V Seatu se evidentně alespoň trochu inspirovali u Citroënu. Ten totiž před několika lety vypustil do světa svou někdejší divizi DS, jíž vtisknul mnohem větší autonomii. Nová značka sice chvíli paběrkovala, nyní má ale docela našlápnuto. Mnohem lepší a rychlejší start si pak přeje Cupra, pod jejímž názvem známe především výkonné a zábavné leony se skvělým poměrem ceny a výkonu.
Jejich život se ovšem v aktuální generaci pomalu blíží ke konci, proto si Španělé jako prvního vyslance nové samostatné značky vybrali populární ateku vznikající ve východočeských Kvasinách.
Na stejném místě se rodí i ostřejší cupra, jíž pod kapotou pracuje potentní benzinový čtyřválec 2.0 TSI o výkonu 300 koní. Díky němu z klidu na stovku vystřelí za neskutečných 5,2 s a zastaví se až na 247 km/h. Na krabici s pohonem všech kol a vyšší světlostí to nejsou vůbec špatné hodnoty. V současnosti se navíc jedná prakticky o jediné takové SUV na trhu, nepřímá konkurence prémiových modelů je totiž o několik set tisíc dražší.
Od běžné ateky se ta od Cupry liší agresivnějším exteriérem se čtveřicí koncovek výfuku, krásnými devatenáctipalcovými disky s volitelným měděným odstínem a logy čerstvě vzniklé značky se španělským temperamentem. Uvnitř je rozdílu docela málo, na což jsme si ostatně zvykli už u zmíněného leonu. Návrháři se omezili prakticky jen na volant se středem v dekoru imitujícím uhlíková vlákna, několik emblémů a sportovní sedadla, jež za příplatek můžete vyměnit za efektnější skořepiny s integrovanými opěrkami hlavy.
Pro řidiče je ale ve výsledku stejně důležitější jízdní projev, který u Cupry Ateca skvěle vyladili. Z motoru i standardní sedmistupňové dvouspojky totiž cítíte snahu potěšit vás na cestě do práce i při víkendové vyjížďce na zakroucené okresky. Velmi milým překvapením je podvozek se snad komfortnějším odpružením než u standardního Seatu Ateca. Proto se nemusíte bát odmítavé reakce manželky, která by k jiné podobně silné hračce nemusela být tolik smířlivá.
Cupra Ateca 2.0 TSI 4WD |
Motor: R4, 1984 cm3, turbo |