Pátek v Sao Paulu: Na mokru to Rosbergovi jede

Nico Rosberg ovládl úvodní páteční tréninky. Při obou poměrně hustě pršelo, a tak lze jen těžko předvídat skutečně rozložení sil. Přesto by se v zítřejší kvalifikaci měli o pole position utkat jezdci týmů Mercedes a Red Bull a podobný vývoj se očekává i v nedělním závodě.
Déšť v Sao Paulu bývá v tomto období častým hostem. Nejinak tomu bylo při úvodních trénincích na letošní velkou cenu, kterou končí devatenáctidílná sezóna 2013. Vzduch se ohřál na pouhých 20 °C a Autodromo Jose Carlos Pace se zahalil do černých mraků, z nichž se na asfaltový povrch tratě snášel pravidelný déšť.
Na úvod prvního devadesátiminutového tréninku ještě nebyla trať tolik mokrá. Toho využil Nico Rosberg (Mercedes) a zajel poměrně rychlé kolo za 1:24,781 min. Ani on, ale ani žádný z ostatních jezdců už v následujících minutách tento výkon nedokázal překonat, protože na trati stále přibývalo vody a jízda po okruhu přinášela větší a větší riziko.
V dopolední části se Rosbergovi nejvíce přiblížil jeho týmový kolega Lewis Hamilton (2./+0,449 s). Dva Mercedesy na nejvyšších příčkách potěšily vedení německé stáje, výsledek však nebylo možné přeceňovat: „Nedá se z toho příliš usuzovat, ale je to hezké,“ vzkázal tým svým příznivcům na twitteru.
„Auto je dobře vybalancované. Samozřejmě za takovýchto podmínek je těžké cokoliv hodnotit. Základním poznatkem ovšem je, že auto na tom není špatně,“ zhodnotil výkon svých jezdců šéf týmu Ross Brawn a dodal: „V závěrečné fázi vypadal Red Bull silnější jak my. Bylo to proto, že naše přechodné pneumatiky už toho měly dost za sebou.“
Sebastian Vettel a Mark Webber (oba Red Bull) skutečně v závěrečných minutách prvního tréninku nazuli čerstvé sady pneumatik a poprvé se zapsali do výsledkové listiny. Do té doby odkroužili jen několik kol, ale vždy bez záznamu času. Vettel byl dokonce jediným pilotem, který vyzkoušel slicky, na kluzké trati ovšem těchto pokusů rychle zanechal.
První volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:24.781 | 0 | 0 | 14 |
2 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:25.230 | +0:00.449 | +0:00.449 | 13 |
3 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:25.387 | +0:00.606 | +0:00.157 | 17 |
4 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:25.391 | +0:00.610 | +0:00.004 | 25 |
5 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:25.593 | +0:00.812 | +0:00.202 | 13 |
6 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:25.797 | +0:01.016 | +0:00.204 | 17 |
7 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:25.946 | +0:01.165 | +0:00.149 | 15 |
8 | 19 | Daniil Kvjat | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:26.064 | +0:01.283 | +0:00.118 | 17 |
9 | 7 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault E21 | 1:26.133 | +0:01.352 | +0:00.069 | 31 |
10 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:26.232 | +0:01.451 | +0:00.099 | 17 |
11 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:26.248 | +0:01.467 | +0:00.016 | 15 |
12 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:26.326 | +0:01.545 | +0:00.078 | 28 |
13 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:26.570 | +0:01.789 | +0:00.244 | 28 |
14 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:26.593 | +0:01.812 | +0:00.023 | 22 |
15 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:27.115 | +0:02.334 | +0:00.522 | 25 |
16 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:27.269 | +0:02.488 | +0:00.154 | 23 |
17 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:27.358 | +0:02.577 | +0:00.089 | 23 |
18 | 14 | James Calado | Force India-Mercedes VJM06 | 1:27.436 | +0:02.655 | +0:00.078 | 9 |
19 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:28.107 | +0:03.326 | +0:00.671 | 18 |
20 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:28.199 | +0:03.418 | +0:00.092 | 17 |
21 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:30.004 | +0:05.223 | +0:01.805 | 24 |
107% hranice | 1:30.715 | nesplnil | |||||
22 | 23 | Rodolfo Gonzalez | Marussia-Cosworth MR02 | 1:32.646 | +0:07.865 | +0:02.642 | 19 |
Pro Pirelli představovalo počasí menší pohromu. Původním záměrem italského dodavatele pneumatik bylo otestovat nové prototypy, vzhledem k trati zalité vodou k tomu však nedošlo. Podle expertů to bylo chybné rozhodnutí, protože s deštěm měli technici Pirelli počítat. Mnohem vhodnější bylo dovést nové pneumatiky o týden dříve do Austinu, kde panovalo pro takové testování ideální počasí.
Nejčastějším přáním jezdců bylo zlepšení mechanické přilnavosti, především pokud se pohybovali po okruhu na přechodných pneumatikách. Za daných podmínek to však bylo přání z říše snů. Teplota povrchu trati ani jednou nepřekročila 23 °C, takže bylo více než obtížné dostat pneumatiky na optimální pracovní teplotu.
O to těžší to představovalo podmínky pro tři náhradní jezdce, kteří dopoledne dostali příležitost na 90 minut usednout do závodního kokpitu. Jednalo se o Jamese Calada (Force India), Rodolfa Gonzaleze (Marussia) a premiérově také o Daniila Kvjata (Toro Rosso). Rus se postaral o největší překvapení, protože se po dráze pohyboval doslova jako ryba ve vodě a nakonec se protáhl na senzační osmé místo s velmi lichotivou ztrátou 1,283 sekundy na nejlepší čas Nica Rosberga.
Déšť neustal ani v době konání druhého pátečního tréninku. Naopak ještě zesílil, takže Rosbergův čas z dopoledního tréninku nakonec zůstal nejlepším výkonem z celého dne. Německý pilot vyrazil na trať jako první. Nechal si nasadit pneumatiky do extrémního mokra a vzápětí uslyšel ve sluchátkách svého závodního inženýra: „Ross (Brawn) ti vzkazuje, že jsi jediným člověkem, který je dostatečně hloupý na to, aby v tomhle vyjel na trať.“ Samozřejmě se jednalo o vzájemné špičkování, přesto bylo skutečně možné považovat Rosbergovo rozhodnutí za dost riskantní, což ostatní věděli a raději vyčkávali v suchých garážích.
Nico Rosberg po vystoupení z auta na konci druhého tréninku své postavení ve výsledkové listině poněkud relativizoval: „Nevíme, kdo jede s jakým množstvím paliva. Kromě toho se všichni v závěru pohybovali po trati na hodně opotřebovaných pneumatikách. Je těžké proto dělat jakákoliv srovnání. Každopádně to s námi na mokru vypadá dobře, takže z mého pohledu může klidně pršet dál.“
Druhý volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:27.306 | 0 | 0 | 12 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:27.531 | +0:00.225 | +0:00.225 | 10 |
3 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:27.592 | +0:00.286 | +0:00.061 | 18 |
4 | 7 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault E21 | 1:28.129 | +0:00.823 | +0:00.537 | 13 |
5 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:28.147 | +0:00.841 | +0:00.018 | 9 |
6 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:28.405 | +0:01.099 | +0:00.258 | 11 |
7 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:28.540 | +0:01.234 | +0:00.135 | 9 |
8 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:28.560 | +0:01.254 | +0:00.020 | 20 |
9 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:28.739 | +0:01.433 | +0:00.179 | 20 |
10 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:28.891 | +0:01.585 | +0:00.152 | 12 |
11 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:28.928 | +0:01.622 | +0:00.037 | 10 |
12 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:29.049 | +0:01.743 | +0:00.121 | 17 |
13 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:29.174 | +0:01.868 | +0:00.125 | 11 |
14 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:29.717 | +0:02.411 | +0:00.543 | 13 |
15 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:29.783 | +0:02.477 | +0:00.066 | 7 |
16 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:30.425 | +0:03.119 | +0:00.642 | 15 |
17 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:30.748 | +0:03.442 | +0:00.323 | 8 |
18 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:31.061 | +0:03.755 | +0:00.313 | 18 |
19 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:31.118 | +0:03.812 | +0:00.057 | 16 |
20 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:31.165 | +0:03.859 | +0:00.047 | 15 |
21 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:31.211 | +0:03.905 | +0:00.046 | 19 |
22 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:31.770 | +0:04.464 | +0:00.559 | 6 |
107% hranice | 1:33.417 | splnili všichni |
Za Nicem Rosbergem se ve druhém volném tréninku umístili Sebastian Vettel (2./+0,225 s) a Mark Webber (3./+0,286 s). Australan se opět dočkal již téměř pravidelného oznámení: „KERS vypověděl službu.“ Přesto se rychlostí držel na úrovni svého týmového kolegy, i když mu na dlouhé cílové rovince scházel potřebný výkon motoru navíc.
Příčinu vyrovnanosti pilotů Red Bullu je možné hledat v opatrnosti, s jakou Sebastian Vettel k mokrým tréninkům přistoupil: „Absolvoval jsem jen tolik kol, kolik bylo nezbytně nutné. Trať velmi klouzala. Rád bych toho v pátek najezdil více, ale šetřil jsem pneumatiky.“ O formě Mercedesu Vettel prohlásil: „Vypadají nadějně. Především Nico je za těchto podmínek opravdu rychlý. Nepotřeboval moc času, aby získal správnou rychlost. Vypadá, že mu to tady svědčí.“
Výbornou přípravu má za sebou náhradník za Kimiho Räikkönena u Lotusu, Heikki Kovalainen. Dopoledne se především díky vysoké aktivitě (31 kol) zařadil na deváté místo. Odpoledne mu pak stačilo jen 13 kol, aby obsadil skvělou čtvrtou pozici, z níž v posledních minutách vytlačil Lewise Hamiltona (5./+0,841 s).
Lewis Hamilton předvedl v odpoledním tréninku nejdivočejší smyk, Nico Rosberg se ho ale zastal: „Jsou tady tři zatáčky, jimiž se projíždí vysokou rychlostí, v nichž je ale také třeba řadit vysokou rychlost. Při jízdě na přechodných pneumatikách se tak člověk dostává na samou hranici. Jakmile ji překročíte, pak už to jde velmi rychle.“