1. března 2013 • 15:50

Sebastian Vettel

Autor:
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Bořil v ofsajdu? Asi ano, ale žádný záběr není stoprocentní. Nejasná ČK pro Petráka
SESTŘIH: Boston - Toronto 2:3. Pastrňák dal první gól v play off, rozhodl ale Matthews
VŠECHNA VIDEA ZDE


 

ČÍSLO: 1
STÁJ: Red Bull Racing
STÁT. PŘÍSL.: Německo
NAROZEN: 03.07.1987, Heppenheim (Německo)
VÝŠKA: 174
VÁHA: 64
STAV: svobodný
BYDLIŠTĚ: Kemmental (Švýcarsko)
POČET GP: 62
VÍTĚZNÉ GP: 10
CELKEM BODŮ: 381.00
POLE POSITION: 15
NEJRYCHL. KOLO: 6
NEJ. UMÍSTĚNÍ: 1. místo v roce 2010


KARIÉRA

1995-2002 Motokáry – řada vítězství v různých věkových kategoriích na národní i mezinárodní úrovni

2001 Motokáry – juniorský mistr Evropy

2003 Německá formule BMW – celkově 2. místo, nováček roku

2004 Německá formule BMW – šampión (po 18 vítězstvích ve 20 závodech)

2005 Evropská série F3 – 5. místo

2006 Evropská série F3 – 2. místo, současně 2 vítězství v Renault-World-Series jako hostující jezdec a testovací jezdec BMW Sauber F1 Team

2007 BMW Sauber F1 Team – testovací jezdec, debut a první bod ve formuli 1 při GP USA při záskoku za zraněného Roberta Kubicu, přestup k týmu Scuderia Toro Rosso a od GP Maďarska start ve zbývajících 7 GP sezóny, celkem 6 bodů a 14. místo v šampionátu

2008 Scuderia Toro Rosso, první vítězství v GP Itálie, celkem 35 bodů a 8. místo v šampionátu

2009 Red Bull Racing, 4 vítězství, celkem 84 bodů a 2. místo v šampionátu

2010 Red Bull Racing, 5 vítězství, celkem 256 bodů a zisk prvního titulu mistra světa

2011 Red Bull Racing (smlouva do 2012)

Motoristická kariéra rodáka z Heppenheimeru, kde měl ve svém chlapeckém pokoji pověšený plakát s Michaelem Schumacherem, začala v roce 1995 na motokárách. Úspěch stíhal úspěch, a tak v roce 2003 následoval zasloužený postup do formule BMW, kde v hned v první sezóně vybojoval titul vicemistra. V následující sezóně už v ní byl zcela k neudržení a dojel si pro titul s 18 vítězstvími z 20 závodů.

V roce 2005 čekal Sebastiana Vettela start v prestižní evropské sérii formule 3. Byl vyhodnocen jako nejlepší nováček, když sezónu dokončil na celkově páté pozici. O rok později prohrál souboj o titul v této sérii s Paulem di Restou. Kromě toho úspěšně hostoval ve světové sérii Renaultu, kde si připsal dvě vítězství, a především získal statut testovacího jezdce týmu BMW-Sauber. Smlouvu oficiálního náhradního pilota mnichovské automobilky měl v kapse již v následující sezóně 2007. Ta znamenala v jeho kariéře zásadní obrat.

Hned v prvním roce coby náhradní pilot BMW-Sauberu se Sebastian Vettel dočkal ostrého závodního nasazení. Po těžké nehodě v GP Kanady 2007 nebyl schopen polský jezdec Robert Kubica nastoupit k následující GP USA. Vettel se na okruhu Indianapolis chopil příležitosti a jako historicky nejmladší jezdec při debutu bodoval osmým místem. Na konci července pak dostal od BMW svolení k přestupu k italské stáji Scuderia Toro Rosso, která hledala náhradu za vyhozeného Američana Scotta Speeda. Od GP Maďarska 2007 se tak Sebastian Vettel stal pravidelným účastníkem velkých cen až do konce sezóny. To už měl jen malý krůček k jezdecké smlouvě pro rok 2008, v níž se dočkal kromě 35 mistrovských bodů a osmého místa v konečném hodnocení také prvního vítězství po skvělém výkonu v GP Itálie a do osobních statistik si rovněž zapsal vůbec první pole-position.

Očekávání do něj vložená se naplnila, a tak ho v roce 2009 čekal další postup. Dietrich Mateschitz rozhodl, že Sebastian Vettel už dozrál k tomu, aby mohl v jeho hierarchii týmů přestoupit z „béčka“, které představovala Scuderie Toro Rosso, do první ligy a stal se po boku Marka Webbera závodním jezdcem stáje Red Bull Racing. Sebastian Vettel vycítil příležitost. Red Bull RB5 byl skvěle aerodynamicky řešeným vozem, který mu umožnil aktivně se zapojit do boje mistrovský titul. To že jej nezískal v prvním roce u Red Bullu, bylo způsobeno především bodovým výpadkem v úvodních dvou velkých cenách sezóny. Předvedl ale skvělou jízdu šampionátem při stíhání budoucího mistra světa Jensona Buttona, při níž osmkrát vystoupal na pódium, 4 GP vyhrál, čtyřikrát se postavil na pole-position a třikrát si připsal nejrychlejší kolo závodu. Ve druhé úplné sezóně ve formuli 1 si vyjel titul vicemistra.

Tím ale spanilá jízda Sebastiana Vettela neskončila a již v následující sezóně 2010 vystoupal na úplný vrchol. Stal se nejmladším mistrem světa v dosavadní historii formule 1. Cestu k titulu ale neměl úplně snadnou a byl mu vlastně po většinu šampionátu dále než jeho týmový kolega Mark Webber. Paradoxně se dostal poprvé do čela průběžného pořadí hodnocení jednotlivců až po závěrečné GP Abu Dhabi, kterou vyhrál, a zajistil si tak titul před Fernandem Alonsem (Ferrari) a Markem Webberem.

Silné stránky: velmi rychlý, na svůj věk vyzrálý, zodpovědný

Slabé stránky: náchylný k chybám

Témata: 
Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud