Michal Štěpanovský
9. ledna 2022 • 15:35

Bivak na Dakaru: Luxus v poušti. Jídlo zase o stupeň výš, chválí Macík

Vstoupit do diskuse
0
Video se připravuje ...
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Jedná se o uměle vybudované malé mobilní městečko na kolech, kde přebývá každý den až tři tisíce lidí. Rozkládá se na ploše přibližně 500 krát 600 metrů. Říká se mu bivak a každý den zde na Rallye Dakar najdete úplně všechno, co závodníci, jejich týmy, ale i třeba novináři potřebují.



Uprostřed bivaku se nachází obrovská hala, která slouží jako jídelna. Najdete zde také ředitelství soutěže, malou polní nemocnici, tiskové středisko, plochu pro televizní štáby. Své oddělené místo zde mají významní hosté (VIP). Nachází se tady oficiální vývěsky, místa pro brífinky, kde dostávají účastníci soutěže potřebné informace a řeší se případné problémy, jako jsou například penalizace.

Český jezdec týmu Big Shock! Racing Martin Macík absolvuje desátý ročník Rallye Dakar a může srovnávat, jak funguje catering. „Tento rok je jídlo zase na o stupeň vyšší úrovni. Ke snídani si dám jogurt, ovoce, sladký muffin a kafe. Ovšem není problém dostat třeba míchaná vajíčka. Oběd nemáme, protože to jsme na trati, ale mechanici, pokud se nepřemisťují, tak ano. K večeři můžete mít hamburgery, maso jehněčí, kuřecí, hovězí, velbloudí a jakékoliv přílohy. K pití dostanete cokoliv. Pivo ovšem jenom nealkoholické, protože jsme v zemi, kde je přísná prohibice,“ popisuje Macík své zkušenosti.

V bivaku samozřejmě nechybí mobilní sprchy a toalety, kterých bývá po pětadvaceti. Voda je v obrovských zásobnících, které v případě potřeby doplní cisterny. Vodu potřebují také lidé, kteří za pomoci vysokotlakých myček zvládnou očistit každý závodní speciál i doprovodná vozidla.

Zvláštní prostor je v mobilním městečku vyhrazeným motocyklistům, kteří startují v kategorii Malle moto, která nese označení Original by Motul. Letos jich bylo na startu 35 a musí si opravovat motocykl sami. K dispozici mají nářadí, vybavení a pneumatiky, které jim přepravují organizátoři.

V bezprostřední blízkosti bivaku se nachází plocha pro helikoptéry a místo, kde posádky tankují pohonné hmoty. Přesně je vyznačeno, kudy se pohybovat s auty či motocykly, aby nedošlo k případné srážce. Pokud je místo bivaku stejné třeba dva až tři dny, zůstávají doprovodná vozidla a lidé na místě. Jestliže je nutné přemístit se další den do jiného bivaku, balí mechanici po přípravě závodních aut a motocyklů veškeré vybavení a vyrážejí na další štaci.

„Příprava každého ročníku je velkou výzvou. Ovšem, když přišla nová pandemická situace, museli jsme veškerou logistiku přizpůsobit novým hygienickým předpisům. Bylo zapotřebí vytvořit speciální letecký most, abychom mohli do Saúdské Arábie převézt všechny zaměstnance, organizaci, závodníky a jejich doprovody,“ říká Christoph Puginier, provozní a logistický manažer francouzské pořadatelské společnosti A. S. O.

Organizátoři disponují třemi komplety bivaků, které stěhují podle potřeby vždy do míst, kde se nachází centrum Rallye Dakar. Postavit jedno mobilní město na pusté pláni zvládnou za 72 hodin. Rozebrat ho umí o den rychleji.

K dispozici mají čtyřiadvacet dieselových agregátů, grejdry a válce, které upravují plochu pro bivak. Pořadatelé přesně vyznačují místo pro každý tým, zohledňují, kolik techniky s sebou tým veze. Ať přijedete do bivaku kdekoliv, vždy máte stále stejné vytyčené místo. V případě potřeby vás organizátoři navedou tam, kam patříte. Je výhodou být někde na kraji, ale ne tam, kde fouká vítr z pouště.

„Logistický provoz končí, když na začátku února přivezeme vozidla plavidly zpět do Evropy a předáme je soutěžícím. Od března do prosince začínáme připravovat další ročník. Jakmile je trasa navržena, prozkoumáme místa a začneme připravovat veškerou logistiku,“ dodává Christoph Puginier za pořadatele. A kolotoč Dakaru se může roztočit znovu.

ČÍSLA BIVAKU

300 000 čtverečních metrů
12 000 litrových lahví s vodou denně
7000 jídel vydaných denně
3000 lidí
1400 závodních a doprovodných vozidel účastníků
350 vozidel organizátorů
72 hodin trvá postavit bivak
24 dieselových agregátů
20 letadel
1 loď na přepravu mezi Marseille a Džiddou

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud