PŘÍMO Z ARGENTINY | Argentinská rally je pro každou automobilku prestižní záležitost a svou důležitost má i pro vývoj soutěžních speciálů. To je důvod proč tu Škodovka, obhájce loňského vítězství v kategorií WRC2, nesmí chybět. Zdejší rally je neobyčejně pestrá - po čtvrteční rozehřívací superstagy u jezera v malebném Carlos Paz, následují erzety v rovinatých pampách a končí se v horách ve výšce přes dva kilometry.
Všude kolem tratí jsou nahuštěné davy fanoušků, kterým rozhodně nechybí nadšení a hlavně odvaha. Heslo čára není zeď si upravili do podoby, že není plot, který by se nedal podlézt, nebo přelézt. Trať lemují v bezprostřední blízkosti a od projíždějících vozů je dělí jen několik decimetrů.
Od bouřlivého fandění nikoho neodrazuje ani úmorné vedro a především všudypřítomný prach a písek. Projede auto, z dýmu okolo trati se vynoří všichni včetně pištících dětí, promnou oči a natěšeně čekají na další posádku. Mezitím popíjejí tradiční čaj Yerba Mate, který pijí z jednoho hrnečku a celý den dolévají. Z rádií zní emotivní komentář neméně zapáleného komentátora. V organizaci sice panuje drobný chaos, na určené parkoviště vás často pustí až po četných dohadech, ale samotná rally zde má stejná pravidla jako kdekoliv jinde. Časový rozpis na minuty je neměnný a organizovanost a preciznost panuje i v zákulisí domácí značky.
Přípravy na místě začínají zhruba týden před závodem, kdy přilétají první členové týmu. Kontrolují přepravu vozů, náhradních dílů a dalšího vybavení. Staví servisní stánek a připravují zázemí. Argentina je specifická tím, že sem vozy putují přímo z předchozí mexické štace.
Vše je zabaleno do tří kontejnerů - ve dvou z nich putují dva soutěžní speciály a dvě Octavie RS pro zkušební projetí trati, ve třetím jsou zabaleny náhradní díly a vybavení pro dílnu. "Přepravu věcí začínáme řešit již v listopadu a lodě vyplouvají v lednu", prozrazuje týmový manažer Pavel Hortek. Náklady na celé trase se pohybují kolem 2,5 milionu korun, v případě nehody či neplánované opravy se náhradní díly dopravují letecky, což je však řádově až desetkrát dražší. Šetrnější způsob jízdy ale kvůli tomu posádky nakázány nemají, cíl je vyhrát.
Tvrdý režim však mají jezdci samotní. Během celého podniku, který pro ně začíná asi pět dní před samotným závodem mají přísnou dietu: "Vyloučen je samozřejmě jakýkoli alkohol, ale třeba i maso. To je těžké na trávení a jezdci by mohlo být těžko. Navíc tím, že zůstává dlouho v žaludku roste riziko, že v případě nehody způsobí vnitřní zranění," dodává doktor Jaromír Jiřík.
Základem potravy jsou těstoviny a rýže, případně různé energetické doplňky. Také zeleninu a většinu ovoce můžou jezdci konzumovat bez omezení, byť výjimkou jsou třeba jablka, která mají tendenci v žaludku kvasit. Disciplína panuje i v ostatních ohledech, jezdci například nesmí plivat na zem, vše se trestá patřičnou porcí kliků.
V Argentině startovaly posádky Tidemand/Andersson a Rovanperä/Halttunen. Šéf týmu vysvětluje proč nasadil tyto jezdce: "Pontusu Tidemanovi se zde daří a pro Kaleho Rovanperäho se jedná o nasbírání důležitých zkušeností a po Mexiku je Argentina jedna z dalších zemí, kde může v sedmnácti letech startovat, proto jsme toho chtěli využít.
Po prvním dnu se v rámci WRC2 dostala do čela prvně jmenovaná posádka a vyzařoval z nich pohoda: "V Argentině panuje vždy skvělá atmosféra, fanoušci jsou skvělí. Loni se nám tu povedlo zvítězit a i letos to zatím vypadá dobře i přes defekt v sedmé etapě se nám daří držet vedoucí pozici. Týmový Fin zkušenějšího kolegu doplňuje: "Zdejší erzety jsou velmi různorodé a jsou pro mě obrovskou zkušeností. Měli jsme komplikace v prvním dnu, kdy jsme po vyjetí z trati urazili kryt střešní ventilace a Jonne (navigátor pozn. red) musel otvor zacpávat, aby se nám neprášilo dovnitř. Poté se nám však podařilo dvě etapy vyhrát a posunuli jsme se na druhé místo."
V sobotu Fin zabojoval a svého týmového kolegu překoval v šesti ze sedmi erzet a posunul se v průběžném pořadí před něj: "Museli jsme se opravdu snažit, protože Pontus byl velmi rychlý".
Neděle se nesla ve znamení vyhlášené etapy El Cóndor, která se jede mezi skalami v horách ve výšce přes 2100 m n. m. A právě závěr šestnácté zkoušky rozhodl o výsledku. Mladý fin byl opět velmi rychlý, v samotném závěru však vůz nedokázal zkrotit, vylétl z tratě a několikrát se převrátil. Vše se naštěstí obešlo bez zrnění a Kalle byl převezen pouze na preventivní vyšetření. Vítězství ve WRC2 tak připadlo Tidemandovi.
"Kalleho je mi líto, sváděli jsme zde výborný souboj a mrzí mě, že to skončilo takto. Já jsem se snažil soustředit na svůj výkon, vyhrát tímto způsobem jsem nechtěl," řekl Tideman.
Šéf týmu Michal Hrabánek ocenil výkon obou vozů: "I nehody jsou součástí rally, naštěstí bezpečnostní standardy moderních speciálů jako je Fabia R5 jsou na vysoké úrovni, takže Kalle a Jonne vyvázli bez zranění. Chtěl bych poděkovat oběma posádkám za předvedený výkon a zároveň i celému týmu, který zde odvedl výbornou práci".
Slavení ve škodovce tak sice nebylo okázalé, jak si všichni přáli, lahev šampaňského přesto zašuměla a vítězná posádka si za odměnu konečně mohla dát argentinský steak.
V rámci celkového pořadí šampionátu WRC2 vede Tidemand se 68 body, který na druhé místo odsunul Jana Kopeckého (50 bodů).