 4
6 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:37.376 +0:01.038 +0:00.031 3
7 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:37.452 +0:01.114 +0:00.076 6
8 7 Heikki Kovalainen Lotus-Renault E21 1:37.715 +0:01.377 +0:00.263 6
9 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 1:37.836 +0:01.498 +0:00.121 6
10 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 1:38.034 +0:01.696 +0:00.198 3
107% hranice 1:43.081 splnili všichni

Největším smolařem kvalifikace je Adrian Sutil (Force India). Zbýval mu poslední pokus na to, aby si zajistil postup mezi šestnáct nejlepších. V prvním kole ale musel předjet dvě pomalá auta, což mu příliš nepomohlo, a v následujícím kole praskl na jeho monopostu brzdový kotouč. Tím pro něj kvalifikace skončila.

Nedělní závod bude složitý zejména pro jezdce, kterým se tolik nedařilo. Vzhledem k tomu, že se dá předpokládat jediná zastávka v boxech, stratégům týmů mnoho variant nezbývá. „Stát se ale může cokoliv. Jedeme předposlední závod sezóny, převodovky a motory se dostávají na limit své životnosti,“ připomíná poradce týmu Red Bull, Rakušan Helmut Marko.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud