GP USA: Rozbor a hlasy po kvalifikaci

„Yes, yes!“ radoval se Sebastian Vettel těsně po posledním průjezdu cílovou rovinkou, jakmile se dozvěděl, že byl v kvalifikaci nejrychlejší. Jeho vítězství však nebylo vůbec snadné. Postaral se o to jeho týmový kolega Mark Webber, který ještě před Vettelovým nájezdem do druhého sektoru v závěrečném kole vedl průběžné pořadí.
Sebastian Vettel pokračuje v honbě za rekordy. V kvalifikaci na GP USA si zajistil osmé pole position v sezóně a je na cestě k osmému vítězství v řadě. Kvalifikační vítězství ale neměl vůbec snadné. Postaral se o to jeho týmový kolega Mark Webber, který ještě před Vettelovým nájezdem do druhého sektoru v závěrečném kole vedl průběžné pořadí. Jenže Vettel v posledním úseku zázračně zrychlil a překlopil vítězství na svou stranu.
„Yes, yes!“ radoval se úřadující mistr světa těsně po posledním průjezdu cílovou rovinkou, jakmile se dozvěděl, že byl v kvalifikaci nejrychlejší. Jeho touha po vítězství byla nepřehlédnutelná. „Zisk pole position je velmi důležitý, protože se mohu postavit na čistou stranu dráhy. Dneska to byla náročné, vítr od dopoledne zesílil. S prvním pokusem v závěrečné části kvalifikace jsem nebyl spokojený, ale na konci už to bylo okay. Jsem rád, že jsem předstihl Marka, protože se mi v průběhu víkendu neustále přibližoval.“
Red Bull byl považován za favorita kvalifikace od pátečních tréninků a svou roli v sobotu odpoledne potvrdil. Navíc si mohl dovolit taktizovat s počtem odjetých kol a s tím spojeným využitím sad pneumatik. Sebastian Vettel absolvoval v první části jediné rychlé kolo, stejně tak tomu bylo i v části druhé. Postup mezi top 10 si zajistili oba piloti rakouské stáje s maximální lehkostí.
V závěrečné desetiminutovce pokračovala show Red Bullu vzájemným duelem jeho jezdců o nejlepší postavení na startu. Jako první nastavil laťku druhým pokusem Mark Webber (1:36,441 min). Sebastian Vettel byl na tahu. „Skloňte mi o dva stupně přední křídlo,“ požádal své mechaniky před tím, než naposledy vyrazil na okruh.
Přestože udělal Sebastian Vettel správné rozhodnutí, současně se postaral zřejmě o nejnapínavější moment celé kvalifikace. V prvním sektoru překvapivě ztratil na Marka Webbera dvě desetiny sekundy. Důvodem byla jezdecká chyba v první zatáčce. Souboj se zdál být ztracený. Pak ale přišel druhý a třetí měřený sektor a tam byl Sebastian Vettel nepřekonatelný. Na konci kola měl navrch o 0,103 sekundy.
„Nebyl jsem dostatečně dobrý, jinak bych stál vpředu,“ otevřeně přiznal Mark Webber. „Za těchto podmínek to nebylo lehké. Snadno se dala udělat chyba a mně se to stalo. Moc mě to netěší.“
PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:37.821 | 0 | 0 | 11 |
2 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:37.959 | +0:00.138 | +0:00.138 | 8 |
3 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:38.082 | +0:00.261 | +0:00.123 | 10 |
4 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:38.161 | +0:00.340 | +0:00.079 | 5 |
5 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:38.339 | +0:00.518 | +0:00.178 | 11 |
6 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:38.367 | +0:00.546 | +0:00.028 | 9 |
7 | 7 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault E21 | 1:38.375 | +0:00.554 | +0:00.008 | 9 |
8 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:38.516 | +0:00.695 | +0:00.141 | 3 |
9 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:38.588 | +0:00.767 | +0:00.072 | 10 |
10 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:38.676 | +0:00.855 | +0:00.088 | 7 |
11 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:38.743 | +0:00.922 | +0:00.067 | 10 |
12 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:38.880 | +0:01.059 | +0:00.137 | 9 |
13 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:38.882 | +0:01.061 | +0:00.002 | 10 |
14 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:38.894 | +0:01.073 | +0:00.012 | 11 |
15 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:38.929 | +0:01.108 | +0:00.035 | 10 |
16 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:39.094 | +0:01.273 | +0:00.165 | 10 |
17 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:39.250 | +0:01.429 | +0:00.156 | 10 |
18 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:39.351 | +0:01.530 | +0:00.101 | 11 |
19 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:40.491 | +0:02.670 | +0:01.140 | 10 |
20 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:40.528 | +0:02.707 | +0:00.037 | 11 |
21 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:40.596 | +0:02.775 | +0:00.068 | 10 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:41.401 | +0:03.580 | +0:00.805 | 10 |
107% hranice | 1:44.668 | splnili všichni |
Za oběma Red Bully se vytvořila velká časová ztráta. S odstupem osmi desetin sekundy se na třetí pozici na poslední chvíli protlačil Romain Grosjean (Lotus). „Vyšlo to. Až do kvalifikace se nám tolik nedařilo. Měli jsme nějaké problémy. Kluci od Red Bullu jsou skutečně rychlí. Nezbývá nám, než čekat na příležitost,“ řekl po kvalifikaci francouzský pilot.
Neztratil se ani debutant v barvách Lotusu, nástupce Kimiho Räikkönena pro zbývající dva závody sezóny, Heikki Kovalainen. Při premiéře v monopostu E21 zajel osmý nejlepší čas. Ve výborných kvalifikačních výkonech z posledního období pokračoval Nico Hülkenberg (Sauber). V každé z částí kvalifikace se držel na předních pozicích a v závěrečné části dostal z auta maximum. „Kdo by dnes nebyl spokojený, tomu už by nebylo pomoci,“ označil čtvrtou startovní pozici za skutečnou výhru a před závodem netajil optimismus: „Auto bylo na dlouhou vzdálenost dobré.“
Zklamání prožívali u Mercedesu. Výsledky z tréninků napovídaly, že jeho piloti budou těmi, kdo nejvíce Red Bullu znepříjemní život. Jenže v sobotu odpoledne to vypadalo jinak. Lewis Hamilton jako pátý ještě zachraňoval situaci, zato Nico Rosberg čtrnáctým místem zůstal daleko za očekáváním. „Vzduch byl studený, pneumatiky tvrdé. Auto se jen smýkalo. Ničeho jsem nedosáhl. Hloupá jízda.“ Rosbergovu mysl ovládla frustrace.
DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:37.065 | 0 | 0 | 3 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:37.312 | +0:00.247 | +0:00.247 | 3 |
3 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:37.368 | +0:00.303 | +0:00.056 | 6 |
4 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:37.439 | +0:00.374 | +0:00.071 | 7 |
5 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:37.523 | +0:00.458 | +0:00.084 | 4 |
6 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:37.828 | +0:00.763 | +0:00.305 | 5 |
7 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:37.854 | +0:00.789 | +0:00.026 | 8 |
8 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:38.031 | +0:00.966 | +0:00.177 | 7 |
9 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:38.040 | +0:00.975 | +0:00.009 | 6 |
10 | 7 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault E21 | 1:38.078 | +0:01.013 | +0:00.038 | 6 |
11 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:38.131 | +0:01.066 | +0:00.053 | 8 |
12 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:38.139 | +0:01.074 | +0:00.008 | 7 |
13 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:38.217 | +0:01.152 | +0:00.078 | 6 |
14 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:38.364 | +0:01.299 | +0:00.147 | 9 |
15 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:38.592 | +0:01.527 | +0:00.228 | 7 |
16 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:38.696 | +0:01.631 | +0:00.104 | 6 |
107% hranice | 1:43.859 | splnili všichni |
Naopak mnohem výše, než sám předpokládal, se ocitl Fernando Alonso (Ferrari). Jako šestý nejrychlejší pilot se podělí o třetí startovní řadu s Lewisem Hamiltonem, vítězem loňského premiérového závodu na Circuit of The Americas. Už postup mezi top 10 byl ve srovnání s výsledky z tréninků úspěchem. Felipemu Massovi se však podobný kousek nepovedl a musel se spokojit s patnáctou pozicí.
Mezi pozitivní překvapení kvalifikace na GP USA je výsledek Valtteriho Bottase (Williams), který nejprve šokoval nejlepším časem první části kvalifikace a poté suverénně postoupil do závěrečné části ze čtvrté pozice. V závěrečných deseti minutách se mu už tolik nedařilo, přesto deváté místo lze považovat při současné výkonnosti monopostu Williams FW35 za velmi solidní výsledek.
Za Finem skončil druhý z pilotů Sauberu Esteban Gutiérrez. Mexičan ale desátou pozici na startu neudrží, protože dostal trest za blokování Pastora Maldonada z úvodní části kvalifikace a bude odsunut o deset míst dozadu. Trestu se nevyhne ani Jenson Button (McLaren), který v tréninku předjížděl pod červenými vlajkami, a klesne o tři místa dozadu z dvanácté pozice. Málo významný dopad pak má trest pro Charlese Pica (Caterham), který odstartuje jako zcela poslední. Předčasná výměna převodovky by ho stála pět míst, protože však zajel druhý nejhorší čas, trest má spíše symbolický význam.
TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:36.338 | 0 | 0 | 6 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:36.441 | +0:00.103 | +0:00.103 | 6 |
3 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:37.155 | +0:00.817 | +0:00.714 | 6 |
4 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:37.296 | +0:00.958 | +0:00.141 | 4 |
5 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:37.345 | +0:01.007 | +0:00.049 | 4 |
6 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:37.376 | +0:01.038 | +0:00.031 | 3 |
7 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:37.452 | +0:01.114 | +0:00.076 | 6 |
8 | 7 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault E21 | 1:37.715 | +0:01.377 | +0:00.263 | 6 |
9 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:37.836 | +0:01.498 | +0:00.121 | 6 |
10 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:38.034 | +0:01.696 | +0:00.198 | 3 |
107% hranice | 1:43.081 | splnili všichni |
Největším smolařem kvalifikace je Adrian Sutil (Force India). Zbýval mu poslední pokus na to, aby si zajistil postup mezi šestnáct nejlepších. V prvním kole ale musel předjet dvě pomalá auta, což mu příliš nepomohlo, a v následujícím kole praskl na jeho monopostu brzdový kotouč. Tím pro něj kvalifikace skončila.
Nedělní závod bude složitý zejména pro jezdce, kterým se tolik nedařilo. Vzhledem k tomu, že se dá předpokládat jediná zastávka v boxech, stratégům týmů mnoho variant nezbývá. „Stát se ale může cokoliv. Jedeme předposlední závod sezóny, převodovky a motory se dostávají na limit své životnosti,“ připomíná poradce týmu Red Bull, Rakušan Helmut Marko.