20. září 2011 • 10:35

Co to děláš, Andrej?! Poslední rozhovor pilotů před pádem letadla v Jaroslavli

Autor: bk
Vstoupit do diskuse
6
TOP VIDEA
Zábranský? Zbrojovku řídit nebude, fotbal jde mimo něj, Kometa je srdcovka
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Z Mezinárodního leteckého výboru unikla nahrávka z černé skříňky se záznamem posledních slov pilotů letadla, které se zřítilo u ruské Jaroslavle. V letadle zemřeli i čeští hokejisté Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček.



Ruským médiím se podařilo získat unikátní přepis nahrávky, kde je zaznamenaný poslední rozhovor pilotů letadla Jak-42. Co z něho plyne? Posádka chtěla neštěstí na poslední chvíli zabránit, ale nepodařilo se jí to...

Audio záznam pokrývá rozhovor posádky od chvíle, kdy řídící věž povolila start až do samotné katastrofy. Její pravost zatím není potvrzená, ale většina leteckých expertů oslovených ruskými deníky se shoduje, že s největší pravděpodobností jde o záznam z leteckého neštěstí.

Přepis záznamu černé skříňky
Kapitán: 74,76.
Mechanik: 74, 76.
Kapitán: Čas, světlá. Startujeme, hranice 190.
Kapitán:Tři, čtyři, pět, nominální hodnota.
Mechanik: V nominální hodnotě.
Mechanik: Rychlost roste. Hodnoty jsou v pořádku. 130, 150, 170, 190, 210.
Kapitán: Vzletový.
Mechanik: 220, 230.
Druhý pilot: Zřejmě stabilizátor.
Kapitán:Vzletový, vzletový, stabilizátor.
Druhý pilot: Co děláš?
Kapitán: Vzletový.
Mechanik:Vzletový.
Kapitán: (nadávka).
Druhý pilot: Andrej!





Pro ruský deník Komsomolskaja Pravda rozhovor vysvětlil testovací pilot Anatolij Knyšov:

"Čísla 74, 76 jsou hodnoty režimu motoru. Piloti se připravují na start, letadlo na startovací dráze řídí samotný velitel. Hovoří o rychlosti 190. Jde o takzvaný rozhodující bod, kdy se posádka musí rozhodnout, jestli vzlétne. Pokud před dosáhnutím rychlosti 190 dojde k nějaké poruše, piloti musí zastavit letadlo," objasňuje pilot začátek rozhovoru.

"Potom velitel odpočítává vteřiny, než motory dosáhnou nominálního režimu, což znamená  hodnotu bežného výkonu letadla. V tu chvíli jde letadlo do vzduchu jen tehdy, pokud je prázdné a bez nákladu. Všechna letadla s nákladem startují až ve vzletovém režimu, který zabezpečuje maximální výkon motoru," vysvětluje Knyšov.

Letecké neštěstí v Jaroslavli, při kterém zahynuli i čeští hokejisté Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček
Letecké neštěstí v Jaroslavli, při kterém zahynuli i čeští hokejisté Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček


Mechanik na záznamu potvrzuje, že motory jsou na nominální hodnotě a letadlo sa začíná rozbíhat. Letadlo překonává „rozhodující bod“ což je rychlost 190 km/h.

"Žádná další informace není, to znamená, že stroj funguje správně. 210 je taková rychlost, při které se letadlo má odlepit od země," říká ruský pilot.

V tu chvíli však velitel mění nominální režim na vzletový. Proč, to stále není jasné. "Zvýšení režimu piloti normálně dohadují ještě před startem, během startu se rozhodnutí o vzletu nemění," vysvětluje Knyšov.

"220, 230 – to je rychlost, při které letadlo už muselo vzlétnout. Velitel měl zatáhnout řídící páku k sobě. Z dalších slov však vyplývá, že buď to neudělal, a nebo se s ní nedalo pohnout," pokračuje.

Namísto toho, aby se letadlo odtrhlo od dráhy, stroj jen nadskočil. "Slova o stabilizátoru hovoří o tom, že se zřejmě něco stalo s pomocným systémem řízení – stabilizátory a řízením výšky," tvrdi zkušený pilot.

Mezistátní letecký výbor tvrdí, že letadlo zabrzdila „neznámá síla“. Informacie o zatáhnuté ruční brzdě vyloučil. „Zřejmě bylo zablokované řízení výšky. Bez něho sa letadlo nedá nasměrovat ve správném úhlu. Blokuje se během parkování, aby ho vítr nepoškodil,“ říká Knyšov.

Ze záznamu nahrávky dále vyplývá, že posádka se snažila situaci napravit. "Velitel se ještě mohl snažit řízení odblokovat. To však nestihl, letadlo narazilo do antény letištního majáku a havarovalo."

Vstoupit do diskuse
6
Aktuální zápasy
Články odjinud


Články odjinud