Pátek ve Spa: Pneumatiky Pirelli znovu na tapetě

V úvodních trénincích na GP Belgie nestačil Mark Webber jen na týmového kolegu Sebastiana Vettela
V úvodních trénincích na GP Belgie nestačil Mark Webber jen na týmového kolegu Sebastiana VettelaZdroj: Red Bull
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Red Bull neztratil nic ze své předprázdninové formy, zato Hamilton se trápí. Pochybnosti opět vyvolala spolehlivost pneumatik Pirelli. Čtěte shrnutí prvního dne závodního víkendu na belgickém okruhu Spa-Francorchamps včetně reakcí týmů a jezdců na průběh obou tréninků.

Netrpělivé očekávání konce prázdnin a s ním spojený návrat týmů formule 1 na závodní okruhy je tady. V Belgii vstoupilo od tohoto pátku mistrovství světa do své druhé poloviny. Závodní víkend ve Spa-Francorchamps zahájily dva volné tréninky, které provázelo pro tuto oblast Belgie typické počasí. Mírný déšť, husté mraky, teplota sotva nad 20 °C a proměnlivý vítr daly zapomenout na horké letní dny. Ardeny už jiné nebudou, vždyť každý třetí závod z celkového počtu 45 se zde jel na mokru.

Měsíční přestávka rozhodně nevyvedla z tempa mistrovský Red Bull. Po sumarizaci obou tréninků byl jasně nejrychlejší Sebastian Vettel (1:49,331 min), těsně následovaný týmovým kolegou Markem Webberem (ztráta 0,059 s). Přesto příprava na další část závodního víkendu neprobíhala pro Red Bull zcela hladce. Sebastianu Vettelovi 20 minut před koncem odpoledního programu bez varování praskla pravá zadní pneumatika. A zřejmě nebyl jediný, koho potkal takový defekt.

První volný trénink

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
13Fernando AlonsoFerrari F1381:55.1980011
214Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:55.224+0:00.026+0:00.02610
315Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:55.373+0:00.175+0:00.14911
46Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:55.518+0:00.320+0:00.14514
59Nico RosbergMercedes F1 W041:55.614+0:00.416+0:00.09610
61Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:55.636+0:00.438+0:00.02214
712Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:55.954+0:00.756+0:00.31818
811Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:56.110+0:00.912+0:00.15611
919Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:56.770+0:01.572+0:00.66014
1017Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:56.858+0:01.660+0:00.08818
114Felipe MassaFerrari F1381:56.863+0:01.665+0:00.00510
1216Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:57.081+0:01.883+0:00.21813
1318Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:57.084+0:01.886+0:00.00317
145Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:57.281+0:02.083+0:00.19714
1510Lewis HamiltonMercedes F1 W041:57.358+0:02.160+0:00.07710
1620Heikki KovalainenCaterham-Renault CT031:57.821+0:02.623+0:00.46316
1721Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:57.887+0:02.689+0:00.06616
1823Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:58.600+0:03.402+0:00.71313
192Mark WebberRed Bull-Renault RB91:58.929+0:03.731+0:00.32912
2022Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:59.209+0:04.011+0:00.28012
217Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:59.441+0:04.243+0:00.23211
228Romain GrosjeanLotus-Renault E212:03.176+0:07.978+0:03.73515
107% hranice2:03.261splnili všichni

Dopoledních devadesát minut na kluzkém a mnohde nepředvídatelném povrchu patřil Fernandu Alonsovi (Ferrari), ovšem časem 1:55,198 min daleko za předpokládanými výkony. V pořadí jej následovali oba jezdci indické stáje Force India, Paul di Resta a Adrian Sutil, kteří mají před sebou nelehký úkol pro následujících devět velkých cen; udržet v hodnocení konstruktérů za sebou tým McLaren.

V první polovině úvodního tréninku se všichni jezdci chovali velmi zodpovědně a žádný z nich se nepouštěl do riskantních experimentů. Testovalo se na přechodných pneumatikách, každou chvíli byl hlášen v některém z úseků sedmikilometrového okruhu déšť, takže získaná data neměla velkou vypovídací hodnotu.

Teprve po 45 minutách se na mírně osychající trať jako první odvážil na slickách s tvrdou směsí Mark Webber. Australan zpočátku klouzal ze strany na stranu, v La Source a v poslední šikaně se dokonce ocitl mimo dráhy. Zaujal však časem z druhého úseku, a tak přidal ještě jedno kolo. Po něm bylo jasné i pro ostatní, že už se dá vyjet na bezprofilových pneumatikách.

Zlepšující se podmínky nejlépe využil Fernando Alonso. K dosažení pravidelného tempa mu stačilo jen několik kol, pravděpodobně ale přitom vezl minimum paliva v nádrži. Obě Ferrari, Alonsovo i Massovo, byla opatřena mírně modifikovaným předním křídlem se sníženým odporem vzduchu, lépe vyhovujícím rychlému belgickému okruhu.

sada směsí pneumatik Pirellisada směsí pneumatik Pirelli • Pirelli

V prvním tréninku se vůbec nedařilo Lotusu, proto Kimimu Räikkönenovi a Romainu Grosjeanovi patřila až dvě poslední místa ve výsledkové listině. Tým se nejprve zaměřil na další zkoušky pasivního DRS, jenže proměnlivé podmínky neumožnily získat data k porovnání. Kromě toho se u obou monopostů E21 objevila blíže nespecifikovaná závada na předním zavěšení.

Stejně jako Lotus využil dopoledního testování ke zkouškám pasivního DRS také švýcarský Sauber. V jeho případě byl výsledek mnohem vydařenější. Esteban Gutiérrez i Nico Hülkenberg se propracovali do top 10. Zkoušený systém má přinášet výhodu zejména na rychlých tratích, jakými jsou právě Spa nebo italská Monza. Z odpoledního vyhlášení týmu však vyplynulo, že Lotus rozhodně pasivní DRS v GP Belgie nevyužije a Sauber s jeho nasazením stále váhá.

Ve startovním poli nastala jediná přechodná změna. Ke svému letošnímu třetímu nasazení v rámci prvního tréninku byl týmem Caterham povolán jeho dřívější závodní pilot Heikki Kovalainen, jehož zkušenosti měly přispět k snadnějšímu nalezení správného nastavení aut malajské stáje.

Druhý volný trénink

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:49.3310022
22Mark WebberRed Bull-Renault RB91:49.390+0:00.059+0:00.05934
38Romain GrosjeanLotus-Renault E211:50.149+0:00.818+0:00.75934
44Felipe MassaFerrari F1381:50.164+0:00.833+0:00.01527
518Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:50.253+0:00.922+0:00.08928
67Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:50.318+0:00.987+0:00.06533
73Fernando AlonsoFerrari F1381:50.510+0:01.179+0:00.19221
86Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:50.536+0:01.205+0:00.02627
99Nico RosbergMercedes F1 W041:50.601+0:01.270+0:00.06533
1014Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:50.611+0:01.280+0:00.01027
1115Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:50.629+0:01.298+0:00.01830
1210Lewis HamiltonMercedes F1 W041:50.751+0:01.420+0:00.12227
1311Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:50.972+0:01.641+0:00.22133
1416Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:50.991+0:01.660+0:00.01928
155Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:51.195+0:01.864+0:00.20428
1619Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:51.447+0:02.116+0:00.25226
1717Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:51.568+0:02.237+0:00.12128
1812Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:51.644+0:02.313+0:00.07626
1921Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:53.157+0:03.826+0:01.51321
2020Charles PicCaterham-Renault CT031:53.251+0:03.920+0:00.09429
2122Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:53.482+0:04.151+0:00.23128
2223Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:54.418+0:05.087+0:00.93612
107% hranice1:56.984splnili všichni

„Možná je to tím, že prostě překročil životnost pneumatik, protože na jedné sadě kroužil příliš dlouho,“ okomentoval problém Sebastiana Vettela s defektem zadní pneumatiky z druhého pátečního tréninku bývalý pilot F1 Marc Surer. Tento názor ovšem tým Red Bull rozhodně nesdílel: „Proč došlo k poškození pneumatiky, nám ještě nebylo dostatečně vysvětleno. U Pirelli nejprve musí pneumatiku prozkoumat, aby mohli co nejdříve říct, co bylo příčinou,“ prohlásil šéf rakouské stáje Christian Horner.

Nejistota, která ovládla formuli 1 při GP Velké Británie na okruhu Silverstone, se vrátila. Týmům se okamžitě vrátily na mysl obrázky trhajících se obvodových plášťů. Tentokrát ovšem mohl být za poškozením například cizí předmět na dráze. „To může být pravda, žádné další poškození pneumatik jsme nezaregistrovali. Musíme počkat na analýzu od Pirelli,“ připustil Horner. Nic to ovšem nemění na situaci, že Vettelovým mechanikům přibyla práce s poškozenou podlahou jeho RB9.

Zarážející na celé situaci je skutečnost, že před defektem Sebastian Vettel nezaznamenal výraznější opotřebení pneumatik. Další pochybnosti působí také nebezpečně vyhlížející nehoda Gieda van der Gardeho (Caterham), za níž by rovněž mohl stát defekt pneumatiky. A pak je tu ještě prasklá pneumatika na Ferrari Fernanda Alonsa během návratu do boxů po sérii několika rychlých kol. Pirelli se určitě nevyhne nepříjemným otázkám.

Vettelova prasklá pravá zadní pneumatika a nehoda Gieda van der Gardeho:

Nehledě na nepříjemnosti s pneumatikami přinesl odpolední trénink výrazně lepší podmínky pro testování a přípravu na kvalifikaci a nedělní závod. Red Bull odzkoušel řadu vylepšení, oba jezdci testovali různé modifikace předních křídel včetně zvýšeného nosu a upraveného přívodu chladícího vzduchu k zadním brzdám.

Z potíží se konečně vyhrabal Lotus, o čemž svědčí odpolední třetí nejlepší čas pro Romaina Grosjeana. Za úspěšný považují druhý trénink také u Ferrari, přestože Fernando Alonso už tolik spokojený nebyl. V závěru tréninku si nechal nainstalovat starou verzi zadního křídla, ale na zlepšení celkově sedmého času to nic nezměnilo.

Odpoledne pokračovalo trápení Lewise Hamiltona (Mercedes). Vítěz předchozí GP Maďarska tentokrát zápasil s vyvážením svého monopostu a příliš často byl nachytán se zablokovanými koly. Nico Rosberg si vedl o něco lépe, ale také to nebyl žádný zázrak. Vzhledem k nízkým špičkovým rychlostem obou Mercedesů se dá předpokládat, že německý tým vzhledem k nejisté předpovědi počasí vsadil na nastavení do deště.

Začít diskuzi