Pátek ve Spa: Pneumatiky Pirelli znovu na tapetě

Red Bull neztratil nic ze své předprázdninové formy, zato Hamilton se trápí. Pochybnosti opět vyvolala spolehlivost pneumatik Pirelli. Čtěte shrnutí prvního dne závodního víkendu na belgickém okruhu Spa-Francorchamps včetně reakcí týmů a jezdců na průběh obou tréninků.
Netrpělivé očekávání konce prázdnin a s ním spojený návrat týmů formule 1 na závodní okruhy je tady. V Belgii vstoupilo od tohoto pátku mistrovství světa do své druhé poloviny. Závodní víkend ve Spa-Francorchamps zahájily dva volné tréninky, které provázelo pro tuto oblast Belgie typické počasí. Mírný déšť, husté mraky, teplota sotva nad 20 °C a proměnlivý vítr daly zapomenout na horké letní dny. Ardeny už jiné nebudou, vždyť každý třetí závod z celkového počtu 45 se zde jel na mokru.
Měsíční přestávka rozhodně nevyvedla z tempa mistrovský Red Bull. Po sumarizaci obou tréninků byl jasně nejrychlejší Sebastian Vettel (1:49,331 min), těsně následovaný týmovým kolegou Markem Webberem (ztráta 0,059 s). Přesto příprava na další část závodního víkendu neprobíhala pro Red Bull zcela hladce. Sebastianu Vettelovi 20 minut před koncem odpoledního programu bez varování praskla pravá zadní pneumatika. A zřejmě nebyl jediný, koho potkal takový defekt.
První volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:55.198 | 0 | 0 | 11 |
2 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:55.224 | +0:00.026 | +0:00.026 | 10 |
3 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:55.373 | +0:00.175 | +0:00.149 | 11 |
4 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:55.518 | +0:00.320 | +0:00.145 | 14 |
5 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:55.614 | +0:00.416 | +0:00.096 | 10 |
6 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:55.636 | +0:00.438 | +0:00.022 | 14 |
7 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:55.954 | +0:00.756 | +0:00.318 | 18 |
8 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:56.110 | +0:00.912 | +0:00.156 | 11 |
9 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:56.770 | +0:01.572 | +0:00.660 | 14 |
10 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:56.858 | +0:01.660 | +0:00.088 | 18 |
11 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:56.863 | +0:01.665 | +0:00.005 | 10 |
12 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:57.081 | +0:01.883 | +0:00.218 | 13 |
13 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:57.084 | +0:01.886 | +0:00.003 | 17 |
14 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:57.281 | +0:02.083 | +0:00.197 | 14 |
15 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:57.358 | +0:02.160 | +0:00.077 | 10 |
16 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT03 | 1:57.821 | +0:02.623 | +0:00.463 | 16 |
17 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:57.887 | +0:02.689 | +0:00.066 | 16 |
18 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:58.600 | +0:03.402 | +0:00.713 | 13 |
19 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:58.929 | +0:03.731 | +0:00.329 | 12 |
20 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:59.209 | +0:04.011 | +0:00.280 | 12 |
21 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:59.441 | +0:04.243 | +0:00.232 | 11 |
22 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 2:03.176 | +0:07.978 | +0:03.735 | 15 |
107% hranice | 2:03.261 | splnili všichni |
Dopoledních devadesát minut na kluzkém a mnohde nepředvídatelném povrchu patřil Fernandu Alonsovi (Ferrari), ovšem časem 1:55,198 min daleko za předpokládanými výkony. V pořadí jej následovali oba jezdci indické stáje Force India, Paul di Resta a Adrian Sutil, kteří mají před sebou nelehký úkol pro následujících devět velkých cen; udržet v hodnocení konstruktérů za sebou tým McLaren.
V první polovině úvodního tréninku se všichni jezdci chovali velmi zodpovědně a žádný z nich se nepouštěl do riskantních experimentů. Testovalo se na přechodných pneumatikách, každou chvíli byl hlášen v některém z úseků sedmikilometrového okruhu déšť, takže získaná data neměla velkou vypovídací hodnotu.
Teprve po 45 minutách se na mírně osychající trať jako první odvážil na slickách s tvrdou směsí Mark Webber. Australan zpočátku klouzal ze strany na stranu, v La Source a v poslední šikaně se dokonce ocitl mimo dráhy. Zaujal však časem z druhého úseku, a tak přidal ještě jedno kolo. Po něm bylo jasné i pro ostatní, že už se dá vyjet na bezprofilových pneumatikách.
Zlepšující se podmínky nejlépe využil Fernando Alonso. K dosažení pravidelného tempa mu stačilo jen několik kol, pravděpodobně ale přitom vezl minimum paliva v nádrži. Obě Ferrari, Alonsovo i Massovo, byla opatřena mírně modifikovaným předním křídlem se sníženým odporem vzduchu, lépe vyhovujícím rychlému belgickému okruhu.
V prvním tréninku se vůbec nedařilo Lotusu, proto Kimimu Räikkönenovi a Romainu Grosjeanovi patřila až dvě poslední místa ve výsledkové listině. Tým se nejprve zaměřil na další zkoušky pasivního DRS, jenže proměnlivé podmínky neumožnily získat data k porovnání. Kromě toho se u obou monopostů E21 objevila blíže nespecifikovaná závada na předním zavěšení.
Stejně jako Lotus využil dopoledního testování ke zkouškám pasivního DRS také švýcarský Sauber. V jeho případě byl výsledek mnohem vydařenější. Esteban Gutiérrez i Nico Hülkenberg se propracovali do top 10. Zkoušený systém má přinášet výhodu zejména na rychlých tratích, jakými jsou právě Spa nebo italská Monza. Z odpoledního vyhlášení týmu však vyplynulo, že Lotus rozhodně pasivní DRS v GP Belgie nevyužije a Sauber s jeho nasazením stále váhá.
Ve startovním poli nastala jediná přechodná změna. Ke svému letošnímu třetímu nasazení v rámci prvního tréninku byl týmem Caterham povolán jeho dřívější závodní pilot Heikki Kovalainen, jehož zkušenosti měly přispět k snadnějšímu nalezení správného nastavení aut malajské stáje.
Druhý volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:49.331 | 0 | 0 | 22 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:49.390 | +0:00.059 | +0:00.059 | 34 |
3 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:50.149 | +0:00.818 | +0:00.759 | 34 |
4 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:50.164 | +0:00.833 | +0:00.015 | 27 |
5 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:50.253 | +0:00.922 | +0:00.089 | 28 |
6 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:50.318 | +0:00.987 | +0:00.065 | 33 |
7 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:50.510 | +0:01.179 | +0:00.192 | 21 |
8 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:50.536 | +0:01.205 | +0:00.026 | 27 |
9 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:50.601 | +0:01.270 | +0:00.065 | 33 |
10 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:50.611 | +0:01.280 | +0:00.010 | 27 |
11 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:50.629 | +0:01.298 | +0:00.018 | 30 |
12 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:50.751 | +0:01.420 | +0:00.122 | 27 |
13 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:50.972 | +0:01.641 | +0:00.221 | 33 |
14 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:50.991 | +0:01.660 | +0:00.019 | 28 |
15 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:51.195 | +0:01.864 | +0:00.204 | 28 |
16 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:51.447 | +0:02.116 | +0:00.252 | 26 |
17 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:51.568 | +0:02.237 | +0:00.121 | 28 |
18 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:51.644 | +0:02.313 | +0:00.076 | 26 |
19 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:53.157 | +0:03.826 | +0:01.513 | 21 |
20 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:53.251 | +0:03.920 | +0:00.094 | 29 |
21 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:53.482 | +0:04.151 | +0:00.231 | 28 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:54.418 | +0:05.087 | +0:00.936 | 12 |
107% hranice | 1:56.984 | splnili všichni |
„Možná je to tím, že prostě překročil životnost pneumatik, protože na jedné sadě kroužil příliš dlouho,“ okomentoval problém Sebastiana Vettela s defektem zadní pneumatiky z druhého pátečního tréninku bývalý pilot F1 Marc Surer. Tento názor ovšem tým Red Bull rozhodně nesdílel: „Proč došlo k poškození pneumatiky, nám ještě nebylo dostatečně vysvětleno. U Pirelli nejprve musí pneumatiku prozkoumat, aby mohli co nejdříve říct, co bylo příčinou,“ prohlásil šéf rakouské stáje Christian Horner.
Nejistota, která ovládla formuli 1 při GP Velké Británie na okruhu Silverstone, se vrátila. Týmům se okamžitě vrátily na mysl obrázky trhajících se obvodových plášťů. Tentokrát ovšem mohl být za poškozením například cizí předmět na dráze. „To může být pravda, žádné další poškození pneumatik jsme nezaregistrovali. Musíme počkat na analýzu od Pirelli,“ připustil Horner. Nic to ovšem nemění na situaci, že Vettelovým mechanikům přibyla práce s poškozenou podlahou jeho RB9.
Zarážející na celé situaci je skutečnost, že před defektem Sebastian Vettel nezaznamenal výraznější opotřebení pneumatik. Další pochybnosti působí také nebezpečně vyhlížející nehoda Gieda van der Gardeho (Caterham), za níž by rovněž mohl stát defekt pneumatiky. A pak je tu ještě prasklá pneumatika na Ferrari Fernanda Alonsa během návratu do boxů po sérii několika rychlých kol. Pirelli se určitě nevyhne nepříjemným otázkám.
Vettelova prasklá pravá zadní pneumatika a nehoda Gieda van der Gardeho:
Nehledě na nepříjemnosti s pneumatikami přinesl odpolední trénink výrazně lepší podmínky pro testování a přípravu na kvalifikaci a nedělní závod. Red Bull odzkoušel řadu vylepšení, oba jezdci testovali různé modifikace předních křídel včetně zvýšeného nosu a upraveného přívodu chladícího vzduchu k zadním brzdám.
Z potíží se konečně vyhrabal Lotus, o čemž svědčí odpolední třetí nejlepší čas pro Romaina Grosjeana. Za úspěšný považují druhý trénink také u Ferrari, přestože Fernando Alonso už tolik spokojený nebyl. V závěru tréninku si nechal nainstalovat starou verzi zadního křídla, ale na zlepšení celkově sedmého času to nic nezměnilo.
Odpoledne pokračovalo trápení Lewise Hamiltona (Mercedes). Vítěz předchozí GP Maďarska tentokrát zápasil s vyvážením svého monopostu a příliš často byl nachytán se zablokovanými koly. Nico Rosberg si vedl o něco lépe, ale také to nebyl žádný zázrak. Vzhledem k nízkým špičkovým rychlostem obou Mercedesů se dá předpokládat, že německý tým vzhledem k nejisté předpovědi počasí vsadil na nastavení do deště.