Ferrari řeší, proč nestačí

Nakonec nemusejí rozhodnout jezdecké chyby, ale jen počítačové simulace. Ferrari v Číně nestačilo soupeřům z McLarenu od pátečních tréninků a až do cíle nedělní Grand Prix nedokázalo manko smazat.
Technici teď řeší, proč musel být Felipe Massa až druhý. Zatím si neví rady. Výbuch motoru, který měl vadnou součástku z výroby, obral Felipeho Massu o vítězství v GP Maďarska tři kola před cílem.
Chyba mechanika, který obsluhuje semafor v boxech, vzala Brazilci šanci na dobrý výsledek při GP Singapuru. Následná penalizace jej srazila až na konec startovního pole.
Průšvihů Ferrari by se v letošní sezoně našlo víc. A byť za oba případy přišel Massa odhadem o čtrnáct bodů, pořád jsou pro italskou stáj z kategorie těch lepších. Proč? Inženýři vědí, co se stalo. Znají příčiny, vědí, na čem pracovat, aby příště k něčemu takovému nedošlo.
Druhé místo z víkendové GP Číny je pro Ferrari taky průšvihem. Hamilton získal zpátky dva body z náskoku, které ztratil v Japonsku, protože mu Massa nemohl stačit.
A tentokrát jeho stáj nemá nejmenší tušení proč.
Podobný výkonnostní rozdíl mezi McLarenem a Ferrari byl k vidění už při GP Německa.
Italské stroje jsou ohleduplnější k pneumatikám, a protože na Hockenheimring přišlo chladnější počasí, než dodavatel gum Bridgestone očekával, měli Massa s Räikkönenem problémy „černé zlato“ zahřát.
Šanghajská ztráta nemá vysvětlení v pneumatikách. Byť bylo zataženo a chladněji než obvykle, pořád měla dráha teplotu kolem třicítky.
Navíc obě ferrari nestačila ani na začátku závodu, kdy všichni jeli na tvrdých pneumatikách, zatímco Massa s Räikkönenem na měkkých, které měly být rychlejší.
Je to záhada. Zvlášť poté, co mělo Ferrari výrazně navrch při nočním závodě v Singapuru a také na okruhu pod japonskou horou Fudži. Během jednoho týdne přišel tým nejenom o svou výhodu, ale také ztratil.
„McLaren byl prostě výrazně rychlejší než my, Hamilton byl v jiné lize a ani jsme nemohli pomyslet na to, že by jej jeden z našich jezdců stíhal,“ prohlásil Stefano Domenicali, šéf týmu Ferrari.
„Musíme před cestou do Brazílie pochopit, proč a jak je vůbec něco takového možné. V Signapuru i ve Fudži jsme byli opravdu rychlí, v jednom kole i v celém závodě. A teď najednou ne.“
Je evidentní, že Ferrari jelo pod své možnosti a že se McLarenu nepodařil zázračný výkonnostní skok.
„Byli jsme slabí a v takovém stavu nemůžeme přijet na poslední závod v Brazílii, kde máme bojovat o titul,“ říká Domenicali.
„Všechno to má původ v našem výkonu. Možná jsme auto špatně nastavili, možná za to mohou pneumatiky. Těžko říct. Teď se dá s jistotou říct jen to, že nic nevíme.“
Pro Ferrari to není ideální situace, zvlášť ve chvíli, kdy výsledek boje o titul z mistrovství světa záleží především na tom, zda jako loni selže Lewis Hamilton. Aby mohlo ještě Ferrari na prvenství myslet, musí být automaticky excelentní jako v minulosti.