Analýza GP USA: Neohrožený lovec rekordů Sebastian Vettel

GP USA v Texasu - Circuit of The Americas
GP USA v Texasu - Circuit of The AmericasZdroj: xbpimages.com
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Opravdu v nebezpečí se cítil Sebastian Vettel na okruhu Circuit of The Americas pouze v první zatáčce po startu, kdy se na něj tlačil z druhé pozice Romain Grosjean. Další průběh GP USA už měl standardní průběh s jednoznačným vítězem a rekordmanem v jedné osobě. 

Neohrožená jízda Sebastiana Vettela (Red Bull) šampionátem pokračovala také v texaském Austinu při GP USA. Čtyřnásobný mistr světa si zajistil osmé vítězství v řadě a celkově dvanácté v sezóně. Nepřetržitou řadou vítězných velkých cen vytvořil nový rekord, o ten předchozí se doposud dělil s Michaelem Schumacherem a Albertem Ascarim.

„Moje auto bylo fantastické. Poněkud složitou situaci jsem měl na startu, kde byl Romain velmi silný,“ zahájil své hodnocení Sebastian Vettel při rozhovoru na pódiu. Bylo to jeho první vítězství ve velmi krátké, dvouleté historii GP USA v Austinu: „… a k tomu před více jak sto tisíci skvělými diváky.“ dodal spokojený Němec.

Opravdové nebezpečí mu hrozilo pouze v úvodních metrech závodu. Romain Grosjean (Lotus) se z třetí pozice protáhl kolem Marka Webbera (Red Bull) a v první zatáčce se tlačil i na Sebastiana Vettela, předjet se mu ho ale nepodařilo. „Soustředil jsem se jen na sebe. Tato taktika mi vyšla,“ prozradil Vettel.

V dalším průběhu velké ceny si Sebastian Vettel vybudoval takový náskok, že se vymanil z tlaku svých soupeřů a mohl si jet vlastním tempem. Přesto mu rychlost nescházela, naopak. A stejně jako v předchozím závodě na to konto přišlo varování od jeho závodního inženýra Guillaumeho Rocquelina, aby věnoval pozornost pneumatikám.

POSTAVENÍ NA STARTU

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:36.338006
22Mark WebberRed Bull-Renault RB91:36.441+0:00.103+0:00.1036
38Romain GrosjeanLotus-Renault E211:37.155+0:00.817+0:00.7146
411Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:37.296+0:00.958+0:00.1414
510Lewis HamiltonMercedes F1 W041:37.345+0:01.007+0:00.0494
63Fernando AlonsoFerrari F1381:37.376+0:01.038+0:00.0313
76Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:37.452+0:01.114+0:00.0766
87Heikki KovalainenLotus-Renault E211:37.715+0:01.377+0:00.2636
917Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:37.836+0:01.498+0:00.1216
1019Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:38.131008
1114Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:38.139+0:00.008+0:00.0087
129Nico RosbergMercedes F1 W041:38.364+0:00.233+0:00.1479
134Felipe MassaFerrari F1381:38.592+0:00.461+0:00.2287
1418Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:38.696+0:00.565+0:00.1046
155Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:38.217+0:00.086+0:00.0786
důvod odsunutípředjíždění pod červenými vlajkami (+3 místa)
1615Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:39.2500010
1716Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:39.351+0:00.101+0:00.10111
1821Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:40.491+0:01.241+0:01.14010
1922Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:40.528+0:01.278+0:00.03711
2012Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:38.034+0:01.696+0:00.1983
důvod odsunutíblokování Maldonada (+10 míst)
2223Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:41.401+0:02.151+0:00.80510
2120Charles PicCaterham-Renault CT031:40.596+0:01.346+0:00.06810
důvod odsunutípředčasná výměna převodovky (+5 míst)
107% hranice1:44.668splnili všichni

Sebejistý Vettel si však taková varování příliš k srdci nebere a závoděním si naplňuje potřebu radosti ze života. Jak jinak porozumět tomu, že s pohodlným náskokem mu ještě stálo za to zajet v závěru (54. kolo) nejrychlejší kolo závodu. Prostě cítí vlastní sílu a dává ji světu na odiv. „Nevím, jak to dělám,“ odpověděl Sebastian Vettel na otázku bývalého mistra světa formule 1 z roku 1978, Američana Maria Andrettiho, v čem spočívá tajemství jeho úspěchu.

„Vyhrát v USA a přitom slavit osmý úspěch v řadě, to je něco neobvyklého. Ve sluchátkách bylo slyšet, o jak silný emocionální zážitek se u Sebastiana jedná,“ podotkl šéf týmu Red Bull Christian Horner. Důkazem jeho slov byla další Vettelova exhibice s pálením gum po průjezdu cílovou rovinkou a volání týmu: „Tyhle chvíle je třeba si uchovat v paměti. Nikde není psáno, že to takto půjde dál. Máme za sebou super sezónu. Mám vás všechny rád!“

O nic menší radost netajil Romain Grosjean, když stoupal na pódium jako druhý pilot v cíli GP USA. Bylo to jeho letošní nejlepší umístění v závodě, jímž potvrdil svou trvale stoupající formu od prázdninové přestávky: „Byl to super závod. Povedl se mi start a už jsem pomýšlel na to, jak se dostat i před Sebastiana. Mám z toho radost. Třeba to bude příště ještě o něco lepší.“

STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK

číslojezdecsadapoužitá směs (typ) pneumatik
Infiniti Red Bull Racing
1Sebastian Vettel1mediumhardxxxxxxxxxxxx
2Mark Webber1mediumhardxxxxxxxxxxxx
Scuderia Ferrari Marlboro
3Fernando Alonso1mediumhardxxxxxxxxxxxx
4Felipe Massa2mediumhardmediumxxxxxxxxx
Vodafone McLaren Mercedes
5Jenson Button1mediumhardxxxxxxxxxxxx
6Sergio Pérez1mediumhardxxxxxxxxxxxx
Lotus F1 Team
7Heikki Kovalainen2mediumhardmediumxxxxxxxxx
8Romain Grosjean1mediumhardxxxxxxxxxxxx
Mercedes AMG Petronas F1 Team
9Nico Rosberg1mediumhardxxxxxxxxxxxx
10Lewis Hamilton1mediumhardxxxxxxxxxxxx
Sauber F1 Team
11Nico Hülkenberg1mediumhardxxxxxxxxxxxx
12Esteban Gutiérrez2mediumhardmediumxxxxxxxxx
Sahara Force India F1 Team
14Paul di Resta2mediumhardmediumxxxxxxxxx
15Adrian Sutil0medium (DNF)xxxxxxxxxxxxxxx
Williams F1 Team
16Pastor Maldonado1mediumhardxxxxxxxxxxxx
17Valtteri Bottas1mediumhardxxxxxxxxxxxx
Scuderia Toro Rosso
18Jean-Eric Vergne1hardmediumxxxxxxxxxxxx
19Daniel Ricciardo1mediumhardxxxxxxxxxxxx
Caterham F1 Team
20Charles Pic1mediumhardxxxxxxxxxxxx
21Giedo van der Garde1mediumhardxxxxxxxxxxxx
MarussiaF1 Team
22Jules Bianchi1mediumhardxxxxxxxxxxxx
23Max Chilton1mediumhardxxxxxxxxxxxx

Také v následující fázi závodu potvrdil Romain Grosjean, že dozrál ve vynikajícího jezdce. Byť se pohyboval pod neustálým tlakem Marka Webbera, zachoval chladnou hlavu a nenechal se vyprovokovat k chybě. „S těmito pneumatikami je člověk schopen efektivně svádět souboje nejvýše tak po dobu pěti kol. Zkoušel jsem všechno možné, ale přes Romaina jsem se nedostal,“ potvrdil Mark Webber skvělý Grosjeanův poziční boj.

„Pro lepší výsledek bylo nezbytné vyjet si v sobotu pole position. Proto jsem trochu zklamaný,“ připustil Mark Webber, který se v závěrečných kolech k francouzskému konkurentovi na Lotusu opět začal přibližovat, ale k vážnější akci už se nedostal. Frustraci si Australan ale způsobil částečně i sám, protože v úvodních kolech se před něj dostal nejen Romain Grosjean, ale také Lewis Hamilton (Mercedes). Na něm ve 13. kole pohledným manévrem vybojoval pozici zpět.

Hamiltonovým největším trápením byly pneumatiky. Příliš rychle ztrácely výkonnost, a tím se snižovala jejich mechanická přilnavost. I v tom je třeba hledat důvod, proč záhy podlehl v souboji s Markem Webberem. Přesto se britskému jezdci pasivní přístup vyplatil a zbytek potenciálu svých pneumatik v závěru uplatnil při obraně vlastní pozice před dotírajícími Fernandem Alonsem (Ferrari) a Nicem Hülkenbergem (Sauber), kteří cílovou pásku protnuli za ním na pátém, resp. šestém místě.

NEJRYCHLEJŠÍ KOLO

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakolo
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:39.8560054
28Romain GrosjeanLotus-Renault E211:40.445+0:00.589+0:00.58952
317Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:40.492+0:00.636+0:00.04754
42Mark WebberRed Bull-Renault RB91:40.591+0:00.735+0:00.09952
510Lewis HamiltonMercedes F1 W041:40.818+0:00.962+0:00.22750
611Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:40.952+0:01.096+0:00.13454
77Heikki KovalainenLotus-Renault E211:41.028+0:01.172+0:00.07652
89Nico RosbergMercedes F1 W041:41.133+0:01.277+0:00.10551
914Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:41.148+0:01.292+0:00.01554
103Fernando AlonsoFerrari F1381:41.186+0:01.330+0:00.03852
114Felipe MassaFerrari F1381:41.209+0:01.353+0:00.02353
125Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:41.285+0:01.429+0:00.07650
1318Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:41.320+0:01.464+0:00.03552
1412Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:41.401+0:01.545+0:00.08151
156Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:41.830+0:01.974+0:00.42947
1619Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:42.119+0:02.263+0:00.28945
1716Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:43.058+0:03.202+0:00.93942
1822Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:43.419+0:03.563+0:00.36145
1923Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:43.775+0:03.919+0:00.35648
2021Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:43.933+0:04.077+0:00.15845
2120Charles PicCaterham-Renault CT031:43.968+0:04.112+0:00.03548
2215Adrian SutilForce India-Mercedes VJM06bez času

Nico Hülkenberg neztratil nic ze svého lesku z posledních závodů a opět patřil ke špičce. „Z 99 procent to byl optimální víkend,“ pochvaloval si další z úspěšných německých zástupců ve startovním poli tučný osmibodový zisk. Přitom nepodlehl uspokojení a zkoušel i něco navíc. Ve finále GP USA se nebezpečně přiblížil k Fernandu Alonsovi a v první zatáčce posledního kola nastoupil k útoku, jemuž však pilot Ferrari odolal.

„Velmi agresivně si najel na vnitřní stranu dráhy, zato já už jsem neměl auto zcela pod kontrolou, a proto jsem minul vhodný okamžik k přeřazení. To stačilo, aby se vrátil na svou pozici,“ popisoval Nico Hülkenberg prohraný souboj o konečnou pátou příčku s Fernandem Alonsem. Ve druhé DRS zóně pak ztratil přímý kontakt s autem před sebou a bylo rozhodnuto.

Zatímco Nico Hülkenberg mohl slavit, jeho týmovému kolegovi Estebanu Gutiérrezovi moc radosti nezbylo. Již v prvním kole se dostal do kontaktu s Jeanem-Ericem Vergnem (Toro Rosso) a poškodil si pneumatiku, takže musel předčasně k mechanikům. S celkovým počtem dvou pit stopů byl za podmínek ideálních pro jedinou zastávku v boxech bez šance na body a nakonec skončil až čtrnáctý. Co mu bylo platné, že po závodě sportovní komisaři potrestali Francouze dodatečnou penalizací 20 sekund.

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

pořadíčíslojezdecvůzzávodkvalifikace
15Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-28314,9312,4
29Nico RosbergMercedes F1 W04314,5309,4
314Paul di RestaForce India-Mercedes VJM06314,4314,3
46Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-28314,0310,7
512Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C32313,7309,6
619Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR8313,0311,8
717Valtteri BottasWilliams-Renault FW35312,0311,1
818Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR8311,7311,2
93Fernando AlonsoFerrari F138309,9308,4
104Felipe MassaFerrari F138309,8308,5
1111Nico HülkenbergSauber-Ferrari C32309,8308,3
1216Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW35309,1310,8
131Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9308,8308,0
147Heikki KovalainenLotus-Renault E21308,3307,9
1520Charles PicCaterham-Renault CT03308,3306,6
162Mark WebberRed Bull-Renault RB9308,2307,9
1721Giedo van der GardeCaterham-Renault CT03307,7306,9
188Romain GrosjeanLotus-Renault E21305,1306,1
1923Max ChiltonMarussia-Cosworth MR02302,7302,3
2022Jules BianchiMarussia-Cosworth MR02302,5302,2
2110Lewis HamiltonMercedes F1 W04298,3311,1
2215Adrian SutilForce India-Mercedes VJM06bez času312,6

Předpověď, že pneumatiky v Austinu díky konzervativnímu přístupu italského dodavatele Pirelli, který přivezl směsi medium a hard, vydrží dlouho, se naplnily. Pouze čtyři jezdci stavěli u mechaniků více jak jedenkrát, a to také oni byli vývojem v závodě přinuceni ke změně strategie. Takto rozjetý závod proto nedával velký prostor k taktickým hrátkám a místy byl i nudný. Každopádně si však zaslouží přívlastek divácky přehledný.

Jediným okamžikem, kdy bylo možné vnějším zásahem ovlivnit průběh závodu, bylo vyslání safety caru na trať. V tom ohledu však přišlo velmi brzy. Již v prvním kole poslal Pastor Maldonado (Williams) Adriana Sutila (Force India) do bariéry. Z rozbitého indického monopostu zůstalo na dráze tolik trosek, že se vedení závodu rozhodlo velkou cenu zpomalit. Ve čtvrtém kole už byla trať zase volná.

„Bylo to těsné, jeli jsme blízko sebe. Najednou vjel (Sutil) do mé stopy a tvrdě do mě narazil. Takové jsou závody,“ popsal Pastor Maldonado vzájemnou kolizi svým pohledem. Nezraněný Adrian Sutil po návratu do boxů podal svůj výklad: „Dostal jsem zásah zezadu a nebylo v mých silách udržet auto v přímém směru. Pak jsem narazil do svodidel. Je vždycky těžké přímo označit viníka. Já jsem si držel svou stopu a on měl před sebou dostatek místa. Je to škoda, protože jsme měli pro závod dobře připravené auto.“

GP USA v Texasu - průběh kolGP USA v Texasu - průběh kol • fia.com

O reálné rychlosti monopostu Force India VJM06 podával důkaz v určitých fázích závodu druhý jezdec indické stáje Paul di Resta. Skotský pilot ovšem zvolil strategii se dvěma zastávkami v boxech a ta jej odsunula až na 16. místo v cíli. Nulový bodový zisk prakticky vyřadil tým Force India ze souboje s McLarenem o pátou příčku v Poháru konstruktérů.

Zato McLaren dovezl oba monoposty na bodech. Ovace za sedmé místo si od množství krajanů, kteří přijeli do Texasu ze sousedního Mexika, vysloužil Sergio Pérez. Velkou úlevu rovněž pocítil Valtteri Bottas (8./Williams), který se dočkal po vydařeném závodním víkendu svých vůbec prvních mistrovských bodů a pro Williams zajistil nejlepší letošní výsledek.

Velké zklamání prožívali po GP USA u Toro Rosso. Ne že by to byl v podání malé italské odnože Red Bullu technicky a sportovně špatný víkend, lítost v týmu panovala nad promarněnou šancí bodovat. Daniel Ricciardo projel cílem jedenáctý těsně následovaný Jeanem-Ericem Vergnem (ten ale po penalizaci o pozici přišel).

KONEČNÉ VÝSLEDKY GP USA 2013

pořadíčíslojezdectýmkolčasztrátarychlost
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9561:39:17.148-186,374
28Romain GrosjeanLotus-Renault E2156+0:06.284+0:06.284186,178
32Mark WebberRed Bull-Renault RB956+0:08.396+0:02.112186,112
410Lewis HamiltonMercedes F1 W0456+0:27.358+0:18.962185,522
53Fernando AlonsoFerrari F13856+0:29.592+0:02.234185,453
611Nico HülkenbergSauber-Ferrari C3256+0:30.400+0:00.808185,428
76Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-2856+0:46.692+0:16.292184,925
817Valtteri BottasWilliams-Renault FW3556+0:54.509+0:07.817184,684
99Nico RosbergMercedes F1 W0456+0:59.141+0:04.632184,542
105Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-2856+1:17.278+0:18.137183,987
1119Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR856+1:21.004+0:03.726183,874
124Felipe MassaFerrari F13856+1:26.914+0:05.910183,694
1312Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C3256+1:31.707+0:04.793183,548
147Heikki KovalainenLotus-Renault E2156+1:35.063+0:03.356183,447
1514Paul di RestaForce India-Mercedes VJM0656+1:36.853+0:01.790183,392
1618Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR856+1:44.574+0:07.721183,159
důvod:+20 s penalizace za kolizi s Estebanem Gutiérrezem
1716Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW3555- 1 kolo- 1 kolo182,517
1822Jules BianchiMarussia-Cosworth MR0255- 1 kolo+0:39.376181,322
1921Giedo van der GardeCaterham-Renault CT0355- 1 kolo+0:01.681181,271
2020Charles PicCaterham-Renault CT0355- 1 kolo+0:30.525180,356
2123Max ChiltonMarussia-Cosworth MR0254- 2 kola- 1 kolo179,150
Závod nedokončili
2215Adrian SutilForce India-Mercedes VJM060- 56 kol0,000
důvod:postartovní kolize s Pastorem Maldonadem

Naprázdno vyšel i Felipe Massa na druhém Ferrari a po vydařené kvalifikaci se více očekávalo od navrátilce Hekkiho Kovalainena, který u Lotusu zastoupil zraněného Kimiho Räikkönena. „Měl těžký vstup do závodu, scházel mu přítlak. Museli jsme ho zastavit a vyměnit mu přední křídlo. Pak mu vypověděl službu KERS,“ vysvětlil potíže finského jezdce týmový šéf Lotusu Eric Boullier. „Alespoň nasbíral zkušenosti pro poslední závod v Brazílii,“ dodal Francouz.

Nadcházející finále letošní sezóny v brazilském Sao Paulu odděluje od GP USA jediný týden. Na okruh v Interlagosu přijede 22členné startovní pole s již známým mistrem světa a také vicemistrem. Malý titul si v Austina pátým místem zajistil Fernando Alonso. Tuhý boj ale nadále pokračuje o druhé místo v Poháru konstruktérů, kde za již jistým Red Bullem se o slávu i nemalé finanční požitky přetahují Mercedes s Ferrari, které od sebe dělí 15 bodů. Třiatřicetibodová ztráta čtvrtého Lotusu na průběžně druhý Mercedes už se zdá být příliš velká.

A co lovec rekordů Sebastian Vettel? Pokud jej nezastaví technika, měl by si podle předpokladů dojet pro deváté vítězství v řadě. Podobný kousek předvedl jediný pilot v historii formule 1, Ital Alberto Ascari. Ten k tomu ale potřeboval dvě po sobě jdoucí sezóny (1952 a 1953).

Začít diskuzi