Prokopova muka: S bolavými zády na kamenité Akropolis rally

Prožívá muka! Otřesy, po nichž se jeho současný špatný zdravotní stav stává ještě horším. „Tento závod si protrpím,“ tuší český pilot Martin Prokop o víkendové Rally Akropolis. Jakoby nestačilo vyprahlé řecké klima či drsný kamenitý terén, těsně před startem ho navíc chytla bolest zad. Letos ve WRC bodoval (jako jeden ze tří) ve všech podnicích, nyní je ale jeho série v ohrožení.
Když vyplňoval před pár týdny anketu, pro oficiální web rally WRC, měl český pilot Martin Prokop při otázce volby nejnáročnější soutěže jasno: „Rally Akropolis,“ zmínil. „Těch ran, co tu auto a jezdec dostane, je fakt dost,“ vysvětlil v rozhovoru pro deník Sport. Nyní je navíc cítí ještě silněji. K obhajobě loňského pátého místa totiž vyrazil se silnými bolestmi zad.
Jak moc je k vzteku, že se ty problémy objevily teď, v soutěži, jež má tak náročný terén?
„Ta kombinace přišla nevhod. Určité náznaky jsem měl už předtím, možná jsme přehnali přípravu, ovšem na letišti mi v tom ruplo definitivně. O to hůř! Trať je tu rozsekaná, a co se rozbitosti týče, je to ikonicky známá soutěž. Auto tu trpí strašně, jezdec excelentně a mě navíc dělá problém dojít i pár metrů. Je to trápení a snažím se to ještě vyladit s fyzioterapeutem.“
Neuvažoval jste o tom, že byste raději před startem odstoupil?
„Zpočátku ano. Přilétli jsme v hodně špatném stavu a zdálo se, že start nebude reálný. Nakonec jsem se ale rozhodl, že pojedeme. Určitě to není žádný luxus, ale budeme bojovat.“
Jak přesto eliminovat úskalí podniku s takovými zdravotními problémy?
„To tělo se dá zpevnit tejpama. Mám třeba zatejpovaná celá záda a trochu se to tím stimuluje. Nic extra dalšího se ale dělat nedá. Sedačka je tvrdá, auto je tvrdé a funguje jen v tomto režimu. Musím si to hold vytrpět. Při nejhorším se nadopuju práškama a zkusíme to na sílu.“
A jen to přidává vašemu nedávnému vyjádření, že Rally Akropolis patří k jedním z nejtěžších podniků…
„Ano, je to klasický středomořský závod, při němž je sice ideální dovolenková teplota, ale ta se zase neslučuje s teplotou v závodním autě. Komponenty jsou v něm přehřáté, jezdci trpí vedrem či přehřátím organizmu a do toho ještě ta trať, která je vyprahlá. Jezdí se dost po kamenech a skalách, kde auto dostane zabrat. Po tomto závodě musíte vždy vyměnit celou podlahu.“
Neblíží se tento podnik už tak trochu extrémním soutěžím?
„Může se to tak zdát, ale není tomu tak. Soutěž už je zkrácená a ty novodobé auta jsou také schopny přejet spoustu věcí. Těžko se hledá limit, kdy něco nevydrží. Našemu vozu říkáme, že je to takový malý tank, který vypadá jako Fiesta. Jde o to, co vydrží posádka. A já trpím s každým kamenem.“
Nebojíte se, že by zde mohla skončit i vaše série spolehlivého bodování v každém závodě? Vedle vás zatím jen vždy bodoval už jen Sébastien Ogier a Mads Ostberg.
„Je to hodně těžké, jako všechno tady. Musíme zvolit nějaké tempo a uvidíme, zda tělo vydrží. A asi už na začátku, v prvních zkouškách se ukáže, zda něco zkusíme nebo tentokrát pojedeme na jistotu a alespoň se snažit bodovat.“
Bude to pro vás i první podnik, kdy obujete i jiné pneumatiky. Ač jste letos oficiálním jezdcem D-Macku, vrátil jste se znovu ke gumám Michelin. Proč?
„S D- Mackem jsme se tak do konce roku dohodli, protože nestihli připravit všechny potřebné směsi. Potřebují více času na vývoj. A pro nás je to další výzva v podobě změny nastavení auta a jízdního stylu. Klasická rally, všechno se děje rychle a musí se rychle reagovat.“
Je to komplikace nebo výhoda, že se vracíte k něčemu, s čím jste v posledních letech jezdil?
„V tento moment je to nevýhoda, a to hlavně z časových důvodů. Také Michelin přišel s novou pneumatikou, takže starší nastavení neplatí a jízdní styl je jiný. Není to ani tak v rychlosti, jako spíš v zacházení, jak zabrzdit, kdy zatočit, kdy přidat plyn. Auto má jiný rytmus, který musíte dostat do těla. Je to, jako by vám dali novou hokejku, a vy si ji musíte nejprve ohrát, abyste si na to zvykli.“