Ogier: Nástupce Loeba učil lyžování a soutěžil v pétanque

Ogier se s Polem prohnal ulicí kolem Casina. Pravá zkouška ale přijde až v lednu.
Sébastien Ogier v obležení novinářů.
Výhru si Francouz přivezl i ze švédské rally.
3
Fotogalerie
Rallye
Začít diskusi (0)

Byl instruktorem lyžařské školy, hrál pétanque a studoval na mechanika. Sébastien Ogier pravděpodobně nový král světové tové rally. Po odchodu Sébastiena Loeba je hlavním adeptem na titul WRC další Francouz.

Devítinásobného sobného mistra světa dokázal ve Švédsku porazit se zcela novým vozem Polo WRC. Triumfoval také na vyprahlé šotolině v Mexiku. Nyní ho čeká Portugalská galská rally.

AROGANTNÍ? SPÍŠE CÍLEVĚDOMÝ

Učil se od Sébastiena Loeba, aby ho poté porážel. V Citroënu měl být týmovou dvojkou za devítinásobným mistrem světa, Ogier si však troufal na hlavní post. Velmi napjatá byla atmosféra ve francouzském továrním týmu, za který jezdilo duo Sébastienů. Tak moc chtěl Ogier krále automobilových soutěží sesadit.

„Raději bych vyhrál jeden titul s Loebem než tři bez něho,“ prohlašoval Ogier. Jenže Citroën preferoval Loeba, což jeho dravého vyzývatele štvalo. A tak odešel do Volkswagenu. „Vím, že mě fanoušci neměli zpočátku příliš rádi, považovali mě za arogantního. Mnohokrát jsem se totiž nevyjadřoval politicky korektně,“ přiznal.

„Když něčeho dosáhnu, neskončím s tím. Vždy hledím dopředu, mám to ve své povaze.“ K velkému souboji Sébastienů v letošní sezoně nedojde – ikona světové rally vstoupila do šampionátu FIA GT, v prvním závodě v Nogaru vyhrál Loeb dokonce bodovanou kvalifi kaci. Přesto oba Francouze všichni automaticky srovnávají. „Slyšel jsem to tolikrát a myslím, že už to teď není nutné. Nejsem nový Sébastien Loeb. Já jsem Sébastien Ogier,“ vzkázal.

LYŽAŘSKÝ INSTRUKTOR

Učil v lyžařské škole ve francouzských Alpách. Účastnil se různých juniorských soutěží, na svazích ale nevyhrával. „Byl jsem dobrý, ale ne nejlepší a nebylo reálné, abych jím byl,“ přiznal Ogier, který se přeorientoval na jiný sport – pétanque.

„Tohle období mi hodně dalo. V pétanque musíte být v hlavě silní, soustředění. Trénoval jsem v něm schopnosti, které mi při vstupu do rally pomohly,“ tvrdil Ogier, který se o rally začal zajímat jako teenager na učilišti. „V rodině nikdo jiný motorsport nesledoval.“

Na Vysoké škole technické v Clermont Ferrand si vybral obor se zaměřením na motoristický sport, učil se závodní vozy připravovat. Jenže Ogier si uvědomil, že chce být pilotem. K tomu využil program francouzské automobilové federace, dostal stipendium a s Peugeotem 206 XS vyhrál po dvou letech tamní seriál.

SŽITÝ S POLEM

Mocná Ogierova zbraň a výhoda. Celý loňský rok zasvětil francouzský pilot testování, soutěží se zúčastňoval s Fabií S2000, na které se zkoušely různé varianty nastavení. Společně s Volkswagenem ladili Polo WRC do detailů.

Nový závodní speciál je odolný, rychlý a dokáže vyhrávat. Německá automobilka využila zkušenosti z Dakarské rally, kde třikrát triumfovala. Do projektu WRC investovala kolem 30 milionů eur (750 milionů korun). Velkolepé možnosti, profesionalita.

Polo vyvíjel také Carlos Sainz, dvojnásobný mistr světa, Jost Capito, který byl dříve zodpovědný za Ford Focus RS, nebo bývalý technický ředitel týmu F1 Sauber – Willy Rampf. Ogier s polem dokázal vyhrávat rychlostní zkoušky na zmrzlých monackých silnicích, na švédském sněhu a také na kamenité šotolině v Mexiku. Nyní německou tovární stáj čeká soutěž v Portugalsku.

PORÁŽÍ I LOEBA

S Martinem Prokopem soupeřil v juniorské kategorii mistrovství světa. Tu Ogier vyhrál v roce 2008 s Citroënem C2 S1600. „Sébastien je opravdu talentovaný. Měl komfortní podmínky, a když potřeboval poradit, zašel za Sébastienem Loebem,“ popsal Prokop, který juniorský titul vybojoval o rok později.

Ogier postupoval v rally raketovou rychlostí – ve své první sezoně se s Citroënem C4 WRC dostal na stupně vítězů (2. místo v Řecku), o rok později dokázal poprvé vyhrát v Portugalsku. Celkem osmkrát ukradl prvenství Loebovi. Naposledy ve Švédsku, kde triumfoval jako druhý ne-severský pilot.

Něco takového se Danimu Sordovi, španělskému pilotovi, za pět let u Citroënu nepovedlo. Letošní úspěchy v náročných soutěžích se zcela novým vozem dělá z Ogiera největšího favorita šampionátu WRC.

Začít diskuzi