Abraham: Doufám, že padat budu míň

Řádil na motokrosové trati nebo na motokáře, v Americe se v jezdecké škole učil správně koncentrovat, navštěvuje psycholožku. A především dostal tovární motocykl, pro jezdce malé požehnání. Karel Abraham udělal na prahu svojí klíčové sezony vše pro to, aby uspěl.
Ještě na sklonku loňského roku hrozilo, že zůstane bez motorky i bez místa v mistrovství světa. „No jo, skončila stáj KTM, jezdců bylo víc než strojů a my jsme měli určité těžkosti v jednání s Aprilií. Ale povedlo se to,“ ohlíží se brněnský jezdec. Nakonec si sám ještě výrazně polepšil! Dostal jako jeden z mála od Aprilie tovární motocykl. Za pár dní by na něm měl poprvé sedět.
Kde je jistota, že na továrním stroji bude vaše špatná loňská sezona zapomenuta a všechno bude už jen lepší?
„Taková jistota tady není. Je to pouze velký příslib. Teď jsem především zvědavý na to, jak bude motorka vypadat, tedy ne vizuálně, ale jaké bude mít vlastnosti. Jak se na ní pojede a jak moc bude odlišná od té loňské. Každá motorka je totiž jiná. Moc se na to těším.“
V čem je tedy tak skvělé mít tovární stroj?
„Určitě je to bezvadné, protože je to nejlepší motorka, co může v mistrovství světa jezdit. I když každá může jinak fungovat, což jsem poznal vloni, kdy jsem měl dvě motorky typu LE a obě byly jiné. Měl jsem jednu oblíbenou a druhou méně oblíbenou. Mít továrnu je ale úplně jiná liga. Je to bomba. (nadšeně) Skvělá bomba.“
Kolik jezdců ve třídě do 250 ccm ji má?
„Řekněme sedm? Poznáme to na startovní listině. Co přesně to přinese, uvidíme při testech. Tahle motorka je totiž lepší, jen když je perfektně nastavená. Aprilka je tím pověstná, že její továrna je hodně těžká na nastavení, a pokud se nenastaví úplně bezchybně, tak je to naopak dost špatný.“
Dostanete od Aprilie i technika, který na nastavení dohlídne?
„Tým budeme mít stejný. Jsou lidi, kteří k nám budou chodit pomáhat, to je v rámci smluvního balíčku se dvěma motorkama, ale tým bude stejný.“
Řeší tedy zisk továrního stroje loňské potíže, nebo ne?
„Já bych neřekl, že jsme měli přímo problémy, spíš tam byly určité těžkosti...“
Vždyť váš otec a šéf týmu jednu dobu mluvil až o odchodu ze šampionátu!
„On byl problém získat motorku. Jednání s Aprilií se vlekla. Bylo jasné, že skončí KTM, takže najednou zbývalo víc jezdců. Ne snad že my bychom motorku neměli, ale šlo o to jakou a jak pozdě. Nebyl to ani tak odchod ze šampionátu, jako spíš jiné věci, ale já nechci takhle bez kontextu něco plácnout.“
Ale s motocyklem jste každopádně spokojení nebyli.
„No, nebyli. Ze začátku sezony bylo všechno bezvadné. Pak začaly problémy, které se opakovaly. Řešilo se nastavení, které nefungovalo, a problém přetrvával, ať jsme šli jakoukoliv cestou. Z továrny nám něco řekli a zas to neklapalo. To nás velice štvalo a sráželo dolů.“
Kdy začnete nový motocykl testovat?
„Teď jsou zrovna první testy, na nich je Lukáš Pešek, my ještě ne. Pojedeme až v polovině února. Určitě to bude ve Španělsku, nikde jinde to ani být nemůže.“
Proč ne třeba v Japonsku, kde trénují špičky MotoGP?
„V zámoří se trénovat nesmí, právě s jedinou výjimkou pro MotoGP. Pro ostatní kubatury platí omezení. Je to proto, že třeba Fortuna by se mohla sebrat a jet testovat do Austrálie, ale další týmy by na to třeba neměly. Pro ně by to byla nevýhoda. V MotoGP je tolik peněz, že tam to nevadí, u ostatních je to regulované.“
Jste před začátkem sezony hodně nervózní? Máte lepší stroj a nárok na výsledek bude větší.
„To je to, co jsem chtěl říct už dřív, že je to hlavně závazek. Lidi čekají, což chápu, nějaký velký výsledek. Já taky. I když zas ne až takový, co jsem četl na internetu.“
Co lidé čekají?
„Oni si myslí, že nebýt s takovouto motorkou na bedně je katastrofa. A to já si myslím, že je blbost. Pořád jsou tam jezdci, kteří třeba nemají továrnu, ale jsou strašně zkušení. Je tam špička, co továrnu má, jsou tam hondy, které jsou pořád dobré. A viděli jsme vloni Simoncelliho, který jezdil na „eléčku“ a vyhrával.“
Ovšem do desítky už byste konečně být měl.
„To jo, desítku jo. To jsem chtěl už vloni, ale nepodařilo se to, hlavně kvůli mým častým pádům. Nevím, co mi přecvaklo v hlavě, protože začátek byl vynikající. A pak zbylé tři čtvrtiny roku propad. Doufám, že se nám problém podaří najít a změní se to.“
Co zkusit sportovního psychologa? To je teď docela v kurzu. Mají ho i hvězdy jako Hnilička nebo Kostelecký.
„Já mám psycholožku, ke které občas jdu, ale není to tak, že bych tam byl dvakrát týdně a byl duševně na dně. Hodně jsem se od ní naučil, třeba jak vycházet s lidmi. Taky jsem se dozvěděl něco o relaxaci. Ta teď bude hodně potřeba, protože program budu mít nabitý. Nejen závody, ale i maturita, které se taky trochu děsím, ale musím ji udělat. Kromě psychologie jsem ale hlavně hodně makal na tréninku.“
Jako třeba v Americe, kde jste byl v jezdecké škole. Co vám dala?
„Velmi praktické věci. Třeba to, jak se má člověk soustředit, když jede. Co je důležité.“
![]() | V úterním deníku Sport najdete: |
» celý rozhovor s Karlem Abrahamem O čem mluví: » Jak se učil nepanikařit » Troufl by si na halový motokros? |