27. října 2023 • 18:45

Deštivou českou část rally ovládl Rovanperä. Komplikace kvůli divákům

Autor: ČTK, iSport.cz
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Co musí Češi změnit, aby za týden uspěli a kdo si řekl o místo do Prahy?
Varaďa by nedopustil chyby, které stály Pardubice titul. Kabina má příliš velkou moc
VŠECHNA VIDEA ZDE

Úřadující mistr světa Kalle Rovanperä z Finska kraluje po první etapě deštivé Středoevropské rallye. Tovární jezdec Toyoty, který může po předposledním závodě mistrovství světa slavit obhajobu titulu, má po osmi rychlostních zkouškách náskok 36 sekund na Belgičana Thierryho Neuvillea, třetí je Elfyn Evans z Velké Británie, který ještě jako jediný může připravit týmového kolegu o titul. Nejlepším domácím jezdcem po české části závodu je průběžně desátý Erik Cais. Druhou polovinu dnešního programu narušili neukáznění diváci, kvůli nimž pořadatelé zrušili celkově šestou zkoušku.



„Byl to hodně náročný den,“ řekl Rovanperä v cíli posledního měřeného úseku. „Byla výhoda jet první a přálo nám i počasí,“ uvedl třiadvacetiletý Seveřan, jenž dnes vyhrál čtyři z šesti testů. „Ráno jsem se těžko dostával do tempa, zezačátku jsem byl moc opatrný,“ přiznal lídr. K obhajobě titulu potřebuje udržet náskok 31 bodů na Evanse. Pokud tedy Brita porazí, může v neděli v Pasově začít slavit bez ohledu na výsledek závěrečné Japonské rallye.

Elitní světoví jezdci poznali při premiéře MS na českém území náročnost zdejších tratí, kterou umocnila nepřízeň počasí. Defekt hned na prvním dnešním testu poznamenal osminásobného světového šampiona Sébastiena Ogiera z Francie, ztratil přes 40 sekund a s výrazným odstupem mu patří šestá příčka.

„Nemám motivaci, zatím to pro nás není zrovna dobrý den,“ hlesl v polovině první etapy. „Nebyl to den, který jsme chtěli. Jediná dobrá zpráva je, že už je u konce,“ řekl devětatřicetiletý Ogier po absolvování posledního testu. Ještě hůře než francouzská hvězda dopadl Fin Esapekka Lappi, který v pátém testu havaroval a rallye pro něj skončila.

Cais se drží v bodované první desítce a v kategorii Rally 2 je druhý. „Budeme se snažit udržet tempo, ale musíme být opatrní, protože defektů je nespočet. Nesmíme udělat chybu v cutech, budeme se snažit být obezřetní,“ řekl Cais v průběhu dne a poukázal i na množství bláta na trati. „Je to velmi náročná rallye, zkoušky jsou kompletně pokryté blátem. Wéercéčka (vozy WRC) ho vyházela, takže to není jednoduché,“ podotkl.

K maximální spokojenosti měl ale Cais daleko, limitovaly ho technické problémy. „Někdy musím řadit se spojkou, protože mi nejde zařadit stupeň, ale nevím, kdy to je. Nemohu se soustředit na jednotlivé rychlostní stupně tak, jak bych potřeboval, což občas vyvine situaci, kterou úplně nechci,“ uvedl čtyřiadvacetiletý pilot.

Zlínský rodák má rallye dobře rozjetou, uvědomuje si ale, že do cíle je ještě daleko. „Je to první den, takže něco hodnotit je strašně brzy. Už ráno bylo vidět, kolik posádek vypadlo nebo měly problémy. Ještě nás čeká deset rychlostních zkoušek,“ podotkl Cais.

Jezdci dnes měli absolvovat šest zkoušek, ale odpolední test, který vedl v okolí Vlachova Březí na Prachaticku, pořadatelé po projetí několika vozů zrušili kvůli divákům, kteří na trati stáli tam, kde neměli.

„Na rallye fandí obrovské množství diváků a bohužel někteří z nich i přes pokyny pořadatelů nedodrželi bezpečnostní pokyny a stáli v místě, kde ohrožovali sebe i jezdce. Abychom předešli rizikovým situacím, rozhodli jsme se z bezpečnostních důvodů šestou rychlostní zkoušku přerušit a následně úplně zrušit,“ sdělil šéf komunikace české části závodu Tibor Alföldi.

Podle záběrů na sociálních sítích měli rallyeoví fanoušci velké štěstí už při Lappiho havárii. V kritickém okamžiku jich několik stálo mimo vyhrazený prostor a jen zázrakem se jim nic nestalo.

Předposlední díl mistrovství světa bude pokračovat v sobotu šesti rychlostními zkouškami na území Rakouska. V neděli rallye vyvrcholí v Německu.

Středoevropská rallye, podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích - po 1. etapě:

1. Rovanperä, Halttunen (Fin./Toyota Yaris) 1:13:05,1, 2. Neuville, Wydaeghe (Belg./Hyundai i20) -36,4, 3. Evans, Scott (Brit./Toyota Yaris) -47,2, 4. Tänak, Järveoja (Est./Ford Puma) -1:30,4, 5. Kacuta, Johnston (Jap., Ir./Toyota Yaris) -2:26,8, 6. Ogier, Landais (Fr./Toyota Yaris) -2:35,9, ...10. Cais, Trunkát (ČR/Škoda Fabia RS) -5:51,2, 19. Březík, Krajča (ČR/Škoda Fabia) -7:44,4, 22. Skála, Skořepa (ČR/Hyundai i20 Rally2) -8:29,2, 26. Vojtěch, Ernst (ČR/Škoda Fabia) -10:26,7.


Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud