7. dubna 2010 • 04:00

Příloha AUTO: S vlekem na chatu i do práce

Autor: Jan Černý
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Bořil v ofsajdu? Asi ano, ale žádný záběr není stoprocentní. Nejasná ČK pro Petráka
SESTŘIH: Boston - Toronto 2:3. Pastrňák dal první gól v play off, rozhodl ale Matthews
VŠECHNA VIDEA ZDE

Objemný stavební materiál, odpad, nářadí, malé stroje nebo motorky a čtyřkolky. Pokud máte běžné osobní auto, nic z toho se vám nevejde do kufru ani na střechu.



Nejvhodnějším řešením je vlek. Při jeho výběru a při provozu se ale řidiči často dopouštějí chyb. Některé z nich mohou být i životu nebezpečné. Proto je vhodné se už při nákupu vypravit do specializované prodejny.

Čas od času potřebujeme odvézt něco, co se nám do auta zkrátka nevejde a na scénu přichází přívěsný vozík. Ty základní jsou nebrzděné a jsou určené do celkové hmotnosti do 750 kg.

Když si uvědomíme, že průměrný hobby vozík váží 150 kg, můžeme tak na něho naložit ještě 600 kg nákladu. Typickými uživateli jsou chataři a domácí kutilové, kteří převáží předměty okolo zmíněných 600 kg užitečné hmotnosti.

Tyto přívěsy můžete připojit za jakýkoliv osobní automobil vybavený standardním tažným zařízením. Vozíky jsou lehké a díky jednoduché konstrukci i velmi spolehlivé. Když je uživatel nepřetěžuje, kromě kontroly stavu osvětlení a pneumatik nevyžadují žádnou speciální údržbu.

Pro vyšší užitečné hmotnosti je potřeba vybírat mezi tzv. brzděnými přívěsy. To jsou přívěsy vybavené nájezdovou brzdou, jejichž celková hmotnost (hmotnost přívěsu + hmotnost nákladu) je od 750 kg až do 3 500 kg. Typickým představitelem této kategorie jsou jednonápravové brzděné přívěsy.

„Brzděné přívěsy dokáží lépe udržet směr jízdy v případě prudkého brzdění. Systém brzd totiž nedovolí vozíku tažné vozidlo tvz. předběhnout. Jízda s nimi je tak bezpečnější a navíc tolik netrpí brzdy tažného vozidla,“ říká Jiří Zachař z firmy Toni Car Transport, která se zabývá prodejem různých typů přívěsů.

Z jeho slov je zřejmé, že brzděné vozíky se hodí hlavně pro podnikání a všude tam, kde se vozí například objemný stavební materiál. Vozit těžké předměty na nebrzděném přívěsu je nejenom proti vyhlášce, ale i nebezpečné.

Při jízdě s vozíkem vyhláška povoluje jet maximálně 80 km/h. Existují ale výjimky, které povolují 100 km/h. To se týká vozíků, jejichž konstrukční rychlost byla zvýšená technickou úpravou v podobě instalace tlumičů.

O tom, jakou nejvyšší povolenou rychlostí může vozík jet, informuje příslušná nálepka vedle registrační značky a hlavně údaj zapsaný v technickém průkazu vozíku.

„S vozíkem se dá jezdit i rychleji, ale to už je vážné porušení pravidel. Při rychlostech nad 100 km/h navíc hodně trpí ložiska kol i samotná konstrukce vozíku. Stejně tak stabilita už není úplně ideální. Pokud nechcete riskovat, je vážně dobré dodržovat předepsanou stovku,“ říká Jiří Zachař.

V riskování se může proměnit i samotný nákup přívěsného vozíku. A to hlavně v případech, když zákazník zvolí model od neznámého zahraničního výrobce. V ten okamžik se totiž zvyšuje riziko dlouhého čekání na náhradní díly.

„S českými výrobci není problém, protože většinou mají všechno na skladě. Zato u některých zahraničních výrobců, hlavně u těch z Polska a z Francie, je právě s náhradními díly problém a zákazník může na běžnou součástku čekat klidně i čtvrt roku,“ dodává Jiří Zachař.

Kdo by si přeci jenom nebyl jistý, jaký přívěsný vozík a jak často by vlastně potřeboval, má šanci obrátit se na půjčovnu. Ta je skoro v každém větším městě a možnost půjčit si přívěs nabízejí i hobbymarkety. Cena za pronájem se přitom pohybuje od 250 Kč za den u jednonápravových nebrzděných vozíků.

Pozor je potřeba dávat si na pojištění, protože přívěsy jsou častým terčem zlodějů a zákazník se tak vystavuje hrozbě, že při krádeži zaplatí půjčovně celou pořizovací cenu vozíku. S nástupem letní sezony je kvůli větší vytíženosti vhodná telefonická rezervace příslušného vozíku.

Vše o vlecích a přívěsech najdete ve středeční příloze AUTO

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud