22. listopadu 2013 • 22:26

Pátek v Sao Paulu: Na mokru to Rosbergovi jede

Autor: marcel gause
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Mám rád, když Ostrava žije Baníkem, říká Buchta. Je rychlejší než Tanko?
Rock vs. Cataloni. Liverpool proti Londýnu v Oktagonu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Nico Rosberg ovládl úvodní páteční tréninky. Při obou poměrně hustě pršelo, a tak lze jen těžko předvídat skutečně rozložení sil. Přesto by se v zítřejší kvalifikaci měli o pole position utkat jezdci týmů Mercedes a Red Bull a podobný vývoj se očekává i v nedělním závodě.



Déšť v Sao Paulu bývá v tomto období častým hostem. Nejinak tomu bylo při úvodních trénincích na letošní velkou cenu, kterou končí devatenáctidílná sezóna 2013. Vzduch se ohřál na pouhých 20 °C a Autodromo Jose Carlos Pace se zahalil do černých mraků, z nichž se na asfaltový povrch tratě snášel pravidelný déšť.

Na úvod prvního devadesátiminutového tréninku ještě nebyla trať tolik mokrá. Toho využil Nico Rosberg (Mercedes) a zajel poměrně rychlé kolo za 1:24,781 min. Ani on, ale ani žádný z ostatních jezdců už v následujících minutách tento výkon nedokázal překonat, protože na trati stále přibývalo vody a jízda po okruhu přinášela větší a větší riziko.

V dopolední části se Rosbergovi nejvíce přiblížil jeho týmový kolega Lewis Hamilton (2./+0,449 s). Dva Mercedesy na nejvyšších příčkách potěšily vedení německé stáje, výsledek však nebylo možné přeceňovat: „Nedá se z toho příliš usuzovat, ale je to hezké,“ vzkázal tým svým příznivcům na twitteru.

„Auto je dobře vybalancované. Samozřejmě za takovýchto podmínek je těžké cokoliv hodnotit. Základním poznatkem ovšem je, že auto na tom není špatně,“ zhodnotil výkon svých jezdců šéf týmu Ross Brawn a dodal: „V závěrečné fázi vypadal Red Bull silnější jak my. Bylo to proto, že naše přechodné pneumatiky už toho měly dost za sebou.“

Sebastian Vettel a Mark Webber (oba Red Bull) skutečně v závěrečných minutách prvního tréninku nazuli čerstvé sady pneumatik a poprvé se zapsali do výsledkové listiny. Do té doby odkroužili jen několik kol, ale vždy bez záznamu času. Vettel byl dokonce jediným pilotem, který vyzkoušel slicky, na kluzké trati ovšem těchto pokusů rychle zanechal.

První volný trénink

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 1:24.781 0 0 14
2 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:25.230 +0:00.449 +0:00.449 13
3 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:25.387 +0:00.606 +0:00.157 17
4 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 1:25.391 +0:00.610 +0:00.004 25
5 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:25.593 +0:00.812 +0:00.202 13
6 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:25.797 +0:01.016 +0:00.204 17
7 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:25.946 +0:01.165 +0:00.149 15
8 19 Daniil Kvjat Toro Rosso-Ferrari STR8 1:26.064 +0:01.283 +0:00.118 17
9 7 Heikki Kovalainen Lotus-Renault E21 1:26.133 +0:01.352 +0:00.069 31
10 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:26.232 +0:01.451 +0:00.099 17
11 4 Felipe Massa Ferrari F138 1:26.248 +0:01.467 +0:00.016 15
12 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 1:26.326 +0:01.545 +0:00.078 28
13 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:26.570 +0:01.789 +0:00.244 28
14 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 1:26.593 +0:01.812 +0:00.023 22
15 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 1:27.115 +0:02.334 +0:00.522 25
16 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 1:27.269 +0:02.488 +0:00.154 23
17 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 1:27.358 +0:02.577 +0:00.089 23
18 14 James Calado Force India-Mercedes VJM06 1:27.436 +0:02.655 +0:00.078 9
19 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 1:28.107 +0:03.326 +0:00.671 18
20 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 1:28.199 +0:03.418 +0:00.092 17
21 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 1:30.004 +0:05.223 +0:01.805 24
107% hranice 1:30.715 nesplnil
22 23 Rodolfo Gonzalez Marussia-Cosworth MR02 1:32.646 +0:07.865 +0:02.642 19

Pro Pirelli představovalo počasí menší pohromu. Původním záměrem italského dodavatele pneumatik bylo otestovat nové prototypy, vzhledem k trati zalité vodou k tomu však nedošlo. Podle expertů to bylo chybné rozhodnutí, protože s deštěm měli technici Pirelli počítat. Mnohem vhodnější bylo dovést nové pneumatiky o týden dříve do Austinu, kde panovalo pro takové testování ideální počasí.

Nejčastějším přáním jezdců bylo zlepšení mechanické přilnavosti, především pokud se pohybovali po okruhu na přechodných pneumatikách. Za daných podmínek to však bylo přání z říše snů. Teplota povrchu trati ani jednou nepřekročila 23 °C, takže bylo více než obtížné dostat pneumatiky na optimální pracovní teplotu.

O to těžší to představovalo podmínky pro tři náhradní jezdce, kteří dopoledne dostali příležitost na 90 minut usednout do závodního kokpitu. Jednalo se o Jamese Calada (Force India), Rodolfa Gonzaleze (Marussia) a premiérově také o Daniila Kvjata (Toro Rosso). Rus se postaral o největší překvapení, protože se po dráze pohyboval doslova jako ryba ve vodě a nakonec se protáhl na senzační osmé místo s velmi lichotivou ztrátou 1,283 sekundy na nejlepší čas Nica Rosberga.

Déšť neustal ani v době konání druhého pátečního tréninku. Naopak ještě zesílil, takže Rosbergův čas z dopoledního tréninku nakonec zůstal nejlepším výkonem z celého dne. Německý pilot vyrazil na trať jako první. Nechal si nasadit pneumatiky do extrémního mokra a vzápětí uslyšel ve sluchátkách svého závodního inženýra: „Ross (Brawn) ti vzkazuje, že jsi jediným člověkem, který je dostatečně hloupý na to, aby v tomhle vyjel na trať.“ Samozřejmě se jednalo o vzájemné špičkování, přesto bylo skutečně možné považovat Rosbergovo rozhodnutí za dost riskantní, což ostatní věděli a raději vyčkávali v suchých garážích.

Nico Rosberg po vystoupení z auta na konci druhého tréninku své postavení ve výsledkové listině poněkud relativizoval: „Nevíme, kdo jede s jakým množstvím paliva. Kromě toho se všichni v závěru pohybovali po trati na hodně opotřebovaných pneumatikách. Je těžké proto dělat jakákoliv srovnání. Každopádně to s námi na mokru vypadá dobře, takže z mého pohledu může klidně pršet dál.“

Druhý volný trénink

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 1:27.306 0 0 12
2 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:27.531 +0:00.225 +0:00.225 10
3 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:27.592 +0:00.286 +0:00.061 18
4 7 Heikki Kovalainen Lotus-Renault E21 1:28.129 +0:00.823 +0:00.537 13
5 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:28.147 +0:00.841 +0:00.018 9
6 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 1:28.405 +0:01.099 +0:00.258 11
7 4 Felipe Massa Ferrari F138 1:28.540 +0:01.234 +0:00.135 9
8 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:28.560 +0:01.254 +0:00.020 20
9 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 1:28.739 +0:01.433 +0:00.179 20
10 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:28.891 +0:01.585 +0:00.152 12
11 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:28.928 +0:01.622 +0:00.037 10
12 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 1:29.049 +0:01.743 +0:00.121 17
13 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 1:29.174 +0:01.868 +0:00.125 11
14 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 1:29.717 +0:02.411 +0:00.543 13
15 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 1:29.783 +0:02.477 +0:00.066 7
16 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 1:30.425 +0:03.119 +0:00.642 15
17 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:30.748 +0:03.442 +0:00.323 8
18 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 1:31.061 +0:03.755 +0:00.313 18
19 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 1:31.118 +0:03.812 +0:00.057 16
20 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 1:31.165 +0:03.859 +0:00.047 15
21 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 1:31.211 +0:03.905 +0:00.046 19
22 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 1:31.770 +0:04.464 +0:00.559 6
107% hranice 1:33.417 splnili všichni

Za Nicem Rosbergem se ve druhém volném tréninku umístili Sebastian Vettel (2./+0,225 s) a Mark Webber (3./+0,286 s). Australan se opět dočkal již téměř pravidelného oznámení: „KERS vypověděl službu.“ Přesto se rychlostí držel na úrovni svého týmového kolegy, i když mu na dlouhé cílové rovince scházel potřebný výkon motoru navíc.

Příčinu vyrovnanosti pilotů Red Bullu je možné hledat v opatrnosti, s jakou Sebastian Vettel k mokrým tréninkům přistoupil: „Absolvoval jsem jen tolik kol, kolik bylo nezbytně nutné. Trať velmi klouzala. Rád bych toho v pátek najezdil více, ale šetřil jsem pneumatiky.“ O formě Mercedesu Vettel prohlásil: „Vypadají nadějně. Především Nico je za těchto podmínek opravdu rychlý. Nepotřeboval moc času, aby získal správnou rychlost. Vypadá, že mu to tady svědčí.“

Výbornou přípravu má za sebou náhradník za Kimiho Räikkönena u Lotusu, Heikki Kovalainen. Dopoledne se především díky vysoké aktivitě (31 kol) zařadil na deváté místo. Odpoledne mu pak stačilo jen 13 kol, aby obsadil skvělou čtvrtou pozici, z níž v posledních minutách vytlačil Lewise Hamiltona (5./+0,841 s).

Lewis Hamilton předvedl v odpoledním tréninku nejdivočejší smyk, Nico Rosberg se ho ale zastal: „Jsou tady tři zatáčky, jimiž se projíždí vysokou rychlostí, v nichž je ale také třeba řadit vysokou rychlost. Při jízdě na přechodných pneumatikách se tak člověk dostává na samou hranici. Jakmile ji překročíte, pak už to jde velmi rychle.“

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud