24. srpna 2013 • 13:25

Šéf Pirelli Paul Hembery: Současná formule 1 fanoušky nenudí

Autor: Jakub Knoll
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Fantastický Priskeho trojzubec, nové Bazaly, nastoupí Preciado do derby?
Kairinenova ruka? Penalta v pořádku. Olomoucký gól nepadl z ofsajdu, říká KR
VŠECHNA VIDEA ZDE

Když se před třemi lety Pirelli vrátilo do F1 v roli dodavatele pneumatik, cíl byl pro milánskou společnost jasný – vytvořit takové gumy, které pomohou k tomu, aby se z F1 opět stala vzrušující show, kde nerozhoduje jen postavení na startovním roštu.



Italové se této výzvy chopili s velkou vervou a skutečně se jim podařilo závody Velkých cen F1 okořenit. Někdy to ovšem zaběhlo do takových extrémů, že se z černého zlata, jak se pneumatikám přezdívá, stala nebezpečná hračka.

 Největší potíže mělo Pirelli v červnové GP Británie, během které došlo hned ke čtyřem explozím pneumatik. „Byl to určitě nejhorší moment od našeho návratu do F1 v roce 2011,“ přiznává v exkluzivním rozhovoru pro deník Sport šéf závodního oddělení Pirelli Paul Hembery.

Po skončení probíhající sezony přitom Pirelli končí smlouva s Mezinárodní automobilovou federací o dodávce pneumatik pro F1 a s jejím prodloužením se stále otálí, samotné Pirelli však zatím zůstává v klidu. „Udělali jsme vše, co po nás bylo žádáno. Nyní už můžeme jen čekat,“ dodává šéf Pirelli.

Na konci této sezony vyprší tříletý kontrakt Pirelli s FIA o dodávání pneumatik do F1. Jak tyto tři sezony hodnotíte?
„Bylo to a i nadále je opravdu hodně zajímavé a zábavné. Velmi si užíváme, že již třetím rokem můžeme spoluvytvářet obraz F1. Myslím si, že se F1 stala pro fanoušky velmi vzrušujícím sportem a to přesto, že po celou tu dobu kraluje Sebastian Vettel. Současné závody rozhodně nenudí a jsem přesvědčen o tom, že svůj podíl na tom máme i my.“



Co vás během této doby v F1 nejvíce zaskočilo? Můžete vybrat jeden negativní a jeden pozitivní moment?
„Pochopitelně je třeba zmínit letošní závod v Silverstone, ve kterém došlo k několika explozím pneumatik, takže na něj určitě nebudeme vzpomínat moc dobře. Myslím si však, že jsme prokázali, že dokážeme velmi rychle reagovat na nepříznivou situaci a vyřešit ji. Jsme si vědomi naší velké odpovědnosti a podle toho tak činíme. Jako pozitivní naopak vidím fakt, že jsme napomohli tomu, že je nyní F1 zajímavější než třeba před několika lety.“

Pirelli si před časem stěžovalo na nedostatečnou podporu a spolupráci ze strany týmů. Je to nyní lepší?
„Musím říct, že pokud jednáme s týmy jednotlivě, není s nimi žádný problém. Se všemi týmy, které nyní v F1 působí, se spolupracuje výborně nemůžeme si na nikoho stěžovat. Trochu nás ovšem trápí jiná věc a to nejednota týmů. Domluvit se totiž na něčem, s čímž by souhlasili všichni, je docela složité.“

Jak jste již zmínil, letošní GP Británie byla pro Pirelli velmi problematická a to navzdory tomu,že za defekty pneumatik stálo více faktorů. Nebáli jste se však, aby i přes to tyto incidenty neměly negativní dopad na image značky Pirelli?
„Takto jsme nad tím nepřemýšleli. Dokonce jsme naopak ani nechtěli moc vysvětlovat všechny příčiny těch problémů, aby to nevypadalo, že se vzdáváme naší zodpovědnosti. Jinak si ale myslím, že to na naší pověst u veřejnosti větší dopad nemělo. Možná, kdyby se ty defekty opakovaly, ale to se nestalo, protože jsme rychle zasáhli.“

V současnosti jsou pneumatiky v F1 velkým tématem. Není snad závodu, kdy by se o nich nemluvilo. Myslíte si, že je to tak správně?
„Je pravda, že se o nich v současnosti hovoří možná až příliš, určitě víc než jsme očekávali. Je nutné však nezapomínat na to, že všichni mají k dispozici ty samé pneumatiky, takže ačkoliv to tak podle některých vyjádření vypadá, závody nevyhrává to, co mají monoposty obuté na kolech, ale jezdci a jejich talent.“

Mezinárodní automobilová federace stále otálí s oficiálním potvrzením Pirelli jako dodavatele pro příští rok. Neznervózňuje vás to?
„Řekl bych, že ani ne. Věci se pomalu posouvají vpřed a také nemáme žádné indicie, že by nám smlouva neměla být prodloužena. S týmy jsme víceméně domluveni a jsme připraveni na pokračování. Udělali jsme vše, co po nás bylo požadováno a nyní už jen čekáme na oficiální potvrzení. Ještě je několik týdnů čas.“

Ačkoliv zatím nemáte jistotu, že Pirelli bude dodávat pneumatiky i příští rok, přípravy na další sezonu jste již zahájili. Jak práce na gumách pro následují ročník probíhají?
„Se zákazem testování je to pochopitelně složité, ale snažíme se připravit jak jen to jde. Máme sice k dispozici naše čtyři roky staré testovací auto, ale určitě by nám moc pomohlo, kdybychom měli možnost jezdit aktuálnějším vozem. Navíc nás příští rok čekají velké změny, protože s příchodem turbomotorů budou na pneumatiky kladeny jiné nároky.“



Pro rok 2014 jste plánovali zvětšit velikost pneumatik, což se většině týmů příliš nelíbilo. Proč jste nakonec změnili názor?
„Je pravda, že jsme původně chtěli pneumatiky o něco zvětšit, ale na základě dat, které jsme od týmů dostali, jsme to vyhodnotili tak, že velikost může zůstat stejná jako nyní. Určité úpravy budeme muset udělat, protože motory v příštím roce budou mít mnohem větší kroutící moment, takže by současné gumy měly problémy.“

Během GP Maďarska se začalo mluvit o možném návratu Michelinu do F1. Pirelli je však proti tzv. „válce pneumatik“, kdy existuje více než jeden dodavatel gum. Pokud by ale tato situace nastala, je Pirelli připraveno čelit konkurenci?
„Především je nutné uvědomit si, že týmy si více než jednoho dodavatele gum nepřejí, takže se mě ptáte na něco, o co není mezi účastníky zájem. Jinak si ale myslím, že více výrobců pneumatik F1 nikdy moc neprospělo. Formule 1 má být totiž hlavně o jezdcích a vozech.“

Opravdu si nemyslíte, že by se případné úspěchy vašich pneumatik nad jinou značku opravdu nedaly nějak využít?
„Války pneumatik skutečně nejsou pro dodavatele příliš atraktivní, protože vždy mohou více ztratit než získat. Nikdo se příliš moc nezajímá o to, s jakými pneumatikami vůz vyhrál, ale spíš o to, zda ten druhý kvůli nim neprohrál, což není z marketingového hlediska zrovna ideální. Snad jediným řešením by bylo, kdyby každý tým využíval pro jednoho jezdce jednu značku a pro jeho týmového kolegu zase jinou, protože pak by se jedině ukázalo, jak na tom pneumatiky jsou. Tohle řešení je však pochopitelně nereálné.“

sada směsí pneumatik Pirelli
sada směsí pneumatik Pirelli

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud