10. ledna 2022 • 15:46

Česká zlepšení: posunul se Prokop i Michek, v TOP 10 Loprais i Macík

Autor: ČTK, iSport.cz
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Kuchta konzultoval návrat s Křetínským, Kofod zaujal, co Haraslín na desítce?
Žádná údržba! Menšík vysmahl šestku, Macháč jde sejmout Djokoviče. Co výbuch žen?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Automobilový jezdec Martin Prokop zajel v 8. etapě Rallye Dakar sedmnáctý čas a posunul se na osmé místo průběžného pořadí. Stejného dílčího výsledku dnes dosáhl i motocyklový závodník Martin Michek, jenž si polepšil na 21. pozici celkově. Je opět nejlepším Čechem v kategorii místo Jana Brabce, který figuruje dvě příčky za ním. Mezi kamiony drží čtvrté místo Aleš Loprais, jenž dojel šestý, pozici před Martinem Macíkem.



Prokop ztratil na 395 kilometrech rychlostní zkoušky necelých dvacet minut na nejrychlejšího Švéda Mattiase Ekströma, který při svém druhém startu na Dakaru poprvé vyhrál etapu. V čele je nadále Násir Attíja z Kataru, druhý Francouz Sébastien Loeb ale dokázal jeho náskok snížit o sedm minut. Attíja má k dobru 37:58 minuty.

Prokop v průběžném pořadí předstihl Argentince Lucia Álvareze, jenž dnes výrazně ztrácí. K dalšímu posunu mu pomohlo i zrušení patnáctiminutové penalizace, kterou dostal v neděli večer.

„Máme za sebou nejdelší den na Dakaru, což by nevadilo. Prvních 200 kilometrů byly nejtěžší duny, jaké jsem v Saúdské viděl, což bylo fajn. Bylo pár míst, které jsem měl problém vyjet, což se nám předtím nikdy nestalo. Takže super,“ řekl Prokop. Poté ale ztrácel na rychlé rozbité kamenité trati. „V neděli jsme na posledních osmi kilometrech ztratili pět minut, protože se auto na tomto povrchu nedalo uřídit. Dnes jsme zkusili změnit nastavení a bohužel na špatnou stranu. Nešlo s tím jet rychleji,“ přiznal.

V bivaku bude s mechaniky a inženýry hledat řešení. „Hrozně rádi bychom jeli rychleji, měli jsme v plánu jet kvalitněji. A není to o tom dát více plynu. Nevidím cestu a rychleji to nejde,“ dodal pilot týmu Benzina Orlen.

V soutěži motocyklů se do čela vrátil dnes nejrychlejší Brit Sam Sunderland, na kterého Michek ztratil téměř dvacet minut. Jezdec týmu Orion Moto Racing Group byl ale o necelých devět minut rychlejší než Brabec. Sunderland má náskok 3:45 minuty na Rakušana Matthiase Walknera. Dosavadní lídr Adrien van Beveren z Francie klesl na třetí pozici.

„Byla to hodně výživná speciálka, ze začátku hodně dun. To mi úplně nesvědčilo, protože komprese do žeber mě trápily. Snažil jsem se s tím bojovat. Bolesti se mi ale rozjely v úvodu etapy a cítil jsem je pak po celou dobu,“ uvedl Michek, jenž je potlučený z páteční nehody.

Se svým výkonem byl ale spokojený. „Myslím, že jsem podal výborný výkon, samozřejmě vždycky to může být lepší. Jednalo se asi o jednu z nejtěžších speciálek, co tu byla. Jelo se po písku, hodně dun, občas nějaká plantáž a lehký trial. Ze začátku se ještě hodně prášilo,“ doplnil.

Z Milana Engela je univerzální muž, který neváhá ochotně pomoct a obětovat se pro tým. To prokázal v předchozích etapách na Dakarské rallye. Michkovi, který bojuje s elitními závodníky z továrních týmů o umístění, opravil jeho motorku dvakrát. Jednou po dopravní nehodě, podruhé, když se mu porouchalo zadní čerpadlo. Po dojetí do cíle se pak začne věnovat vlastní motorce, protože letos bojuje v kategorii jezdců bez asistence, bez pomoci mechaniků.

V pondělní etapě si opět musel poradit. A znovu se nejednalo o jednoduchou překážku. „Na padesátém kilometru jsem ťuknul zadní kotouč a malinko jsem ho ohnul, takže mi to ťukalo do pedálu a uvařil jsem kapalinu. Tím jsem vyřadil zadní brzy. Bohužel 200 kilometrů jsem musel jet bez nich,“ vyprávěl s klidem v hlase Engel, jezdec týmu ORION – MRG. „Kvůli tomu jsem musel přizpůsobit jízdu, jel trochu opatrně. Nakonec se to dalo se spojením přední brzdy a motoru. Bylo to hodně nebezpečné v trialových pasáží. Jsem rád, že jsem v cíli.“

Po dojetí si vysloužil chválu. „Je skvělé, že se mu podařilo dorazit do bivaku s tímto handicapem, který mu bránil jet naplno. Dokonce dojel druhý ve své kategorii a povedlo se mu porazit vedoucího Gelazninkase o více jak čtyři minuty. I přes tyhle komplikace v pondělní a v minulých etapách chce stále zvítězit v kategorii jezdců bez asistence,“ prohlásil Ervín Krajčovič, šéf týmu ORION – MRG.

Kategorii kamionů opět kralovali jezdci Kamazu, kteří obsadili první čtyři místa. Z vítězství se radoval lídr průběžného pořadí Rus Dmitrij Sotnikov a upevnil si vedení. Pátým místem se blýskl Chilan Ingacio Casale v barvách českého týmu Tatra Buggyra Racing, který po nedokončených dvou etapách nemá šanci na dobrý výsledek v celkovém hodnocení. Šestý dojel Loprais, následovaný Macíkem.

Mezi čtyřkolkami obsadil Zdeněk Tůma šesté místo a posune se na pátou pozici průběžného pořadí. Po pondělku třetí Alexandr Maximov z Ruska totiž dnes neodstartoval. Do cíle dojel Tůma zaprášený, plný písku, ale šťastný. „To umístění je skvělé, ale zatím není co slavit. Ještě mě tady čeká spousta těžkých zkoušek. Zrovna dnes to bylo dost náročné,“ uvedl jezdec BARTH Racing Teamu.

Rychlostní zkouška pondělí etapy měřila 395 kilometrů a její první polovina vedla skrze obří duny. „Už jsem si myslel, že bude s dunami pokoj, ale tyhle byly teda neskutečné. Vysoké, krásné, ale taky dost těžké na zdolání. Docela se mi je ale dařilo najíždět. Jednou jsem cítil, že už moje čtyřkolka nemůže, tak jsem to raději otočil a najel si znovu. Ze začátku mě to bavilo, ke konci už jsem toho měl plné zuby. Fakt těžká zkouška,“ popsal českokrumlovský rodák.

Ve druhé půli osmého dějství na závodníky čekaly průjezdy v údolí mezi skalami a vyschlými jezery. „Byla to taková planina, hodně kamení. Hrozně se tam prášilo, už nás tam předjížděla auta a ta to ještě zhoršovala. Musel jsem občas i zastavit, nebylo nic vidět. Na jednom místě mě jeden z vozů dost nebezpečně předjel a jak šlápl na plyn, tak mi dal spršku kamením. Bylo to, jako kdyby po mě ty kameny někdo střílel. Schoval jsem se za štít čtyřkolky, ale byly to pořádné rány. Hodně nepříjemný zážitek,“ prohlásil.

Radost Tůmovi neudělal ani defekt v podobě proražené pravé zadní pneumatiky. „Stalo se to asi čtyřicet kilometrů před cílem. Guma praskla zboku, ale naštěstí mě to ani moc nezdrželo. Naprasklý rám taky zatím drží, snad to zvládne. Rozjeté to mám dobře. Páté místo mě moc těší,“ dodal Tůma, jemuž k posunu do TOP 5 pomohly i technické problémy doposud třetího Rusa Alexandra Maximova, který dnes ani neodstartoval.

Polepšil si i Josef Macháček v kategorii lehkých prototypů, který je průběžně šestý. „Dakar ukazuje svoje zoubky. V první půlce nás dnes protáhli opravdu velkýma a těžkýma dunama. Jak jsme předpokládal, terén začíná osychat a duny začínají být těžké. Konec byl pak rychlý a kamenitý,“ řekl Macháček.

Rallye Dakar - 8. etapa: Davadmí - Vadí ad-Davásir (830 km celkově/395 km rychlostní zkouška):

Automobily: 1. Ekström, Bergvist (Švéd./Audi) 3:43:21, 2. Peterhansel, Boulanger (Fr./Audi) -49, 3. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) -3:08, ...17. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -19:26.

Průběžné pořadí: 1. N. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 27:45:52, 2. Loeb, Lurquin -37:58, 3. Rádžhí, Orr (Saúd. Ar., Brit./Toyota) -53:13, ...8. Prokop, Chytka -1:54:05.

SSV: 1. Marek Goczal, Laskawiec (Pol./Can-Am) 4:36:14.

Průběžné pořadí: 1. Jones, Gugelmin (USA, Braz./Can-Am) 34:12':38.

Lehké prototypy: 1. Quintero, Zenz (USA, Něm./OT3) 4:17:14, ...7. Macháček, Vyoral (ČR/Can-Am) -35:08.

Průběžné pořadí: 1. López Contardo, Latrach Vinagre (Chile/Can-Am) 32:51:39, ...6. Macháček, Vyoral -6:10:18.

Motocykly: 1. Sunderland (Brit./KTM) 3:48:02, 2. P. Quintanilla (Chile/Honda) -2:53, 3. Walkner (Rak./KTM) -4:11, ...17. Michek -19:26, 29. J. Brabec -28:22, 34. Engel (všichni ČR/KTM) -34:59.

Průběžné pořadí: 1. Sunderland 27:38:42, 2. Walkner -3:45, 3. Van Beveren (Fr./Yamaha) -4:43, ...21. Michek -1:56:32, 23. J. Brabec -2:00:07, 34. Engel -3:32:18.

Čtyřkolky: 1. Giroud (Fr./Yamaha) 5:02:08, ...6. Tůma (ČR/Yamaha) -45:20.

Průběžné pořadí: 1. Giroud 34:41:02, ...5. Tůma -6:15:26.

Kamiony: 1. Sotnikov 3:56:42, 2. Karginov -3:11, 3. Nikolajev (všichni Rus./Kamaz) -6:11, ...6. Loprais (ČR/Praga) -22:02, 7. Macík (ČR/Iveco) -26:07.

Průběžné pořadí: 1. Sotnikov 30:02:36, 2. Nikolajev -11:25, 3. Šibalov (Rus./Kamaz) -40:23, 4. Loprais -1:29:27, ...9. Macík -4:29:38.

Nejúspěšnější Češi na Dakaru: neznámý emigrant i aspirant na sedmý titul
Video se připravuje ...

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud